Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rq84UUAwSyoNt1
Ćwiczenie 1
Które z poniższych zdań zaakceptowałby Tomasz z Akwinu? Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy umysł jest w stanie wykazać istnienie Boga, odwołując się do pojęcia Bóg., 2. Człowiek nie dysponuje wrodzonym pojęciem Boga., 3. Cokolwiek poznajemy, punktem wyjścia poznania musi być doświadczenie., 4. Rozum i wiara to tożsame źródła prawdy.
RTh94AcWvEIiC1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Przedmiot analizy czwartej drogi Tomasza., 2. Przedmiot analizy pierwszej drogi Tomasza., 3. Przedmiot analizy piątej drogi Tomasza., 4. Przedmiot analizy trzeciej drogi Tomasza., 5. Przydomek Tomasza.
R17gJUNBHZXeZ1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania zgodnie z porządkiem argumentów Tomasza. Nie ma ruchu bez Tu uzupełnij. Nie ma skutku bez Tu uzupełnij. Nie ma bytu przygodnego bez Tu uzupełnij. Nie ma świata bez Tu uzupełnij.
RxuUELTtoxfn11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst drugiej drogi Tomasza, posługując się podanymi wyrażeniami Tomasz z Akwinu
Suma teologii
Druga droga nawiązuje do przyczyny sprawczej. Stwierdzamy bowiem w świecie zjawisk zmysłowych łańcuch podporządkowanych 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej. Nigdzie jednak nie spotykamy, no i to niemożliwe, by coś było 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej siebie samego; istniałoby przecież wcześniej od 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej, co jest niemożliwe. Ciąg zaś przyczyn sprawczych nie może iść w 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej. W łańcuchu bowiem podporządkowanych przyczyn sprawczych, pierwsze ogniwo jest przyczyną sprawczą pośredniego, a pośrednie ostatniego: czy tych pośrednich będzie więcej, czy tylko jedno. Usunąwszy zaś przyczynę, ginie 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej. Jeśli przeto w łańcuchu przyczyn sprawczych nie istnieje 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej, nie będzie i pośredniego, no i ostatniego; gdyby więc łańcuch przyczyn sprawczych szedł w nieskończoność, nie byłoby 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej, a co za tym idzie, nie byłoby i pośrednich przyczyn sprawczych, nie byłoby i skutku 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej: co jest jaskrawym fałszem. A więc musimy przyjąć istnienie jakiejś 1. pierwszej, 2. przyczyną sprawczą, 3. skutek, 4. nieskończoność, 5. siebie samego, 6. przyczyn sprawczych, 7. pierwsze ogniwo, 8. ostatniego, 9. pierwszej przyczyny sprawczej przyczyny sprawczej, którą wszyscy nazywają: Bóg.
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie wybranej z dróg Tomasza uzasadnij, że zajmował on stanowisko aposteriorystyczne. Posłuż się również cytatami.

R1EuFxBv01PSL
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem tekstu profesora Jana Woleńskiego i odpowiedz na pytania jednokrotnego wyboru.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu profesora Jana Woleńskiego i odpowiedz na pytania jednokrotnego wyboru.
Jan Woleński Wiara, wiedza i istnienie boga

[Tomasz postępował] zgodnie z regułami Arystotelesowej teorii wiedzy traktującej naukę jako wynik dedukcji z oczywistych zasad. Każdy dowód dedukcyjny można oceniać dwojako, mianowicie z punktu widzenia jego poprawności formalnej oraz z punktu widzenia jego poprawności materialnej. Poprawność formalna dowodu polega na tym, że wniosek wynika logicznie z przesłanek, a poprawność materialna na tym, że przesłanki są prawdziwe lub przynajmniej należycie uzasadnione. Dowód z ruchu (podobnie jak inne dowody kosmologiczne) traktowany był jako niepoprawny w obu wyróżnionych znaczeniach. Dowodzi się w nim zdania „istnieje poruszyciel wszystkich rzeczy” na podstawie przesłanki „każda rzecz ma swego poruszyciela”. (…) Łatwo znaleźć kontrprzykład, tj. prawdziwą przesłankę i fałszywy wniosek. Na pewno jest tak, że każdy człowiek ma ojca (…) ale nie jest tak, że istnieje ojciec wszystkich ludzi. Nie chciałbym sugerować, że powyższa krytyka dowodu z ruchu jest rozstrzygająca. Wskazuje ona raczej tyle tylko, że z założenia stwierdzającego, że każda rzecz jest poruszana przez jakiegoś poruszyciela wcale nie wynika, że istnieje poruszyciel wszystkich rzeczy. Trzeba założyć coś więcej. Tomasz z Akwinu to czyni, gdyż twierdzi, że sekwencja poruszycieli nie może być nieskończona. W tym przypadku trzeba już wziąć pod uwagę poprawność materialną. Odnotujmy po pierwsze, że Tomaszowa koncepcja ruchu opierała się na fizyce Arystotelesa i została całkowicie odrzucona przez fizykę nowożytną. Od Newtona ruch jest opisywalny m.in. przez taką oto zasadę dynamiki: każde ciało pozostaje w spoczynku albo porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym. Zasada ta w ogóle nie wspomina o poruszycielach. Nie możemy więc uznać zdania „każda poruszająca się rzecz ma swego poruszyciela” za uzasadnione w należyty sposób. Po drugie, nieskończone sekwencje poruszycieli (czy przyczyn i skutków) wcale nie są niedorzeczne z punktu widzenia nauki współczesnej (…).

