Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RlOqRhfIBLwUR1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Bakterie brodawkowe z rodziny Rhizobiaceae mogą prowadzić proces wiązania azotu... Możliwe odpowiedzi: 1. wyłącznie w symbiozie z roślinami motylkowymi., 2. w symbiozie ze wszystkimi roślinami., 3. wyłącznie w symbiozie z roślinami jednoliściennymi., 4. wyłącznie w symbiozie z roślinami dwuliściennymi.
R1D2X8OFnILqo1
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe i zdania fałszywe. Wiązanie azotu atmosferycznego przez bakterie polega na redukcji azotu cząsteczkowego N2 do jonów amonowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brodawki korzeniowe powstają z kory wtórnej korzenia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nitrogenaza i reduktaza nitrogenazowa to kompleks enzymatyczny umożliwiający bakteriom wiązanie azotu cząsteczkowego N2. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązanie symbiotyczne azotu prowadzone jest przez bakterie z rodzajów: Azotobacter, AzotococcuAzospirillum. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R6WS9zDyYnM6B1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj bakterie do właściwych grup. Bakterie symbiotyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Bradyrhizobium, 2. Clostridium, 3. Azotococcu, 4. Azotobacter, 5. Rhodobacter, 6. Rhiziobium, 7. Azospirillum Bakterie niesymbiotyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Bradyrhizobium, 2. Clostridium, 3. Azotococcu, 4. Azotobacter, 5. Rhodobacter, 6. Rhiziobium, 7. Azospirillum
R1ZeSmrGUYY0F2
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: H2, NH2, NH3, 16, H+, 8, ATP, ADP. Polecenie: Uzupełnij poniższe równanie. N2+8 luka do uzupełnienia +8e-+ luka do uzupełnienia ATP2 luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia +16 luka do uzupełnienia +16Pi
2
Ćwiczenie 5
R16qB4JPEhWVz
Uzupełnij tekst, przeciągając podane poniżej sformułowania we właściwe miejsca. Azot to jeden z 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych niezbędnych roślinom do prawidłowego rozwoju. Cząsteczka azotu posiada 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych wiązanie kowalencyjne. Przekształcanie azotu atmosferycznego w amoniak jest procesem pochłaniającym 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych energii i 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych obecności specjalistycznych kompleksów enzymatycznych. Rośliny, funkcjonując samodzielnie, nie mają takich zdolności, żyją więc w symbiozie z bakteriami, które dostarczają im amoniak. Bakteryjny kompleks pozwalający na wiązanie azotu nazywany jest 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych. Działa on jedynie w warunkach 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych i przy dużej dostępności energii. Aby zapewnić bakteriom odpowiednie warunki do wiązania azotu, roślina zaopatruje je w dużą ilość 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych oraz wytwarza specjalne narośla zwane 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych. Zbudowane są one z komórek 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych bogatej w zewnętrzną warstwę 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych ograniczającą wymianę gazową. W takim środowisku wnikające do narośli bakterie przekształcają się w 1. pierwiastków biogennych, 2. kory pierwotnej, 3. kory wtórnej, 4. bardzo dużo, 5. niewiele, 6. podwójne, 7. ligninową, 8. brodawkami, 9. bulwkami, 10. celulozową, 11. nie wymaga, 12. wody, 13. bakteroidy, 14. mikroelementów, 15. nitrogenazą, 16. potrójne, 17. substancji odżywczych, 18. tlenowych, 19. wymaga, 20. beztlenowych i rozpoczynają zaopatrywanie rośliny w przyswajalny azot.
2
Ćwiczenie 6
RaONhx4kW4Ylu
Spośród podanych poniżej organizmów zaznacz wszystkie rośliny i bakterie mogące wchodzić w symbiozę opartą na azocie. Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny motylkowe, 2. bakterie brodawkowe z rodziny Rhizobiaceae, 3. bakterie tlenowe z rodzaju Azotobacter, 4. wolnożyjące bakterie beztlenowe Clostridium, 5. groch, łubin, soja, koniczyna łąkowa, 6. trawa polna, jabłoń domowa, pomidor
31
Ćwiczenie 7

Począwszy od lat 60. nastąpił bardzo szybki wzrost produkcji antropogenicznego azotu i obecnie ta pula azotu jest prawdopodobnie największym źródłem przyswajalnej formy azotu w biosferze. Wzrostowi zużycia nawozów azotowych towarzyszył na ogół proporcjonalny wzrost plonów roślin uprawnych. Zwłaszcza wzrost plonów zbóż, który przyczynił się do złagodzenia niedoborów żywności na świecie. Trzeba też pamiętać o kosztach środowiskowych tego postępu. Koszty te to przede wszystkim zanieczyszczenia cieków i zbiorników wodnych rozpuszczalnymi formami nawozów azotowych i fosforowych (eutrofizacja) oraz emisja do atmosfery nadmiernych ilości tlenków azotu, zwłaszcza NIndeks dolny 2O, oraz COIndeks dolny 2 i CHIndeks dolny 4, które są gazami w największym stopniu odpowiedzialnymi za efekt cieplarniany i globalne ocieplenie.

RsshqdCV7lMs6
Przeanalizuj powyższy tekst i na jego podstawie wymień przynajmniej dwie zalety szczepienia korzeni uprawnych roślin motylkowych symbiotycznymi bakteriami wiążącymi azot. (Uzupełnij).
131
Ćwiczenie 8

Poniżej przedstawiono tabelę „Porównanie plonowania roślin i niektórych właściwości gleby od wielu lat nienawożonej azotem, w zależności od udziału koniczyny w zmianowaniu”.

Zmianowanie

Plon roślin (jednostki zbożowe)

Azot całkowity (%)

Liczebność bakterii z rodziny Rhizobiaceae u koniczyny w 1 g gleby

A: pszenica ozima - jęczmień jary - kukurydza

132

0,046

639

B: pszenica ozima – jęczmień z wsiewką – mieszanka koniczyny z trawami

261

0,052

3330

Indeks górny Tabela: Porównanie plonowania roślin i niektórych właściwości gleby od wielu lat nienawożonej azotem, w zależności od udziału koniczyny w zmianowaniu. Źródło: S. Martyniuk, Znaczenie procesu biologicznego wiązania azotu atmosferycznego w eolnictwie ekologiczym, [w:] „Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering”, 2008, t. 53, nr 4, s. 9–14. Indeks górny koniec

Znacznie lepsze plonowanie roślin w zmianowaniu B można przypisać głównie lepszemu zaopatrzeniu roślin w azot, dzięki procesowi wiązania azotu przez bakterie z rodziny Rhizobiaceae w symbiozie z koniczyną.

Na podstawie przedstawionych informacji oceń poprawność stwierdzenia: Wiązany przez bakterie z rodziny Rhizobiaceae azot zwiększa wielkość plonów jedynie tych roślin, z którymi bakterie pozostają w bezpośredniej symbiozie i nie ma żadnego wpływu na inne rośliny w tej samej uprawie. Odpowiedź uzasadnij.

Rg1djhU4UDiw1
(Uzupełnij).