Sprawdź się
Przeciągnij elementy w odpowiednie miejsce, by uzupełnić tabelę.
Wiedza jest niezależna od doświadczenia, Wiedza ma swoje źródło w doświadczeniu, tak, nie
Stanowisko | Opis | Przedstawiciel | Czy człowiek może posiadać pojęcie Boga, tak jak posiada pojęcia innych rzeczy? |
---|---|---|---|
Wiedza jest niezależna od doświadczenia | |||
Wiedza ma swoje źródło w doświadczeniu |
Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym. Wymień te fragmenty, które odpowiadają powyższym przesłankom dowodu ontologicznego.
O Panie, który dajesz rozumienie wiatry, pozwól mi zrozumieć w stopniu, w jakim uznasz za korzystne dla mnie, że istniejesz, jak wierzymy, i że jesteś tym, w kogo wierzymy. Otóż wierzymy, że jesteś czymś, od czego nic większego nie można pomyśleć. A może nie istnieje taki byt, bo „mówi głupi w swoim sercu: nie ma Boga”. Ale z pewnością ten sam głupiec, gdy słyszy to, co mówię, to znaczy określenie: „coś, od czego nic większego nie można pomyśleć”, pojmuje to, co słyszy; a to, co pojmuje, jest w jego intelekcie, mimo iż nie pojmuje on, że ta rzecz istnieje.
Źródło: Św. Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. Leszek Kuczyński, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007, s. 199‑201.
Wybierz dwie przesłanki dowodu ontologicznego spośród wymienionych propozycji.
Na podstawie tekstu A uzupełnij brakujące elementy rozumowania Anzelma.
Monologion. ProslogionZ pewnością jednak to, od czego czegoś większego nie można pomyśleć, nie może istnieć jedynie w intelekcie. Gdyby bowiem istniało wyłącznie w intelekcie, można by pomyśleć, że istnieje również w rzeczywistości, a to byłoby jeszcze większe. Jeśli zatem to, od czego coś większego nie da się pomyśleć, istnieje tylko w intelekcie, to to, od czego coś większego nie można pomyśleć, jest tym, od czego coś większe da się pomyśleć. A to oczywiście jest niemożliwe. Bez wątpienia zatem istnieje coś, od czego coś większego nie da się pomyśleć, i to w intelekcie i w rzeczywistości.
Rozpoznaj i podaj filozofa, który napisał przytoczone poniżej słowa i zdecyduj, które stwierdzenia go dotyczą.
Jeżeli tedy biorę podmiot (Boga) wraz ze wszystkimi Jego orzeczeniami […] i powiadam „Bóg istnieje” lub też „istnieje jakiś Bóg”, to nie dodaję żadnego nowego orzeczenia do pojęcia Boga, lecz tylko uznaję w istnieniu podmiot sam w sobie ze wszystkimi jego orzeczeniami, a mianowicie przedmiot w jego stosunku do mego pojęcia. Obydwa muszą zawierać całkiem dokładnie to samo, i do pojęcia, które wypowiada tylko możliwość, nie może się przeto nic dołączyć dzięki temu, że myślę o jego przedmiocie jako bezwzględnie danym (poprzez wyrażenie: on jest). To, co rzeczywiste, nie zawiera nic więcej niż to, co jedynie możliwe. Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych.
R1aWHnTx4MKFL R3ZXE9I5vrpsf
Zapoznaj się z czterema stwierdzeniami, które odnoszą się do krytyki dowodu ontologicznego przeprowadzonej przez mnicha Gaunilona i zdecyduj, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Przeczytaj cztery stwierdzenia, które odnoszą się do krytyki dowodu ontologicznego przeprowadzonej przez mnicha Gaunilona i zdecyduj, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Według Gaunilona Bóg jest bytem fikcyjnym. | □ | □ |
Istnienie pojęcia pewnej rzeczy nie pozwala stwierdzić, czy ta rzecz istnieje realnie. | □ | □ |
Niemożliwe jest, aby Bóg istniał realnie. | □ | □ |
Gdyby zgodzić się z rozumowaniem Anzelma, musielibyśmy przyjąć, że byty fikcyjne istnieją realnie. | □ | □ |
Wyjaśnij, w jaki sposób Gaunilon krytykuje dowód Anzelma. Wskaż zarzut, który wysuwa wobec przesłanki i konkluzji dowodu.
Wyjaśnij, w jaki sposób Gaunilon krytykuje dowód Anzelma. Przedstaw zarzut, który wysuwa wobec przesłanki i konkluzji dowodu.
Anzelm odpowiedział na krytykę Gaunilona uściślając swój dowód. Jak referuje jego odpowiedź filozof Stefan Świeżawski: Wyspa lub każde inne pojęcie rzeczy najdoskonalszej dopuszcza możliwość nieistnienia w rzeczywistości, natomiast całkiem inaczej jest w wypadku istnienia Boga. Tu muszą być spełnione wszystkie doskonałości w stopniu absolutnym
. Przedstaw własnymi słowami kontrargument, którego używa Anzelm oraz oceń, czy twoim zdaniem jego obrona przed zarzutami Gaunilona jest skuteczna.