Poniższy tekst dotyczy różnicy pomiędzy greckimi koloniami i rodzajami uprawianych w nich filozofii. Uzupełnij go o poprawne możliwości. „Gdy cywilizacja grecka stała się najpotężniejszą kulturą basenu Morza Śródziemnego, Grecy posiadali już liczne kolonie. Na zachodzie od swych macierzystych ziem skolonizowali południową część Italii i Sycylię, określane przez nich jako (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei na wschodzie zasiedlali wybrzeże Azji Mniejszej, które to kolonie nosiły nazwę (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Filozofia uprawiana w tej pierwszej części świata była nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna, co dobrze widzimy na przykładzie koncepcji (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna i (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei filozofia jońska może być przez nas określana jako nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Widać to dobrze w koncepcjach (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna czy jego ucznia (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna”.
Poniższy tekst dotyczy różnicy pomiędzy greckimi koloniami i rodzajami uprawianych w nich filozofii. Uzupełnij go o poprawne możliwości. „Gdy cywilizacja grecka stała się najpotężniejszą kulturą basenu Morza Śródziemnego, Grecy posiadali już liczne kolonie. Na zachodzie od swych macierzystych ziem skolonizowali południową część Italii i Sycylię, określane przez nich jako (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei na wschodzie zasiedlali wybrzeże Azji Mniejszej, które to kolonie nosiły nazwę (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Filozofia uprawiana w tej pierwszej części świata była nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna, co dobrze widzimy na przykładzie koncepcji (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna i (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Z kolei filozofia jońska może być przez nas określana jako nieco bardziej (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna. Widać to dobrze w koncepcjach (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna czy jego ucznia (tu wybierz) 1. Talesa, 2. idealistyczna, 3. Parmenidesa, 4. Pitagorasa, 5. Anaksarchosa, 6. Anaksymandra, 7. Anaksagorasa, 8. Sokratesa, 9. abstrakcyjna, 10. Wielka Grecja, 11. racjonalistyczna, 12. Jonia, 13. Hellada, 14. emotywna, 15. Anaksymenesa, 16. sensualistyczna”.