Sprawdź się
Zapoznaj się z definicjami grzechu i spowiedzi. Napisz, dlaczego fragment prozy Dostojewskiego, który przedstawiony został w sztuce Marmieładow, nazywany jest często Spowiedzią Marmieładowa lub Spowiedzią pijaka. Zwróć uwagę, że słuchacz Marmieładowa — Raskolnikow — nie jest osobą duchowną.
W czerwone pola wpisz grzechy, do których w swej spowiedzi przyznaje się Marmieładow. Przy każdym czerwonym polu, w którym wpiszesz grzech, zapisz osoby, wobec których bohater zawinił.
W sztuce Marmieładow w monologu głównego bohatera pojawia się zwrot pochodzenia biblijnego: Ecce Homo
, czyli oto człowiek
. W Piśmie Świętym został on wypowiedziany przez Poncjusza Piłata, który po ubiczowaniu, umęczeniu Jezusa Chrystusa okazał go ludowi żydowskiemu. Od tego zwrotu pochodzi motyw w sztuce sakralnej ukazujący Chrystusa umęczonego w cierniowej koronie. Jest to swego rodzaju symbol poświęcenia i oddania Syna Bożego, gotowego na śmierć za grzechy ludzi. Przeczytaj, w jakim kontekście pojawia się ten zwrot w monologu i napisz, jakiej ofiary dotyczy on w sztuce.
W sztuce Marmieładow w monologu głównego bohatera pojawia się zwrot pochodzenia biblijnego: Ecce Homo, czyli oto człowiek
. W Piśmie Świętym został on wypowiedziany przez Poncjusza Piłata, który po ubiczowaniu, umęczeniu Jezusa Chrystusa okazał go ludowi żydowskiemu. Od tego zwrotu pochodzi motyw w sztuce sakralnej ukazujący Chrystusa umęczonego w cierniowej koronie. Jest to swego rodzaju symbol poświęcenia i oddania Syna Bożego, gotowego na śmierć za grzechy ludzi. Sprawdź, w jakim kontekście pojawia się ten zwrot w monologu i napisz, jakiej ofiary dotyczy on w sztuce.
Gdy córka moja po raz pierwszy wyszła z żółtym biletem i ja także poszedłem wtedy. Gdyż moja córka legitymuje się żółtym biletem. A to nic. To nic. Ecce Homo.
RQSCfeHs6TMll RM1uw4UCXbnE9
Dlaczego Marmieładow — nędzarz, zdegenerowany alkoholik oraz człowiek wykształcony jednocześnie — uporczywie próbuje się upić podczas spowiedzi, której dokonuje przed Raskolnikowem? W kolejne warstwy kieliszka wpisz, czego bohater szuka w alkoholu.
Dlaczego Marmieładow — nędzarz, zdegenerowany alkoholik oraz człowiek wykształcony jednocześnie — uporczywie próbuje się upić podczas spowiedzi, której dokonuje przed Raskolnikowem? Wymień, czego bohater szuka w alkoholu.
Zawarta w monodramie Spowiedź Marmieładowa przed Raskolnikowem ma mieć charakter oczyszczający, ale i błagalny. Siemion błaga w niej o litość, zrozumienie i współczucie. Przypomnij sobie treść opowieści Marmieładowa i wypisz jego najważniejsze elementy w formie rachunku sumienia.
Zapoznaj się z krótkim fragmentem rozprawy doktorskiej Apokatastaza w katolickiej teologii współczesnej. W wyznaczone części ryby wpisz, czym dla Marmieładowa jest wiara w apokatastazę.
Zapoznaj się z krótkim fragmentem rozprawy doktorskiej Apokatastaza w katolickiej teologii współczesnej. Wymień, czym dla Marmieładowa jest wiara w apokatastazę.
Apokatastaza w katolickiej teologii współczesnejProblem apokatastazy – kontrowersyjny i poruszający od wieków serca i umysły licznych teologów, filozofów, pisarzy, mistyków i poetów, należy do dwóch traktatów teologii dogmatycznej: soteriologii i eschatologii. Jest to rzeczywiście problem – teologiczny i filozoficzny – na którym połamało sobie zęby wielu wybitnych myślicieli. Przez minione stulecia głównym motywem w nauczaniu o „rzeczach ostatecznych” był sąd i lęk przed nim. Już od czasów Augustyna, radosne, wczesnochrześcijańskie Maranatha zaczęło przechodzić w pełne lęku oczekiwanie śmierci i sądu, zwłaszcza na chrześcijańskim Zachodzie. Na Wschodzie tonacja eschatologii była mniej minorowa, a na pewno bardziej nasiąknięta poczuciem tajemnicy. Obecnie, na szczęście, we współczesnej eschatologii chrześcijańskiej, wydaje się dominować klimat nadziei, który czyni ją bardziej zbliżoną do refleksji o sytuacjach ostatecznych w czasach apostolskich i krótko po nich. Ta powszechna wola zbawcza Boga, wyrażona w zdaniu „Bóg pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4), ma zasadnicze znaczenie dla widzenia i głoszenia prawd eschatologicznych. Centralnym punktem tego traktatu dogmatycznego jest postanowienie Boga, aby cały stworzony świat wraz z człowiekiem przy końcu dziejów włączyć w swoje Boskie, nieskończone życie.
