Sprawdź się
Według Arystotelesa w każdej rzeczy istnieje pewna (tu wybierz) 1. tomizmu, 2. potencja, 3. wieczne, 4. Arystotelesa.
Świat i ruch są, zdaniem Arystotelesa, (tu wybierz) 1. tomizmu, 2. potencja, 3. wieczne, 4. Arystotelesa.
Koncepcja ruchu Arystotelesa była wykorzystana w filozoficznej szkole (tu wybierz) 1. tomizmu, 2. potencja, 3. wieczne, 4. Arystotelesa.
Podaj trzy przykłady ruchu w sensie arystotelesowskim, tak, by jeden z nich dotyczył zmiany położenia w przestrzeni, jeden zmiany ilościowej i jeden zmiany jakościowej. W opisie uwzględnij przyczyny ruchu.
Odpowiedz w kilku zdaniach na pytanie: jakie tezy zawarte w koncepcji Arystotelesa zamykają drogę do interpretacji Absolutu jako stworzyciela świata? Tezy podziel na dotyczące (1) świata i ruchu, (2) samego Absolutu.
Zapoznaj się z fragmentami dzieł Tomasza z Akwinu oraz Arystotelesa. Znajdź różnicę między tomistycznym i arystotelesowskim ujęciem znaczenia Boga dla ruchu świata. Zapisz swoje wnioski.
Zapoznaj się z fragmentami dzieł Tomasza z Akwinu oraz Arystotelesa. Znajdź różnicę między tomistycznym i arystotelesowskim ujęciem znaczenia Boga dla ruchu świata. Zapisz swoje wnioski.
Metafizyka, Księga XIITo, że przyczyna celowa może istnieć wśród bytów nieruchomych, wykazuje rozróżnienie ich znaczeń. Przyczyna celowa jest bytem, dla którego ona sama jest celem, a w drugim znaczeniu cel może istnieć wśród bytów nieruchomych, ale nie w pierwszym znaczeniu. Przyczyna celowa w tym znaczeniu porusza się więc tak, jak przedmiot miłości, a wszystkie inne rzeczy poruszają się, będąc poruszane. [...] Skoro istnieje coś poruszającego, samo będąc nieruchome i jest czystym aktem, nie może w żaden sposób inaczej się zachowywać. Ruch przestrzenny bowiem jest pierwszym rodzajem zmiany, a ruch kołowy jest pierwszym rodzajem ruchu przestrzennego; wytwarza go zaś Pierwszy Poruszyciel. Pierwszy Poruszyciel jest więc bytem koniecznym; o ile jest bytem koniecznym, jego sposobem istnienia jest Dobro, i w tym sensie jest pierwszą zasadą. „Konieczny” mianowicie ma następujące znaczenie: to, co jest konieczne z przemocy, ponieważ jest przeciwne naturalnemu popędowi; to, bez czego dobro jest niemożliwe; wreszcie, konieczne jest to, co nie może być inaczej, lecz może istnieć tylko w jeden sposób.
Źródło: Arystoteles, Metafizyka, Księga XII, tłum. Kazimierz Leśniak.
Summa teologicznaWszystko zaś, co jest w ruchu, wprawione jest w ruch przez coś innego. O tyle bowiem coś jest w ruchu, o ile jest w możności do tego, ku czemu jest poruszane; z drugiej strony: o tyle poruszyciel w ruch wprawia, o ile sam jest urzeczywistniony (…). Tak np. rzecz aktualnie płonąca, np. ogień, zapalając drewno sprawia, że to drewno, które było dopiero w możności do palenia się, staje się rzeczywiście, aktualnie płonące; przez co [ogień] wprawia w ruch i przemienia drewno (…). Tak więc: cokolwiek jest poruszane, musi otrzymać ruch od kogoś innego, a jeśli i ten, kto w ruch wprawia, sam jest poruszany, to i on musi otrzymać ruch od kogoś innego; ów zaś jeszcze od innego. Nie można zaś tu iść w nieskończoność, bo w ten sposób nie będzie pierwszego poruszyciela, a co za tym idzie i drugiego, i dalszego, i w ogóle żadnego, gdyż motory podrzędne czy pośrednie o tyle w ruch wprawiają, o ile same są w ruch wprawiane przez pierwszego poruszyciela. Toć i kij o tyle jest w ruchu, o ile nim ręka wywija. Ostatecznie więc w rozumieniu naszym musimy dojść do jakiegoś pierwszego poruszyciela, który już przez nikogo nie jest w ruch wprawiany, i właśnie, w mniemaniu wszystkich, jest nim Bóg.
Źródło: Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, t. I, tłum. P. Bełch O. P., Londyn 1963.