Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R8pZM59bxGW1H1
Ćwiczenie 1
Wskaż zdanie, które błędnie opisuje filozofię polityki. Możliwe odpowiedzi: 1. Bywa również nazywana filozofią państwa., 2. Jej pierwsze pełne koncepcje znajdujemy w poglądach Platona i Arystotelesa., 3. Odpowiada na pytanie o to, jak być dobrym człowiekiem., 4. Może omawiać takie zagadnienia, jak koncepcja umowy społecznej.
R16F0GQooTER611
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1IiLkhFimZxe11
Ćwiczenie 3
Rozstrzygnij, które twierdzenia o Jean-Jacques Rousseau są prawdziwe, a które są fałszywe. Był pierwszym myślicielem, który opisał koncepcję umowy społecznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zdobyczach cywilizacji dostrzegał upadek rodzaju ludzkiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jego koncepcja umowy społecznej oparta była na powszechnej i niezbywalnej suwerenności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Rousseau, a następnie – własnymi słowami – określ, w czym nie zgadzał się z poglądami Hobbesa.

Jean Jacques Rousseau Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi

Widać od razu, że ludzie w tym stanie [natury] nie utrzymując żadnych ze sobą stosunków natury moralnej ani też żadnych względem siebie obowiązków nie znając, nie mogli być ani źli, ani dobrzy i nie mieli ani cnót, ani przywar, chyba że biorąc te słowa w sensie fizycznym, przywarami jednostki nazwiemy te jej cechy, które jej życie w jakiś sposób mogą narażać, cnotami zaś te, które jej mogą w zachowaniu życia dopomóc. [...] Nie wnioskujmy jednak wraz z Hobbesem, że z chwilą, gdy o dobroci nie ma żadnego pojęcia, człowiek jest tym samym z natury zły, że jest występny, ponieważ nie zna cnoty; że bliźnim swoim zawsze odmawia przysług, których w swoim przekonaniu nie jest im winien; ani że w oparciu o prawo, które sobie słusznie przyznaje do potrzebnych mu przedmiotów, popada w to szaleństwo, by się uważać za jedynego właściciela świata całego. [...]

rous Źródło: Jean Jacques Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1996.
R123SEnpyAHcS
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Hobbesa, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.

Thomas Hobbes Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego

Ludzie nie znajdują przyjemności w życiu gromadnym (przeciwnie, raczej znajdują wiele przykrości), gdzie nie ma mocy, która by była zdolna trzymać w strachu ich wszystkich. Każdy człowiek bowiem uważa na to, by jego towarzysz go cenił w tym samym stopniu, w jakim on sam siebie ceni. A na wszelkie oznaki pogardy czy niedostatecznej oceny odpowiada z natury rzeczy tym, że usiłuje, o ile tylko ma odwagę, wymusić na tych, którzy nim pogardzają, większe uważanie, czyniąc im jakąś krzywdę (a pośród tych, co nie mają nad sobą takiej jednej siły, która by ich trzymała w spokoju, odwaga ta jest dość duża, by się mogli zniszczyć wzajemnie), na innych zaś tym właśnie przykładem. Tak więc w naturze człowieka znajdujemy trzy zasadnicze przyczyny waśni. Pierwsza, to rywalizacja; druga, to nieufność; trzecia, to żądza sławy. [...] Jest więc oczywiste, że gdy ludzie żyją nie mając nad sobą mocy, która by ich wszystkich trzymała w strachu, to znajdują się w stanie, który się zwie wojną; i to w stanie takiej wojny, jak gdyby każdy był w wojnie z każdym innym. Albowiem „wojna” polega nie tylko na walce czy też na rzeczywistym zmaganiu, czasem wojny jest odcinek czasu, w którym dostatecznie jest wyraźne zdecydowanie na walkę. [...] W takim stanie nie masz miejsca na pracowitość, albowiem niepewny jest owoc pracy; i co za tym idzie, nie masz miejsca na odrabianie ziemi ani na żeglowanie, nie ma bowiem żadnego pożytku z dóbr, które mogą być przywiezione morzem; nie ma wygodnego budownictwa; nie ma narzędzi do poruszania i przesuwania rzeczy, co wymaga wiele siły; nie ma wiedzy o powierzchni ziemi ani obliczania czasu, ani sztuki, ani umiejętności, ani sztuki słowa, ani społeczności. A co najgorsze, jest bezustanny strach i niebezpieczeństwo gwałtownej śmierci. I życie człowieka jest samotne, biedne, bez słońca, zwierzęce i krótkie. [...]

