Tekst do ćwiczeń

Wisława Szymborska Głos w sprawie pornografii

Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie.
Pleni się ta swawola jak wiatropylny chwast
na grządce wytyczonej pod stokrotki.

Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic.
Zuchwałe nazywanie rzeczy po imieniu,
rozwiązłe analizy, wszeteczne syntezy,
pogoń za nagim faktem dzika i hulaszcza,
lubieżne obmacywanie drażliwych tematów,
tarło poglądów - w to im właśnie graj.

W dzień jasny albo pod osłoną nocy
łączą się w pary, trójkąty i koła.
Dowolna jest tu płeć i wiek partnerów.
Oczy im błyszczą, policzki pałają.
Przyjaciel wykoleja przyjaciela.
Wyrodne córki deprawują ojca.
Brat młodszą siostrę stręczy do nierządu.

Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości
niż różowe pośladki z pism ilustrowanych,
cała ta prostoduszna w gruncie pornografia.

Książki, które ich bawią, nie mają obrazków.
Jedyna rozmaitość to specjalne zdania
paznokciem zakreślone albo kredką.

Zgroza, w jakich pozycjach,
z jak wyuzdaną prostotą
umysłowi udaje się zapłodnić umysł!
Nie zna takich pozycji nawet Kamasutra.

W czasie tych schadzek parzy się ledwie herbata.
Ludzie siedzą na krzesłach, poruszają ustami.
Nogę na nogę każdy sam sobie zakłada.
Jedna stopa w ten sposób dotyka podłogi,
druga swobodnie kiwa się w powietrzu.
Czasem tylko ktoś wstanie,
zbliży się do okna
i przez szparę w firankach
podgląda ulicę.

cytat 7 Źródło: Wisława Szymborska, Głos w sprawie pornografii.
1
Pokaż ćwiczenia:
R1AQsvzeFCWnm1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj słownictwo użyte w wierszu do dwóch grup. Seksualność Możliwe odpowiedzi: 1. synteza, 2. rozwiązły, 3. zuchwały, 4. lubieżny, 5. rozpusta, 6. myślenie, 7. zapłodnić, 8. hulaszczy, 9. stręczyć do nierządu, 10. umysł, 11. książki, 12. analiza, 13. swawola, 14. nazywanie rzeczy po imieniu, 15. deprawować, 16. poglądy, 17. tarło Intelektualność Możliwe odpowiedzi: 1. synteza, 2. rozwiązły, 3. zuchwały, 4. lubieżny, 5. rozpusta, 6. myślenie, 7. zapłodnić, 8. hulaszczy, 9. stręczyć do nierządu, 10. umysł, 11. książki, 12. analiza, 13. swawola, 14. nazywanie rzeczy po imieniu, 15. deprawować, 16. poglądy, 17. tarło
111
Ćwiczenie 2
RErQuUrb2FU3c
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Uzupełnij mapę myśli o przykłady innowacji frazeologicznych, zawartych w wierszu, a następnie określ ich funkcję.

R1FavPLdDdDJM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1VVj4MdXDEwA
Wypisz z tekstu przynajmniej trzy przykłady innowacji frazeologicznych. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
Re55QfMAyQ2vH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4

Napisz, jaki wpływ na interpretację wiersza ma kontekst historyczno‑społeczny, w którym powstał utwór.

RZRb6AUJdKcWe
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Napisz, do jakiego fragmentu Biblii nawiązuje Szymborska. Wyjaśnij, jaka jest funkcja tego nawiązania.

R10DLM4nQ6Drs
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega konstrukcja wiersza Wisławy Szymborskiej Głos w sprawie pornografii.

R2CoiKsGE1xEn
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z definicją palinodii i zdecyduj, czy można tym terminem określić Głos w sprawie pornografii Wisławy Szymborskiej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Palinodia – utwór literacki, zwykle poetycki, w którym autor odwołuje swe opinie, zarzuty czy oszczerstwa sformułowane uprzednio w innym utworze.

1 Cytat za: za: Encyklopedia PWN, hasło: palinodia.
R1c664Nuqn9Ly
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem. Wyjaśnij, na czym miałoby polegać interpretowanie wiersza jako figury syllepsis. Podaj konkretne przykłady z wiersza.

Dorota Wojda Po drugiej stronie myśli. Interpretacja „Głosu w sprawie pornografii”

Czytanie Głosu w sprawie pornografii, jeśli można użyć takiego porównania, przypomina rodzaj gry, w której odkrywanie dwukolorowych, nakładających się na siebie klocków doprowadzić ma do uobecnienia w świadomości odbiorcy dwudzielnej, lecz zarazem całościowej, dobrze znanej mu figury. Jak każdej grze, tej także towarzyszy element zabawy. Wynika on przede wszystkim z konfrontacji wzajemnie niejednorodnych dziedzin rzeczywistości zapisanej w ramach błyskotliwego kalamburu. Formę tę można by określić jako rozbudowaną figurę syllepsis, stanowiącą odmianę przemilczenia.

cytat 6 Źródło: Dorota Wojda, Po drugiej stronie myśli. Interpretacja „Głosu w sprawie pornografii”, s. 111.
R1JIOsKBaiCsT
(Uzupełnij).
Praca domowa

Nie ma rozpusty większej niż myślenie – zinterpretuj tę wypowiedź podmiotu lirycznego i zajmij wobec niej swoje stanowisko. Zredaguj rozprawkę liczącą przynajmniej 250 słów.

R1CX3qMgpQ9AJ
(Uzupełnij).