Pierwszym myślicielem, który sam siebie określił mianem filozofa, był... Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklit z Efezu., 2. Parmenides z Elei., 3. Tales z Miletu., 4. Pitagoras z Samos.
Pierwszym myślicielem, który sam siebie określił mianem filozofa, był...
Heraklit z Efezu.
Parmenides z Elei.
Tales z Miletu.
Pitagoras z Samos.
R17iR1LHwzFnU1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Pierwszym myślicielem, który sam siebie określił mianem filozofa, był... Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklit z Efezu., 2. Parmenides z Elei., 3. Tales z Miletu., 4. Pitagoras z Samos.
ROteHEDwYwZTI1
Ćwiczenie 2
Do cech postawy filozoficznej, zwanej wariabilizmem należą... Możliwe odpowiedzi: 1. ujmowanie rzeczywistości jako chaotycznej i zmiennej., 2. zasada niepowtarzalności i odmienności zjawisk, zachowań, tendencji., 3. przekonanie o istnieniu bytu i nieistnieniu niebytu., 4. założenie o tym, że zmysły nas mamią.
Do cech postawy filozoficznej, zwanej wariabilizmem należą...
ujmowanie rzeczywistości jako chaotycznej i zmiennej.
zasada niepowtarzalności i odmienności zjawisk, zachowań, tendencji.
przekonanie o istnieniu bytu i nieistnieniu niebytu.
założenie o tym, że zmysły nas mamią.
RFOvdGOiTn3y11
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie prawidłowe dokończenia zdania. Do cech postawy filozoficznej, zwanej wariabilizmem należą... Możliwe odpowiedzi: 1. ujmowanie rzeczywistości jako chaotycznej i zmiennej., 2. zasada niepowtarzalności i odmienności zjawisk, zachowań, tendencji., 3. przekonanie o istnieniu bytu i nieistnieniu niebytu., 4. założenie o tym, że zmysły nas mamią.
R1UXJRZSqJuKt1
Ćwiczenie 3
Napisz gdzie znajdowała się Jonia i kolonie jońskie.
Napisz gdzie znajdowała się Jonia i kolonie jońskie.
Źródło: domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3
R1ePnANrqEJ46
(Uzupełnij).
RaUVLsMvitWr81
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj myślicieli do regionu, w którym prowadzili działalność filozoficzną. Wielka Grecja Możliwe odpowiedzi: 1. Parmenides z Elei, 2. Anaksymenes z Miletu, 3. Pitagoras z Samos, 4. Tales z Miletu, 5. Zenon z Elei, 6. Heraklit z Efezu Jonia Możliwe odpowiedzi: 1. Parmenides z Elei, 2. Anaksymenes z Miletu, 3. Pitagoras z Samos, 4. Tales z Miletu, 5. Zenon z Elei, 6. Heraklit z Efezu
Przyporządkuj myślicieli do regionu, w którym prowadzili działalność filozoficzną. Wielka Grecja Możliwe odpowiedzi: 1. Parmenides z Elei, 2. Anaksymenes z Miletu, 3. Pitagoras z Samos, 4. Tales z Miletu, 5. Zenon z Elei, 6. Heraklit z Efezu Jonia Możliwe odpowiedzi: 1. Parmenides z Elei, 2. Anaksymenes z Miletu, 3. Pitagoras z Samos, 4. Tales z Miletu, 5. Zenon z Elei, 6. Heraklit z Efezu
R1R7YpukGmuqR21
Ćwiczenie 5
Zestaw ze sobą przeciwieństwa w poglądach Heraklita i Parmenidesa. Heraklit Możliwe odpowiedzi: 1. Byt jest, niebytu nie ma, 2. Niezmienna stałość, 3. Byt ≠ rzeczywistość, 4. Byt przechodzi w niebyt, 5. Stała zmienność, 6. Rozum dokonuje poznania dzięki zmysłom, 7. Rozum dokonuje poznania wbrew zmysłom, 8. Byt = rzeczywistość Parmenides Możliwe odpowiedzi: 1. Byt jest, niebytu nie ma, 2. Niezmienna stałość, 3. Byt ≠ rzeczywistość, 4. Byt przechodzi w niebyt, 5. Stała zmienność, 6. Rozum dokonuje poznania dzięki zmysłom, 7. Rozum dokonuje poznania wbrew zmysłom, 8. Byt = rzeczywistość