C3 Źródło: Jan Woleński, Wiara, wiedza i istnienie boga, dostępny w internecie: http://www.humanizm.net.pl/janw.htm.
R1404lmUgYBBa
Poprawna formalność dowodu polega na tym, że Możliwe odpowiedzi: 1. wniosek wynika logicznie z przesłanek., 2. istnieją przynajmniej dwie dobre przesłanki wniosku., 3. wniosek jest zawarty w przesłance.
R1VIW08xC0WZz
Który z filozofów był dla Tomasza autorytetem? Możliwe odpowiedzi: 1. Platon, 2. Arystoteles, 3. Pitagoras
RW1Up9qoLPuAu
Koncepcja ruchu Tomasza opierała się na Możliwe odpowiedzi: 1. fizyce Arystotelesa., 2. fizyce Newtona., 3. atomizmie Demokryta.
RD4pb5KziZ66X
Czyjego autorstwa była fizyka, która pozwala na podważenie Tomaszowego rozumienia ruchu? Możliwe odpowiedzi: 1. Pitagorasa, 2. Newtona, 3. Melabrancha
R9x0ZSqdKtTi0
Z punktu widzenia Tomasza przesłanką tezy istnieje poruszyciel wszystkich rzeczy jest teza Możliwe odpowiedzi: 1. żadna rzecz się nie porusza., 2. niektóre rzeczy się poruszają., 3. każda rzecz poruszająca się ma swego poruszyciela.
RJNp8yOcsNbEI
Jaka tezę Tomasza podważa fizyka Newtona? Możliwe odpowiedzi: 1. Każde ciało pozostaje w spoczynku albo porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym., 2. Każda poruszająca się rzecz ma swego poruszyciela., 3. Porządek przyczyn i skutków jest skończony.
R5ppHA4FOtdni
Która teza uzasadnia wg Tomasza istnienie pierwszego poruszyciela? Możliwe odpowiedzi: 1. Porządek poruszycieli nie może być nieskończony., 2. Przedmioty nie poruszają się same z siebie., 3. To, co się porusza jest poruszane.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem Tomasza z Akwinu i na jego podstawie wynotuj cechy poznania rozumowego oraz poznania pochodzącego z objawienia.

Tomasz z Akwinu Suma teologii

Oprócz nauk filozoficznych, które stanowią przedmiot dociekań rozumu, zbawienie człowieka koniecznie domaga się istnienia jakiejś nauki pochodzącej z objawienia Bożego. Dlaczego? Bo: Pierwsze. Człowiek jest skierowany do Boga jako do swego celu; prawda ta jednak przekracza zdolności poznawcze rozumu; (...) Samo więc zbawienie człowieka koniecznie wymaga, by o niektórych prawdach, przekraczających rozum ludzki, powiadomiony został przez objawienie Boże. Drugie. Ale także i o tych prawdach – Boga dotyczących – do których rozum ludzki może dojść, objawienie Boże musiało pouczyć człowieka. Dlaczego? Bo: prawdą o Bogu, zdobytą wysiłkiem rozumu, cieszyłaby się tylko garstka ludzi, po długim czasie szukania i to z domieszką wielu błędów; gdy tymczasem od znajomości tej prawdy zależy całe zbawienie człowieka. Aby więc zbawienie, które na Bogu polega, [stało otworem dla wszystkich ludzi] i to w sposób bardziej dostępny i pewny, trzeba było koniecznie objawienia Bożego; ono to właśnie ma na celu pouczyć ludzi o sprawach Bożych. Tak więc oprócz nauk filozoficznych, które stanowią owoc i przedmiot dociekań rozumu, koniecznie musi istnieć jeszcze i nauka święta, wywodząca się z objawienia Bożego.

C4 Źródło: Tomasz z Akwinu, Suma teologii, t. I, tłum. P. Bełch, Londyn 1974, s. 1.
R1FCIvf7WkHkD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem czwartej drogi Tomasza, a następnie odpowiedz na załączone pytania.

Tomasz z Akwinu Suma teologii

Czwarta droga prowadzi z różnych poziomów czy stopni [doskonałości] rzeczy; stwierdzamy bowiem w rzeczach coś więcej lub mniej dobrego, prawdziwego, szlachetnego itd. Otóż ‘więcej’ i ‘mniej’ orzekają o różnych rzeczach zależnie od rozmaitego stopnia ich zbliżenia się do tego, co jest [lub ma daną doskonałość] najwięcej; np. tym więcej jest coś ciepłe, im bliżej znajduje się tego, co jest najwięcej ciepłe. Istnieje więc coś, co jest najwięcej prawdziwe, dobre, szlachetne, a tym samym, co jest najwięcej bytem, bo jak mówi Arystoteles, co jest w najwyższym stopniu prawdziwe, jest zarazem bytem najwyższego stopnia.

Co więcej: Cokolwiek w obrębie danej wartości ziszcza w sobie w najwyższym stopniu tę wartość, jest zarazem przyczyną tego wszystkiego, co ma cząstkę tej wartości i jest w jej obrębie; np. ogień, który przecież jest w najwyższym stopniu gorący, jest, jak tamże powiedziano, przyczyną wszystkich rzeczy gorących. Istnieje więc coś, co dla wszystkich bytów jest przyczyną: istnienia, dobra i wszelkiej doskonałości; i to właśnie zwie się: Bóg.

C5 Źródło: Tomasz z Akwinu, Suma teologii, t. I, tłum. P. Bełch, Londyn 1974, s. 2–3.
  1. Jaka właściwość jest przedmiotem analizy przeprowadzonej w tekście?

  2. Jak jest ta właściwość jest uporządkowana?

  3. Jakie jest kryterium tego porządku?

  4. Co jest w dowodzie skutkiem, a co przyczyną?

RoTvgawVzFuuM
1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij).