1
Pokaż ćwiczenia:

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 1–2.

Przeanalizuj poniższy algorytm i wykonaj ćwiczenie.

Linia 1. jeżeli n otwórz nawias ostrokątny 3. Linia 2. wynik znak równości 1. Linia 3. w przeciwnym wypadku. Linia 4. a znak równości 1. Linia 5. wynik znak równości 1. Linia 6. asterysk dopóki n minus 2 zamknij nawias ostrokątny znak równości 0 wykonuj. Linia 7. pomoc znak równości wynik. Linia 8. wynik znak równości wynik plus a. Linia 9. a znak równości pomoc. Linia 10. n znak równości n minus 1.
R1ALCR8lGhOXs1
Ćwiczenie 1
Wskaż, ile razy wykona się pętla oznaczona gwiazdką dla określonych wartości n. n=4 Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 19, 4. 99, 5. 0 n=9 Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 19, 4. 99, 5. 0 n=2 Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 19, 4. 99, 5. 0 n=20 Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 19, 4. 99, 5. 0 n=100 Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 19, 4. 99, 5. 0
1
Ćwiczenie 2
RHENeqS72FItp1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 3–5.

Algorytm zapisany za pomocą pseudokodu pochodzi z zadania o numerze 8 (wiązka zadań Dwa ciągi) znajdującego się w zbiorze zadań z informatyki autorstwa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Cały zbiór można pobrać ze strony internetowej CKE.

Pozostałe zadania zostały ułożone na podstawie wyżej wspomnianego zadania.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba naturalna dodatnia; rozmiar tablicy

  • A[1, n], B[1, n] – uporządkowane rosnąco tablice liczb całkowitych

  • x – liczba naturalna

Wynik:

Program drukuje wynik PRAWDA, gdy istnieje suma złożona z dowolnej liczby z tablicy A i dowolnej liczby z tablicy B, która jest równa liczbie x.

Program drukuje wynik FAŁSZ, gdy nie ma takiej pary.

Linia 1. i znak równości 1. Linia 2. j znak równości n. Linia 3. dopóki i otwórz nawias ostrokątny znak równości n oraz j zamknij nawias ostrokątny znak równości 1 wykonuj. Linia 4. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły jeżeli A otwórz nawias kwadratowy i zamknij nawias kwadratowy plus B otwórz nawias kwadratowy j zamknij nawias kwadratowy znak równości znak równości x wykonuj. Linia 5. podaj wynik PRAWDA i zakończ algorytm. Linia 6. w przeciwnym razie. Linia 7. jeżeli A otwórz nawias kwadratowy i zamknij nawias kwadratowy plus B otwórz nawias kwadratowy j zamknij nawias kwadratowy otwórz nawias ostrokątny x wykonuj. Linia 8. i znak równości i plus 1. Linia 9. w przeciwnym razie. Linia 10. j znak równości j – 1. Linia 11. podaj wynik FAŁSZ.
11
Ćwiczenie 3
Rq4KisRLHqq0b1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4
RVfUQkDEzWOga2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 5
RIZNCw2j4u23c2
Specyfikacja
Dane:
n - 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco
A[], B[] - tablice zawierające 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco liczb całkowitych 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco
x - 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco

Wynik:
PRAWDA, gdy 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco
FAŁSZ, gdy 1. jest taka liczba <code<x w jednej z tablic, 2. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest n, 3. suma dwóch elementów z tablicy A[]B[] równa jest x, 4. n, 5. rozmiar tablic, 6. posortowanych malejąco, 7. jest taka liczba <code<n w jednej z tablic, 8. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest x, 9. nie ma takiej liczby n w żadnej z tablic, 10. nie ma takiej sumy dwóch elementów z tablicy A[]B[], która równa jest n, 11. n - 1, 12. x - 1, 13. x, 14. nie ma takiej liczby x w żadnej z tablic, 15. liczba całkowita, 16. posortowanych rosnąco

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 6–7.

Linia 1. a1 znak równości 2. Linia 2. a2 znak równości 4. Linia 3. i znak równości 3. Linia 4. jeżeli n zamknij nawias ostrokątny znak równości 2. Linia 5. wypisz otwórz nawias okrągły a1 zamknij nawias okrągły. Linia 6. wypisz otwórz nawias okrągły a2 zamknij nawias okrągły. Linia 7. dopóki i otwórz nawias ostrokątny znak równości n wykonuj. Linia 8. pomoc znak równości a2. Linia 9. a2 znak równości a1 plus 2 asterysk a2. Linia 10. a1 znak równości pomoc. Linia 11. wypisz otwórz nawias okrągły a2 zamknij nawias okrągły. Linia 12. i znak równości i plus 1.
2
Ćwiczenie 6
RWVMoVKoLUqen2
Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 4, 10, 24, 58, 140, 338, 2. 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 3. 2, 4, 6, 10, 16, 26, 422, 4. 2, 4, 12, 32, 88, 240,
3
Ćwiczenie 7
R1U78eOIrjHB93
Wskaż, jaki jest wzór na n-ty wyraz ciągu liczbowego, generowanego przez podany algorytm zapisany za pomocą pseudokodu. Możliwe odpowiedzi: 1. an = an-2 + 2an-1, 2. an = 2an-2 + an-1, 3. an = an-2 + an-1, 4. an = 2an-2 - an-1

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 8–9.

Rozważmy następującą procedurę, której parametrem jest dodatnia liczba całkowita n.

Zadania zostały opracowane przez CKE i pojawiły się na egzaminie maturalnym z informatyki w czerwcu 2017 roku (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Linia 1. Procedura Sitko otwórz nawias okrągły n zamknij nawias okrągły. Linia 2. dla i znak równości 1 przecinek 2 przecinek kropka kropka kropka przecinek n wykonuj. Linia 3. Czyjest otwórz nawias kwadratowy i zamknij nawias kwadratowy znak równości fałsz. Linia 4. j znak równości 1. Linia 5. dopóki j asterysk j otwórz nawias ostrokątny n wykonuj. Linia 6. j znak równości j plus 1. Linia 7. dla i znak równości 2 przecinek 3 przecinek kropka kropka kropka przecinek j wykonuj. Linia 8. kw znak równości i asterysk i. Linia 9. poz znak równości kw. Linia 10. dopóki poz ≤ n wykonuj. Linia 11. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły Czyjest otwórz nawias kwadratowy poz zamknij nawias kwadratowy znak równości prawda. Linia 12. poz znak równości poz plus kw.
3
Ćwiczenie 8
R1d9leUXBGGdN3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 9
RnFXX91fowAJ23
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.