Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RuflLAl8WKtFh1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

O mejozie mówi się, że jest podziałem redukcyjnym, ponieważ... Możliwe odpowiedzi: 1. w jej wyniku powstają tylko dwie komórki potomne., 2. powstałe w jej wyniku komórki potomne mają zredukowany do połowy materiał genetyczny., 3. bierze udział w procesach redoks., 4. jest głównym rodzajem podziału w komórkach starzejących się.
R1HJqbZSsgHgD1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Zjawisko crossing-over zachodzi podczas... Możliwe odpowiedzi: 1. anafazy I., 2. profazy I., 3. profazy II., 4. telofazy.
RH96n373drwhn1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Chiazma to... Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie między centromerami., 2. miejsce połączenia chromosomów homologicznych podczas wymiany fragmentów chromatyd., 3. połączenie dwóch chromatyd siostrzanych., 4. sekwencja DNA na końcu chromosomu.
Rebosj1DA6GTF2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary: Tetrada Możliwe odpowiedzi: 1. chromosomy o tym samym kształcie i wielkości, zawierające podobną informację genetyczną., 2. faza mejozy I, 3. różne wersje genu, 4. wymiana odcinków chromatyd pomiędzy chromosomami homologicznymi, 5. kompleks czterech chromatyd pochodzących od dwóch chromosomów homologicznych Pachyten Możliwe odpowiedzi: 1. chromosomy o tym samym kształcie i wielkości, zawierające podobną informację genetyczną., 2. faza mejozy I, 3. różne wersje genu, 4. wymiana odcinków chromatyd pomiędzy chromosomami homologicznymi, 5. kompleks czterech chromatyd pochodzących od dwóch chromosomów homologicznych Chromosomy homologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. chromosomy o tym samym kształcie i wielkości, zawierające podobną informację genetyczną., 2. faza mejozy I, 3. różne wersje genu, 4. wymiana odcinków chromatyd pomiędzy chromosomami homologicznymi, 5. kompleks czterech chromatyd pochodzących od dwóch chromosomów homologicznych Allele Możliwe odpowiedzi: 1. chromosomy o tym samym kształcie i wielkości, zawierające podobną informację genetyczną., 2. faza mejozy I, 3. różne wersje genu, 4. wymiana odcinków chromatyd pomiędzy chromosomami homologicznymi, 5. kompleks czterech chromatyd pochodzących od dwóch chromosomów homologicznych Crossing - over Możliwe odpowiedzi: 1. chromosomy o tym samym kształcie i wielkości, zawierające podobną informację genetyczną., 2. faza mejozy I, 3. różne wersje genu, 4. wymiana odcinków chromatyd pomiędzy chromosomami homologicznymi, 5. kompleks czterech chromatyd pochodzących od dwóch chromosomów homologicznych
R1W8Uyc2Fewo12
Ćwiczenie 5
Określ, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Źródłami zmienności genetycznej są crossing-over i losowe rozdzielenie chromosomów podczas mejozy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podział mejotyczny to dwa zachodzące po sobie podziały mitotyczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas rekombinacji zachodzi wymiana alleli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rekombinacja może zajść tylko w jednym miejscu na chromosomie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RVrciBDNuklRa2
Ćwiczenie 6
Profaza I podziału 1. gametach, 2. cytoplazmy, 3. mitotycznego, 4. crossing-over, 5. transpozycji, 6. genów, 7. komórkach, 8. mejotycznego, 9. diplotenie, 10. leptoten, 11. pachytenie podzielona jest na kilka stadiów. W 1. gametach, 2. cytoplazmy, 3. mitotycznego, 4. crossing-over, 5. transpozycji, 6. genów, 7. komórkach, 8. mejotycznego, 9. diplotenie, 10. leptoten, 11. pachytenie zachodzi proces 1. gametach, 2. cytoplazmy, 3. mitotycznego, 4. crossing-over, 5. transpozycji, 6. genów, 7. komórkach, 8. mejotycznego, 9. diplotenie, 10. leptoten, 11. pachytenie, którego znaczenie biologiczne wiąże się z wymieszaniem 1. gametach, 2. cytoplazmy, 3. mitotycznego, 4. crossing-over, 5. transpozycji, 6. genów, 7. komórkach, 8. mejotycznego, 9. diplotenie, 10. leptoten, 11. pachytenie i utworzeniem nowych ich kombinacji które znajdą się w 1. gametach, 2. cytoplazmy, 3. mitotycznego, 4. crossing-over, 5. transpozycji, 6. genów, 7. komórkach, 8. mejotycznego, 9. diplotenie, 10. leptoten, 11. pachytenie.
31
Ćwiczenie 7
R18d2EqokR3LB
Obserwujemy rozprzestrzenianie się w populacji zmutowanego genu, którego konsekwencją jest ujawnienie się niekorzystnych cech, mogących doprowadzić do choroby lub śmierci, u dwóch grup organizmów: rozmnażających się bezpłciowo i płciowo. Czy gen rozprzestrzeni się w obydwu populacjach jednakowo? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

„Jednym z bardziej interesujących zjawisk w ewolucji genomów jest ewolucja chromosomów płciowych. W różnych liniach filogenetycznych pojawiają się różne sposoby na kontrolowanie płci osobników. W wielu przypadkach osobniki odrębnych płci różnią się kariotypem. U ssaków samice mają dwa identyczne chromosomy X, natomiast samce mają jeden chromosom X i jeden chromosom Y. Chromosom Y niesie relatywnie mało informacji genetycznej, przede wszystkim jest to informacja odpowiedzialna za rozwój męskich cech płciowych. Biologowie raczej zgodnie przyjmują hipotezę, że obydwa chromosomy mają to samo autosomalne pochodzenie. Nie są jednak już tak zgodni co do mechanizmów ewolucyjnych, które doprowadziły do tak dramatycznej utraty przez samce informacji z jednego chromosomu”.

Indeks górny Źródło: Stanisław Cebrat, Dorota Mackiewicz, Wojciech Waga, Komputerowe modelowanie ewolucji genomów, „Kosmos” 2009, tom 58, nr 1–2, s. 29–41. Indeks górny koniec

R5lmMkJv3mdn6
Schemat przedstawia chromosomy płci: czerwony to chromosom X, niebieski – chromosom Y. Zaznaczono loci genów związanych z krzepnięciem krwi, rozróżnianiem barw i kształtowaniem się cech płciowych.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VcGBoh1kQxz
Istnieją dwie koncepcje dotyczące rekombinacji pomiędzy chromosomami płciowymi X i X u samic oraz X i Y u samców. Zastanów się, czy możliwy jest taki proces i jakie niesie on ze sobą konsekwencje. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
R1P71Cr0OjY9x
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Indeks górny Źródło: Stanisław Cebrat, Dorota Mackiewicz, Wojciech Waga, Komputerowe modelowanie ewolucji genomów, „Kosmos” 2009, tom 58, nr 1–2, s. 29–41. Indeks górny koniec