Zestaw ze sobą przeciwieństwa w poglądach Heraklita i Parmenidesa. Heraklit Możliwe odpowiedzi: 1. Byt jest, niebytu nie ma, 2. Niezmienna stałość, 3. Byt ≠ rzeczywistość, 4. Byt przechodzi w niebyt, 5. Stała zmienność, 6. Rozum dokonuje poznania dzięki zmysłom, 7. Rozum dokonuje poznania wbrew zmysłom, 8. Byt = rzeczywistość Parmenides Możliwe odpowiedzi: 1. Byt jest, niebytu nie ma, 2. Niezmienna stałość, 3. Byt ≠ rzeczywistość, 4. Byt przechodzi w niebyt, 5. Stała zmienność, 6. Rozum dokonuje poznania dzięki zmysłom, 7. Rozum dokonuje poznania wbrew zmysłom, 8. Byt = rzeczywistość
RnciO5xWCdk9i2
Ćwiczenie 6
Poniższy tekst dotyczy różnicy pomiędzy greckimi koloniami i rodzajami uprawianych w nich filozofii. Uzupełnij go o poprawne możliwości. „Gdy cywilizacja grecka stała się najpotężniejszą kulturą basenu Morza Śródziemnego, Grecy posiadali już liczne kolonie. Na zachodzie od swych macierzystych ziem skolonizowali południową część Italii i Sycylię, określane przez nich jako (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei na wschodzie zasiedlali wybrzeże Azji Mniejszej, które to kolonie nosiły nazwę (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Filozofia uprawiana w tej pierwszej części świata była nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna, co dobrze widzimy na przykładzie koncepcji (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna i (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei filozofia jońska może być przez nas określana jako nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Widać to dobrze w koncepcjach (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna czy jego ucznia (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna”.
Poniższy tekst dotyczy różnicy pomiędzy greckimi koloniami i rodzajami uprawianych w nich filozofii. Uzupełnij go o poprawne możliwości. „Gdy cywilizacja grecka stała się najpotężniejszą kulturą basenu Morza Śródziemnego, Grecy posiadali już liczne kolonie. Na zachodzie od swych macierzystych ziem skolonizowali południową część Italii i Sycylię, określane przez nich jako (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei na wschodzie zasiedlali wybrzeże Azji Mniejszej, które to kolonie nosiły nazwę (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Filozofia uprawiana w tej pierwszej części świata była nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna, co dobrze widzimy na przykładzie koncepcji (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna i (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei filozofia jońska może być przez nas określana jako nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Widać to dobrze w koncepcjach (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna czy jego ucznia (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna”.
31
Ćwiczenie 7
Własnymi słowami opisz, na czym polega argument Zenona noszący nazwę „Strzała”.
RLtcQ4NOtR3T7
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz, że ten argument dotyczy rozbicia czasu na poszczególne momenty?
Lecąca do celu strzała w każdym momencie znajduje się w innym miejscu w przestrzeni. Tak naprawdę więc nigdzie nie leci, lecz zawsze stoi w miejscu.
31
Ćwiczenie 8
Własnymi słowami opisz, na czym polega argument Zenona noszący nazwę „Achilles”.
Rwe0wHsnzLwTp
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz, że ten paradoks polega na każdorazowej konieczności dobiegnięcia do miejsca, w którym znajduje się nasz rywal?
Paradoks zakłada, że zanim kogokolwiek wyprzedzimy, najpierw musimy dotrzeć do miejsca, w którym znajduje się ta osoba w tym momencie, a w tym czasie ona znów nam ucieknie. Nie wyprzedzimy więc nikogo, kto wyruszy choćby chwilę przed nami.