hob Źródło: Thomas Hobbes, Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, Warszawa 2005.
R554PFCtIdIYq
Możliwe odpowiedzi: 1. Jedyną siłą, jaka jest w stanie narzucić ogólne normy całemu społeczeństwu, jest odgórna zgoda każdego członka na te normy. Dopiero wtedy bowiem pojawia się poczucie bezpieczeństwa., 2. Dopiero przyjmując powszechne normy życia społecznego człowiek może skupić się na tworzeniu kultury i cywilizacji. Wcześniej wszelkie jego długofalowe plany nie mają sensu., 3. Wojna nie jest naturalnym stanem ludzkim., 4. Dopiero umowa społeczna sprawia, że wszyscy członkowie społeczności „cenią się” nawzajem w tym samym stopniu.
3
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższą wypowiedź Hobbesa, a następnie wskaż zdanie, które błędnie oddaje jej treść.

Thomas Hobbes Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego

Ta wojna każdego człowieka z każdym innym ten ma jeszcze skutek, że nic tutaj nie może być niesprawiedliwe. Pojęcie tego, co słuszne i niesłuszne, sprawiedliwości i niesprawiedliwości, nie mają tu miejsca. Gdzie nie ma nad ludźmi jednej wspólnej mocy, tam nie ma prawa; a gdzie nie ma prawa, tam nie ma niesprawiedliwości. Siła i podstęp są w wojnie dwiema kardynalnymi cnotami. Sprawiedliwość i niesprawiedliwość nie są w ogóle władzami ani ciała, ani umysłu. Gdyby nimi były, to mogłyby być w człowieku, który by był sam na świecie, podobnie jak mogą być w nim wtedy zmysły i uczucia. Są to cechy, które przysługują ludziom w społeczeństwie, nie zaś w samotności. I z tego stanu wojny wypływa również, że nie ma w nim ani własności, ani władzy, ani różnicy między moim i twoim; do każdego człowieka należy tylko to, co może sam zdobyć, i na tak długo, jak długo może to utrzymać w swej mocy. Tyle o tej złej sytuacji, w jakiej sama natura stawia człowieka; niemniej daje mu ona możność wydobycia się z tego położenia; ta możność tkwi w części w jego uczuciach, w części zaś w jego rozumie. Z tego podstawowego prawa natury, które każe wszystkim ludziom szukać pokoju, wynika to drugie prawo, że „człowiek winien być gotów, jeśli inni są również gotowi, zrezygnować z tego uprawnienia do wszelkich rzeczy, jak dalece będzie to uważał za konieczne dla pokoju i dla obrony własnej; i winien zadowolić się taką miarą wolności w stosunku do innych ludzi, jaką gotów jest przyznać innym ludziom w stosunku do samego siebie”. Tak długo bowiem, jak każdy człowiek zachowuje to uprawnienie, by czynić wszystko, co mu się podoba, wszyscy ludzie znajdują się w stanie wojny. Lecz jeżeli inni ludzie nie chcą zrezygnować ze swych praw tak, jak dany człowiek, to wówczas nie ma racji, by ktokolwiek wyzbywał się swych uprawnień. [...]

hob Źródło: Thomas Hobbes, Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, Warszawa 2005.
RirmE5Cs2k3vd
Możliwe odpowiedzi: 1. Przed zawarciem umowy społecznej nie ma sensu orzekanie o tym, co jest, a co nie jest sprawiedliwe., 2. W okresie życia pierwotnego położenie człowieka (złe lub dobre) wyznacza sama natura., 3. Aby powstała umowa społeczna, niezbędna jest powszechna zgoda na jej brzmienie każdego z członków społeczności., 4. Umowa społeczna sprawia, że każdy człowiek zachowuje swoją pierwotną wolność i możliwość robienia tego, co chce.
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z treścią poniżej zamieszczonej wypowiedzi Rousseau, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.

