Sprawdź się
Dzięki nowoczesnym metodom hodowli, uzyskano wiele nowych odmian roślin, jak wysokoplenne odmiany zbóż, których uprawy wymagają intensywnego nawożenia. Podaj przykład zagrożenia dla środowiska, jakie może wynikać z intensywnego nawożenia upraw zbóż nawozami sztucznymi.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym oraz opisem doświadczenia, a następnie odpowiedz na pytania.
Chwasty konkurują z roślinami uprawnymi o zasoby środowiska – światło, wodę i związki mineralne. Niektóre gatunki chwastów mogą również oddziaływać na określone gatunki roślin uprawnych, przez wydzielanie specyficznych związków czynnych biologicznie, zwanych allelopatiami. Efekt ich działania może być szkodliwy lub korzystny – występuje wówczas odpowiednio allelopatia ujemna lub dodatnia.
Uczniowie przeprowadzili doświadczenie. Przygotowali dwa zestawy doniczek z ziemią ogrodową, po sztuk w każdym zestawie. W każdej doniczce wysiano nasion fasoli. Zestawy znajdowały się w tych samych warunkach oświetlenia i temperatury, a ziemię w doniczkach podlewano w optymalnych ilościach:
w zestawie nr – wodą wodociągową, w której przez trzy dni moczone były świeże ząbki czosnku;
w zestawie nr – wodą wodociągową.
Począwszy od trzeciego dnia, co drugi dzień uczniowie sprawdzali, ile nasion fasoli wykiełkowało w każdej doniczce w danym zestawie. Wyniki doświadczenia przedstawiono w tabeli.
dzień obserwacji | ||
zestaw | zestaw | |
47 | ||
A. Sformułuj problem badawczy przedstawionego doświadczenia.
B. Sformułuj wniosek na podstawie wyników doświadczenia.