Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a nastepnie odpowiedz na pytania.
Fragment życiorysuKiedy […] miał lat czterdzieści, posłał go Bóg jako proroka [...]. Skoro więc przyszedł rok jego posłannictwa, udał się jak zwyczajnie z rodziną swą w miesiącu Ramadan do Hiry. W nocy [...] przyniósł mu Gabriel rozkaz Boga. […]Potem [...] przyjął objawienie jako istotnie prawdziwe i podjął się tego, co mu zlecono [...]. Proroctwo niesie ze sobą przykrości i ciężary, które tylko wytrwali i silni wśród wysłańców z pomocą Boga znieść mogą; albowiem muszą oni wiele wycierpieć od ludzi i walczy się z nimi o to, co oni w imieniu Boga zwiastują.
Rozstrzygnij, które ze źródeł przedstawia fragmenty Koranu. Odpowiedź uzasadnij.
Rozstrzygnij, które spośród zdań podanych w tabeli są fałszywe lub prawdziwe. Zaznacz odpowiednio Prawda lub Fałsz.
Przyjrzyj się ilustracjom i dokończ zdanie. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z fragmentem traktatu o historii powszechnej i odpowiedz na pytania.
Ibn Chaldun o sposobach utrzymania się, jego rodzajach i praktykach (fragment)Natomiast rolnictwo, rzemiosło i handel są naturalnymi sposobami utrzymania. Rolnictwo stoi na czele ich wszystkich, ponieważ jest proste, naturalne, przyrodzone, nie potrzebuje ani rozważań, ani wiedzy. I dlatego jego powstanie przypisują Adamowi, ojcu rodzaju ludzkiego, twierdząc, że on go ludzi nauczył i nim się opiekuje, przez co wskazują, że ono jest naczelnym rodzajem utrzymania i najściślej z naturą związanym.
Rzemiosła stoją na drugim miejscu i są [od rolnictwa] późniejsze, albowiem są skomplikowane i wymagają wiedzy, ile że przy nich pracuje myśl i zastanowienie. Przeto na ogół można je znaleźć tylko u ludności osiadłej, która jest [rozwojowo] późniejsza od beduińskiej i, od niej licząc, druga. Dlatego też przypisują ich powstanie Idrisowi, drugiemu patriarsze; on to miał je wynaleźć za natchnieniem bożym ku pożytkowi przyszłych generacji ludzkich.
Przeczytaj fragment tekstu Ibn Chaldun (arabski historyk, filozof, prekursor socjologii i ekonomii, żyjący w XIV wieku) i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Ibn Chaldun (arabski historyk, filozof, prekursor socjologii i ekonomii, żyjący w czternastym wieku) i odpowiedz na pytania.
Ibn Chaldun o sposobach utrzymania się, jego rodzajach i praktykach (fragment)Rządy ich zaczęły się od pierwotności i lekceważenia sztuk. Dopiero kiedy utrwaliła się ich władza i rządy i zajęli kraje osiadłe w takiej mierze, jak to żadnemu innemu ludowi nie przypadło w udziale, i kiedy wykształcili się w naukach i sztukach, poczuli tęsknotę za tymi naukami rozumowymi, o których już nieco słyszeli od współczesnych duchownych i biskupów i ku którym sama przez się wyrywa się myśl ludzka. Tedy posłał […] poselstwo do króla […], z prośbą, aby mu użyczył ksiąg naukowych w tłumaczeniu. Ten posłał mu księgę Euklidesa i niektóre pisma przyrodnicze. Muzułmanie przeczytali je, zgłębili ich treść i nabrali tym większej ochoty, by posiąść ich resztę.[…]
Dochodzą nas wieści, że jeszcze u mieszkańców Wschodu są nadal liczne produkty tych umiejętności, […] i że się tam ludzie oddają naukom rozumowym, dzięki wysokiemu stanowi swej kultury i silnemu zmysłowi do życia osiadłego.
Rozstrzygnij, czy obydwa źródła 1. i 2. dotyczą świątyni muzułmańskiej. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do obu źródeł.
Żródło 1.
Fragment kronikiGdy wszystko w pełni się uspokoiło, zamiast nieprzyjemnych dźwięków dzwonów, rozległ się miły głos muezzina, pięć razy dziennie wzywający muzułmanów do modlitwy. Z kościołów wyrzucano wizerunki bóstw pogańskich, świątynie oczyszczono od wszystkich zapachów, którymi były przepojone i zmieniono dotychczasową ich postać, urządzając nisze dla oznaczenia miejsca, gdzie należy zwrócić wzrok dla modlitwy; dodano im też minarety, tak więc nie zapomniano niczego, ażeby uczynić z nich miejsce modlitwy dla muzułmanów. (…)
Źródło 2.