Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RGKFEWTNT1HKv1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe z punktu widzenia koncepcji fizykalizmu. Język fizykalny jest uniwersalnym językiem nauki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wdrożenie języka fizykalnego ma uczynić wyraźniejszą różnicę między humanistyką a przyrodoznawstwem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każde zdanie języka jakiejkolwiek gałęzi nauki jest treściowo równoważne jakiemuś zdaniu języka fizykalnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Program fizykalizmu jako wzór języka przyjmował język psychologii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RMF6MZe4zkK6S1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst odpowiednimi wyrażeniami. Jeżeli każde zdanie daje się przełożyć na (tu wybierz) 1. różnych gałęzi nauki, 2. jedną jednolitą naukę, 3. uniwersalny język nauki, 4. język fizykalny, 5. terminy naukowe, to jest to język wszechobejmujący, (tu wybierz) 1. różnych gałęzi nauki, 2. jedną jednolitą naukę, 3. uniwersalny język nauki, 4. język fizykalny, 5. terminy naukowe. Istnienie systemu językowego, który zawierałby wszelkie (tu wybierz) 1. różnych gałęzi nauki, 2. jedną jednolitą naukę, 3. uniwersalny język nauki, 4. język fizykalny, 5. terminy naukowe, zakłada, że wszystkie te terminy są logicznie spokrewnione i że nie może być mowy o jakichkolwiek zasadniczych przedziałach pomiędzy terminami (tu wybierz) 1. różnych gałęzi nauki, 2. jedną jednolitą naukę, 3. uniwersalny język nauki, 4. język fizykalny, 5. terminy naukowe. Nauki fizykalne, psychologia, nauki społeczne mogą być dla praktycznych względów oddzielane, gdyż zakres problematyki naukowej przerasta możliwości pojedynczego badacza, lecz wszystkie te gałęzie opierają się na wspólnej podstawie, stanowią ostatecznie (tu wybierz) 1. różnych gałęzi nauki, 2. jedną jednolitą naukę, 3. uniwersalny język nauki, 4. język fizykalny, 5. terminy naukowe.
Źródło: Rudolf Carnap, Filozofia i składnia logiczna, cz. I, p. 9, dostępny w internecie: http://sady.up.krakow.pl/filnauk.carnap.filskllog.htm.
RWE4GJjJYBOry1
Ćwiczenie 3
Zaznacz właściwą odpowiedź. Które z sądów mówiących o filozofii zaakceptowałby zwolennik fizykalizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Naukowy charakter filozofii opiera się na tłumaczeniu zdań filozoficznych na język fizykalny., 2. Zadaniem filozofii jest analiza wyrażeń językowych., 3. Obszar przedmiotowy filozofii jest tożsamy z obszarem przedmiotowym przyrodoznawstwa., 4. Rola filozofii w stosunku do danej nauki polega na tym, że filozofia jest analizą języka tej nauki., 5. Język fizykalny wprowadzony do filozofii powinien skutkować precyzją sądów metafizycznych.
11
Ćwiczenie 4

Dokończ poniższe zdania, zakładając, że program fizykalizmu został w pełni zrealizowany.

RWUGoXc1tM0bu
1. W nauce nieistotne stały się podziały na. (Uzupełnij). 2. Sądy wartościujące w naukach. (Uzupełnij). 3. Dziedziny takie jak psychologia i socjologia zajmują się wyłącznie. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z podanym przez R. Carnapa przykładem.

1
Rudolf Carnap Filozofia i składnia logiczna cz. III, p. 7

Rozważmy dla przykładu następujące zdanie psychologiczne: „O godz. 10 pan A był rozgniewany”. Treściowo równoważne zdanie języka fizykalnego brzmi: „O godz. 10 pan A znajdował się w pewnym stanie fizycznym, który charakteryzował się przyspieszonym oddechem i pulsem, napięciem pewnych mięśni, skłonnością do gwałtownych reakcji itd”. Oznaczmy własność bycia rozgniewanym za pomocą symbolu „Q1”, opisany wyżej stan cielesny – za pomocą symbolu „Q2”, a godzinę 10 za pomocą symbolu „t1”. Oba rozważane zdania możemy wówczas zapisać symbolicznie w sposób następujący:
(zdanie psychologiczne) Q1 (A,t1)
(zdanie fizykalne) Q2 (A,t1)

