Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1aHZ0HGmfGZA
Zdefiniuj czym są rośliny dnia długiego: (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2
R1BuOnbdAbn5Y
Wernalizacja - czym jest i jakich roślin dotyczy? (Uzupełnij).
RenOszAW7HYgg1
Ćwiczenie 3
Z którym czynnikiem egzogennym związane jest zjawisko fotomorfogenezy? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Z temperaturą., 2. Z ilością opadów., 3. Z fitohormonami., 4. Z nasłonecznieniem.
R28SFE4GHGNZ41
Ćwiczenie 4
Połącz hasła z definicjami. Merystem Możliwe odpowiedzi: 1. to jędrność tkanek roślinnych., 2. związany jest ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C., 3. jest to obumieranie tkanek roślinnych, wywołane przez różne patogeny., 4. to roślinna tkanka twórcza, zdolna do regularnych podziałów komórkowych., 5. czyli taka, poniżej której zahamowany zostaje wzrost roślin. Turgor Możliwe odpowiedzi: 1. to jędrność tkanek roślinnych., 2. związany jest ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C., 3. jest to obumieranie tkanek roślinnych, wywołane przez różne patogeny., 4. to roślinna tkanka twórcza, zdolna do regularnych podziałów komórkowych., 5. czyli taka, poniżej której zahamowany zostaje wzrost roślin. Temperatura minimalna Możliwe odpowiedzi: 1. to jędrność tkanek roślinnych., 2. związany jest ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C., 3. jest to obumieranie tkanek roślinnych, wywołane przez różne patogeny., 4. to roślinna tkanka twórcza, zdolna do regularnych podziałów komórkowych., 5. czyli taka, poniżej której zahamowany zostaje wzrost roślin. Nekroza Możliwe odpowiedzi: 1. to jędrność tkanek roślinnych., 2. związany jest ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C., 3. jest to obumieranie tkanek roślinnych, wywołane przez różne patogeny., 4. to roślinna tkanka twórcza, zdolna do regularnych podziałów komórkowych., 5. czyli taka, poniżej której zahamowany zostaje wzrost roślin. Okres wegetacji Możliwe odpowiedzi: 1. to jędrność tkanek roślinnych., 2. związany jest ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C., 3. jest to obumieranie tkanek roślinnych, wywołane przez różne patogeny., 4. to roślinna tkanka twórcza, zdolna do regularnych podziałów komórkowych., 5. czyli taka, poniżej której zahamowany zostaje wzrost roślin.
21
Ćwiczenie 5

Dzięki nowoczesnym metodom hodowli, uzyskano wiele nowych odmian roślin, jak wysokoplenne odmiany zbóż, których uprawy wymagają intensywnego nawożenia. Podaj przykład zagrożenia dla środowiska, jakie może wynikać z intensywnego nawożenia upraw zbóż nawozami sztucznymi.

Rwl2UwZFkZb0L
(Uzupełnij).
RzQVBeTrxEHvV2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.. Czynniki endogenne to czynniki zewnętrzne, zupełnie niezależne od samej rośliny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Etylen w formie ciekłej wydzielany jest w merystemach, w celu przyspieszenia dojrzewania owoców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas abscysynowy działa hamująco na wzrost roślin.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pierwszą odkrytą cytokininą była zeatyna, odpowiedzialna za opóźnianie procesu starzenia się tkanek roślinnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RmjZF5KFvgqdj3
Ćwiczenie 7
Z niedoborem jakich makro- lub mikroelementów u roślin związane są poniższe opisy. Dopasuj elementy. Zahamowanie wzrostu rośliny – liście stają się wąskie i nikłe, dochodzi do ich chlorozy (żółknięcia) oraz drewnienia tkanek łodygi. Możliwe odpowiedzi: 1. NO3-NH4+, 2. Ni2+, 3. SO42-, 4. Cu2+ Żółknięcie i utrata turgoru liści oraz zabarwienie żyłek liściowych na czerwono. Możliwe odpowiedzi: 1. NO3-NH4+, 2. Ni2+, 3. SO42-, 4. Cu2+ Nekroza liści. Możliwe odpowiedzi: 1. NO3-NH4+, 2. Ni2+, 3. SO42-, 4. Cu2+ Deformacja i usychanie liści oraz zaburzenie w kwitnieniu i owocowaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. NO3-NH4+, 2. Ni2+, 3. SO42-, 4. Cu2+
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym oraz opisem doświadczenia, a następnie odpowiedz na pytania.

Chwasty konkurują z roślinami uprawnymi o zasoby środowiska – światło, wodę i związki mineralne. Niektóre gatunki chwastów mogą również oddziaływać na określone gatunki roślin uprawnych, przez wydzielanie specyficznych związków czynnych biologicznie, zwanych allelopatiami. Efekt ich działania może być szkodliwy lub korzystny – występuje wówczas odpowiednio allelopatia ujemna lub dodatnia.

Uczniowie przeprowadzili doświadczenie. Przygotowali dwa zestawy doniczek z ziemią ogrodową, po 10 sztuk w każdym zestawie. W każdej doniczce wysiano 10 nasion fasoli. Zestawy znajdowały się w tych samych warunkach oświetlenia i temperatury, a ziemię w doniczkach podlewano w optymalnych ilościach:

  • w zestawie nr 1 – wodą wodociągową, w której przez trzy dni moczone były świeże ząbki czosnku;

  • w zestawie nr 2 – wodą wodociągową.

Począwszy od trzeciego dnia, co drugi dzień uczniowie sprawdzali, ile nasion fasoli wykiełkowało w każdej doniczce w danym zestawie. Wyniki doświadczenia przedstawiono w tabeli.

Łączna liczba wykiełkowanych nasion fasoli

dzień obserwacji

zestaw 1

zestaw 2

3

18

47

5

36

75

7

65

88

A. Sformułuj problem badawczy przedstawionego doświadczenia.

B. Sformułuj wniosek na podstawie wyników doświadczenia.