Jean Jacques Rousseau Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi

O pakcie społecznym
Przypuśćmy, że ludzie doszli do takiego stanu, kiedy przeszkody utrudniające ich zachowanie w stanie natury biorą górę, przez swój upór, nad siłami, które jednostka może zastosować dla utrzymania się w tym stanie. Wówczas stan pierwotny nie może nadal istnieć i rodzaj ludzki zginąłby, gdyby nie zmienił swego trybu życia.
Ponieważ ludzie nie mogą tworzyć nowych sił, ale tylko łączyć i kierować tymi, które istnieją, nie mają przeto innego sposobu samozachowania jak utworzyć, przez połączenie, taką sumę sił, która by mogła pokonać opór, wprawić te siły w ruch za pomocą jednego bodźca i spowodować ich zgodne współdziałanie.
Taka suma sił może powstać tylko z połączenia wielu ludzi, ponieważ jednak siła i wolność każdego człowieka są pierwszymi narzędziami jego samozachowania, czy może je ograniczyć, nie szkodząc sobie i nie zaniedbując starań, które jest sobie winien? Trudność tę, zastosowaną do mego przedmiotu, można wyrazić w następujących słowach:
Znaleźć formę stowarzyszenia, która by broniła i chroniła całą wspólną siłą osobę i dobra każdego jej członka i dzięki której każdy, łącząc się ze wszystkimi, słuchałby jednak tylko siebie i pozostał równie wolny jak przedtem”. Oto problem zasadniczy, który rozwiązuje umowa społeczna. [...]

rous Źródło: Jean Jacques Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1996.
R1EEWZ374iN0s
Możliwe odpowiedzi: 1. Stworzenie umowy społecznej okazuje się przedsięwzięciem niezbędnym, gdy czynniki zewnętrzne sprawiają, że człowiek nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować., 2. Ludzie pierwotni byli świadomi faktu, że umowa społeczna uczyni ich niewolnikami systemu społecznego, który stworzą., 3. Społeczność powstała wskutek umowy społecznej jest silniejsza, niż ogół pojedynczych jednostek, które ją tworzą., 4. Po zażegnaniu problemów, przez które musiała powstać umowa społeczna, ludzie zazwyczaj znów wracają do życia pierwotnego.
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z treścią wypowiedzi Rousseau, którą zamieszczono poniżej, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jej treść.

Jean Jacques Rousseau Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi

O pakcie społecznym
To przejście ze stanu natury do stanu społecznego [...] wywołuje w człowieku ogromną zmianę, [...] przez umowę społeczną człowiek traci swoją wolność przyrodzoną i nieograniczone prawo do wszystkiego, co go nęci i co może osiągnąć; zyskuje natomiast wolność społeczną i własność na wszystko, co posiada. Ażeby nie mylić się co do tej zamiany, trzeba dobrze rozróżniać wolność przyrodzoną, której granicą są tylko siły jednostki, od wolności społecznej, ograniczonej przez wolę powszechną oraz posiadanie, będące tylko wynikiem siły lub prawa pierwszego zaborcy, od własności, która może być oparta tylko na tytule rzeczywistym.
Można by, prócz powyższego, dodać do korzyści stanu społecznego wolność moralną, która jedynie czyni człowieka naprawdę panem siebie, bo kierowanie się tylko pożądaniami zmysłowymi jest niewolą, a posłuszeństwo prawu, które się sobie przepisało, jest wolnością. [...]

rous Źródło: Jean Jacques Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1996.
R1WTuJnnOXZQL
Możliwe odpowiedzi: 1. Własność prywatna jest możliwa dopiero wtedy, gdy powstaje umowa społeczna., 2. Wraz z umową społeczną człowiek traci wszelką wolność., 3. Człowiek pierwotny i człowiek rozumiany jako część społeczeństwa to ta sama osoba., 4. Wolność przyrodzona i wolność moralna to nazwa tej samej wolności.