2 Źródło: Rudolf Carnap, Filozofia i składnia logiczna cz. III, p. 7, tłum. A. Zabłudowski, dostępny w internecie: http://sady.up.krakow.pl/filnauk.carnap.filskllog.htm.
R1EHHrT3LvQC5
Odpowiedz na pytanie: w jakim stosunku, według Carnapa, pozostaje treść zdania psychologicznego i zdania fizykalnego? Możliwe odpowiedzi: 1. równoważności, 2. niezależności, 3. sprzeczności
R1bBg6spygFvt2
Ćwiczenie 6
Wśród poniższych zdań zaznacz te, których Carnap nie uznałby za sensowne poznawczo. Możliwe odpowiedzi: 1. Dualizm metafizyczny najlepiej oddaje złożoną naturę świata., 2. Dualizm metafizyczny to pogląd filozoficzny, który wskazuje na istnienie dwóch podstawowych jakości w świecie., 3. Ogólny cel świata jest sumą celów poszczególnych rzeczy w świecie., 4. Wszechświat jest kulą, ponieważ kula jest bryłą doskonałą., 5. Zbyt wielu ludzi jest przekonanych, że wszechświat jest kulą., 6. Istnieje pogląd, że zabijanie jest złem., 7. Katecheza katolicka naucza, że każdy zły uczynek będzie ukarany., 8. Logika to najdostojniejsza spośród nauk.
1
RmMPmwRVMfpK931
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 7
R1PELFCjxcuvE
Dla którego nurtu filozoficznego fizykalizm był jednym z kilku najważniejszych postulatów programowych? Możliwe odpowiedzi: 1. Scholastyki, 2. Postmodernizmu, 3. Neopozytywizmu, 4. Neokantyzmu
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj fragment tekstu z książki R. Carnapa Filozofia i składnia logiczna. Następnie przeczytaj fragment bajki filozoficznej Leszka Kołakowskiego pt. Piękna twarz. Zwróć uwagę, że atrakcyjność fizyczna ludzi często bywa przedmiotem charakterystyk etycznych.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu z książki R. Carnapa Filozofia i składnia logiczna. Następnie zapoznaj się z fragmentem bajki filozoficznej Leszka Kołakowskiego pt. Piękna twarz. Zwróć uwagę, że atrakcyjność fizyczna ludzi często bywa przedmiotem charakterystyk etycznych.

1
Rudolf Carnap Filozofia i składnia logiczna

Nie wymieniliśmy dotąd jednego z działów filozofii, traktowanego przez niektórych filozofów jako dział główny; mamy na myśli filozofię wartości, której głównym odgałęzieniem jest filozofia moralności, czyli etyka. Słowo „etyka” używane bywa w dwu różnych znaczeniach. „Etyką” nazywa się niekiedy pewien rodzaj badań empirycznych, a mianowicie psychologiczne i socjologiczne badania dotyczące ludzkich zachowań, a zwłaszcza uwarunkowania tych zachowań przez uczucie i wolę oraz wpływu, jaki wywierają one na innych ludzi. Tak rozumiana etyka jest dyscypliną empiryczną, naukową gałęzią raczej empirycznej nauki niż filozofii. Zasadniczo odrębny charakter ma etyka w drugim znaczeniu, etyka jako filozofia wartości moralnych lub norm moralnych, którą można nazwać etyką normatywną. Tak pojęta etyka nie jest badaniem faktów, ale rzekomym badaniem, co dobre, a co złe, co czynić należy, a czego nie należy. Zadaniem, jakie stawia sobie owa etyka filozoficzna lub normatywna, jest ustalenie norm ludzkiego postępowania lub formułowanie sądów o wartościach moralnych. (…)
Aby uniknąć nieporozumień, musimy podkreślić, że nie negujemy wcale możliwego pożytku naukowych badań dotyczących aktów wartościowania i wypowiedzi wartościujących. Są to akty konkretnych jednostek i, jak wszelkie działania ludzkie, stanowią możliwy przedmiot badania naukowego. Historycy, psychologowie i socjologowie mogą analizować je i wyjaśniać przyczynowo, a takie historyczne czy psychologiczne zdania dotyczące aktów wartościowania i wypowiedzi wartościujących stanowią całkowicie sensowne zdania naukowe, należące do etyki w pierwszym z rozróżnionych znaczeń tego słowa. Lecz zdania wartościujące są tu tylko przedmiotem badania, nie zaś twierdzeniami samych tych teorii i, tak jak gdzie indziej, są pozbawione sensu teoretycznego. Dlatego też włączamy je do królestwa metafizyki.

5 Źródło: Rudolf Carnap, Filozofia i składnia logiczna, tłum. A. Z, dostępny w internecie: http://sady.up.krakow.pl/filnauk.carnap.filskllog.htm#I.04.
1
Leszek Kołakowski Piękna twarz

Nino był czeladnikiem piekarskim, znanym ze swojej pięknej twarzy. Była to istotnie najpiękniejsza twarz w okolicy i wszystkie dziewczęta odwracały wzrok, kiedy Nino przechodził ulicą – tak przyciągała je piękna twarz młodego piekarza.
Niestety, Nino pracował przy piecu, w wilgotnej i gorącej piekarni, to zaś, jak wiadomo, niedobrze wpływa na piękne twarze. Prócz tego miewał niekiedy zmartwienia, jak wszyscy ludzie, a wiadomo, że zmartwienia szkodzą piękności.
W rezultacie Nino, przeglądając się w lustrze, stwierdzał ze smutkiem, że na pięknej twarzy życie zaczyna powoli żłobić swój ślad. Mimo to była ona nadal niezwykle piękna i Nino rad był ustrzec to piękno przed złośliwością czasu.

6 Źródło: Leszek Kołakowski, Piękna twarz, [w:] tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki, Warszawa 1995, s. 9.

Sformułuj dwa sądy etyczne i zadaj dwa etyczne pytania do opisanej w bajce sytuacji, pamiętaj o rozumieniu etyki przez Carnapa.

RKw8Ceg759nHF
Sąd etyczny: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) Pytanie etyczne: 1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij).