Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RHRRWSaNNnbyo1
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. Katalizator jest to substancja chemiczna, której dodatek do układu reakcyjnego powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, a po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana, 2. Katalizatory homogeniczne - są w takiej samej fazie, 3. Katalizatory heterogeniczne są w innej fazie niż substraty
R18mCRdmt1TJD1
Ćwiczenie 2
Połącz pojęcia z definicją. energia aktywacji Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna w takiej samej fazie co substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana, 2. energia, która wynika z ruchów i oddziaływań cząsteczek oraz zawartych w nich elektronów i jąder, 3. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty, 4. substancja chemiczna w takiej innej fazie niż substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana katalizator homogeniczny Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna w takiej samej fazie co substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana, 2. energia, która wynika z ruchów i oddziaływań cząsteczek oraz zawartych w nich elektronów i jąder, 3. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty, 4. substancja chemiczna w takiej innej fazie niż substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana katalizator heterogeniczny Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna w takiej samej fazie co substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana, 2. energia, która wynika z ruchów i oddziaływań cząsteczek oraz zawartych w nich elektronów i jąder, 3. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty, 4. substancja chemiczna w takiej innej fazie niż substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana energia wewnętrzna Możliwe odpowiedzi: 1. substancja chemiczna w takiej samej fazie co substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana, 2. energia, która wynika z ruchów i oddziaływań cząsteczek oraz zawartych w nich elektronów i jąder, 3. najmniejsza energia potrzebna do utworzenia kompleksu aktywnego przez substraty, 4. substancja chemiczna w takiej innej fazie niż substraty, której dodatek do reakcji powoduje przyspieszenie reakcji chemicznej, po zakończeniu reakcji jest w całości odzyskiwana
11
Ćwiczenie 3

Naszkicuj wykres zależności energii wewnętrznej od czasu dla podanej reakcji. Uwzględnij wszystkie ważne opisy charakteryzujące ten wykres.

A+BC
R1LFundu3JgmU
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RYob66D5bB2X6
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Przeprowadzono doświadczenie, zgodnie ze schematem zaprezentowanym na poniższym rysunku.

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem schematu.

R4hVOpPB14dT8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W każdej z probówek zachodzi ta sama reakcja chemiczna:

Zn+2 OH-+2 H2OZnOH42-+H2

Zmianę stężeń anionu ZnOH42- w czasie w probówkach IIII obrazują krzywe na poniższym uproszczonym wykresie:

RkXW0Zgh6KvcW
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Krzywym ac przypisz odpowiadające im probówki IIII, tak aby wykres prawidłowo opisywał różnicę w zmianach stężeń anionu ZnOH42-. W tym celu uzupełnij poniższą tabelę, wstawiając numery probówek IIII.

Rv8uZXtbKnV5p
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Przeprowadzono poniższe doświadczenie.

W pierwszej kolbie stożkowej umieszczono stężony roztwór nadtlenku wodoru (H2O2), który pozostawiono na tydzień otwarty. Po tym czasie okazało się, że w kolbie jest woda (H2O). W drugiej kolbie stożkowej umieszczono stężony roztwór nadtlenku wodoru (H2O2), a następnie dodano nasycony roztwór wodny FeCl3. Mieszanina przybrała pomarańczową barwę i zaobserwowano po chwili wydzielanie się gazu, który spowodował, że łuczywo zapaliło się.

Porównaj reakcje, które miały miejsce w kolbach i napisz odpowiednie równania reakcji dla każdej z nich.

RDh6s8WokiGVJ
Odpowiedź (Uzupełnij).
R67j3UYgeljsX
(Uzupełnij).
1
211
Ćwiczenie 6

W reaktorze zmieszano znane ilości wodoru i jodu.

H2+I22 HI

Utrzymując odpowiednie warunki reakcji, mierzono zmiany stężeń reagentów i produktu, aż do ustalenia stanu równowagi dla tego procesu. Wybierz wykres, który zobrazuje najkorzystniejsze warunki dla tego procesu. Wyjaśnij dlaczego ten.

R70a2OrrWwIN0
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IuJmHNQGWpC
Odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

W reaktorze zmieszano znane ilości wodoru i jodu, z  których zgodnie z równaniem reakcji powstał jodowodór.

H2+I22 HI

Utrzymując odpowiednie warunki reakcji, mierzono zmiany stężeń reagentów i produktu, aż do ustalenia stanu równowagi dla tego procesu. Wybierz wykres, która z podanych energii aktywacji odpowiada najkorzystniejszym warunkom dla tego procesu.

R1TlIu0eVENL9
Możliwe odpowiedzi: 1. 184 kilodżule na mol, 2. 105 kilkodżuli na mol
R1TlIu0eVENL92
Ćwiczenie 7
Możliwe odpowiedzi: 1. 184 kilodżule na mol, 2. 105 kilkodżuli na mol
21
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie: do dwóch probówek dodano takie same ilości kwasu solnego o takim samym stężeniu oraz metalicznego cynku. Do jednej z nich dodatkowo dodano wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II) o stężeniu 1 moldm3. Zauważono wydzielanie gazu z obu probówek.

  1. W której probówce reakcja zachodzi szybciej?

  2. Dlaczego tak się dzieje?

  3. Co stanie się z siarczanem(VI) miedzi(II) po przebiegu reakcji?

  4. Jaką rolę w tej reakcji pełni sól miedzi(II)?

RmdX4A77KkMzK
Odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie równań reakcji ustal:

  1. Wzór katalizatora.

  2. Wzór produktu przejściowego.

  3. Równanie reakcji bez katalizatora.

Etap I

2 NO+Br22 NOBr

Etap II

2 NOBr +Cl22 NOCl+Br2
RpcaiaPSznzrR
Odpowiedź (Uzupełnij).
RrJugc02JiXI1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Przeprowadzono doświadczenie, zgodnie ze schematem zaprezentowanym na poniższym rysunku.

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem rysunku.

RmeJGPnyfmJ4k
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W każdej z probówek zachodzi ta sama reakcja chemiczna:

Zn+2 OH-+2 H2OZnOH42-+H2

Napisz, jakie dodatkowe czynniki, które nie pojawiają się na rysunku w informacji wprowadzającej, można zastosować, aby zwiększyć szybkość reakcji chemicznej.

ROyYBCZsdHpWI
Odpowiedź (Uzupełnij).