Dezyderata to poemat amerykańskiego prawnika i pisarza Maxa Erhmanna. Powstał prawdopodobnie w latach 20. XX wieku. Zawiera on wskazówki dla ludzi wierzących w Boga dotyczące dobrego życia. Współcześnie jest to tekst popularny w środowiskach osób zmagających się z uzależnieniami, w szczególności w kołach anonimowych alkoholików. Zapoznaj się z utworem i wymień fragmenty, które mogłyby być bliskie Marmieładowowi zmagającemu się z uzależnieniem od alkoholu.
Dezyderata
Krocz spokojnie wśród zgiełku i pośpiechu - pamiętaj jaki pokój może być w ciszy. Tak dalece jak to możliwe nie wyrzekając się siebie, bądź w dobrych stosunkach z innymi ludźmi. Prawdę swą głoś spokojnie i jasno, słuchaj też tego co mówią inni, nawet głupcy i ignoranci, oni też mają swoją opowieść. Jeśli porównujesz się z innymi możesz stać się próżny lub zgorzkniały, albowiem zawsze będą lepsi i gorsi od ciebie. Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami jak i planami. Wykonuj z sercem swą pracę, jakakolwiek by była skromna. Jest ona trwałą wartością w zmiennych kolejach losu. Zachowaj ostrożność w swych przedsięwzięciach świat bowiem pełen jest oszustwa. Lecz niech ci to nie przesłania prawdziwej cnoty, wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie pełne jest heroizmu. Bądź sobą, a zwłaszcza nie zwalczaj uczuć: nie bądź cyniczny wobec miłości, albowiem w obliczu wszelkiej oschłości i rozczarowań jest ona wieczna jak trawa. Przyjmuj pogodnie to co lata niosą, bez goryczy wyrzekając się przymiotów młodości. Rozwijaj siłę ducha by w nagłym nieszczęściu mogła być tarczą dla ciebie. Lecz nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności. Jesteś dzieckiem wszechświata, nie mniej niż gwiazdy i drzewa, masz prawo być tutaj i czy jest to dla ciebie jasne czy nie, nie wątp, że wszechświat jest taki jaki być powinien. Tak więc bądź w pokoju z Bogiem, cokolwiek myślisz i czymkolwiek się zajmujesz i jakiekolwiek są twe pragnienia: w zgiełku ulicznym, zamęcie życia, zachowaj pokój ze swą duszą. Z całym swym zakłamaniem, znojem i rozwianymi marzeniami ciągle jeszcze ten świat jest piękny. Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy.
Inną modlitwą popularną wśród osób uzależnionych jest Modlitwa o pogodę ducha. Jej autorem jest amerykański teolog i etyk protestancki Reinhold Niebuhr. Po raz pierwszy została ona opublikowana w latach 30. XX wieku. W odniesieniu do przywołanej modlitwy, poematu z ćwiczenia poprzedniego i Spowiedzi Marmieładowa napisz jednym słowem, co sprawia, że modlitwy te są popularne wśród osób uzależnionych.
Modlitwa o Pogodę DuchaBoże,
użycz mi pogody ducha,
abym godził się z tym,
czego nie mogę zmienić.
Odwagi, abym zmieniał to,
co mogę zmienić.
I mądrości, abym odróżniał jedno od drugiego.Pozwól mi co dzień
Żyć tylko jednym dniem
i czerpać radość z chwili, która trwa;
i w trudnych doświadczeniach losu ujrzeć
drogę wiodącą do spokoju;
i przyjąć – jak Ty to uczyniłeś
– ten grzeszny świat takim,
Jakim on naprawdę jest,
a nie takim, jak ja chciałbym go widzieć;
i ufać, że jeśli posłusznie poddam się Twojej woli,
to wszystko będzie jak należy.
Tak, bym w tym życiu osiągnął umiarkowane szczęście,
a w życiu przyszłym, u twego boku, na wieki posiadł
szczęśliwość nieskończoną.
Spowiedź Marmieładowa w ujęciu Dostojewskiego, a za nim Świderskiego, ma charakter moralizatorski. Wypisz trzy elementy, do których zachęcają twórcy, i trzy, przed którymi starają się przestrzec odbiorców.