Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: U.S. military or Department of Defense, domena publiczna.
R13IgU9fhljXM1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania tak, aby były spójne i logiczne. Dwa słowa nie pasują do żadnej luki. 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp to nic innego, niż oddziaływanie czynników pochodzących ze środowiska 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp na efekty danych 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp. Czynnikami, warunkującymi występowanie zmienności środowiskowej może być na przykład: 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp, 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp, wody i pokarmu, a także dostępność wolnej przestrzeni. Czynniki te wpływają na 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp danego organizmu.
Uzupełnij zdania tak, aby były spójne i logiczne. Dwa słowa nie pasują do żadnej luki. 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp to nic innego, niż oddziaływanie czynników pochodzących ze środowiska 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp na efekty danych 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp. Czynnikami, warunkującymi występowanie zmienności środowiskowej może być na przykład: 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp, 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp, wody i pokarmu, a także dostępność wolnej przestrzeni. Czynniki te wpływają na 1. genów, 2. genotyp, 3. wewnętrznego, 4. temperatura otoczenia, 5. dostępność światła, 6. zewnętrznego, 7. Zmienność środowiskowa, 8. fenotyp danego organizmu.
RVirV5VRIFkT52
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Zmienność środowiskowa jest nazywana również zmiennością fluktuacyjną lub modyfikacyjną. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Efekty zmienności środowiskowej można zaobserwować, gdy umieści się dwa organizmy odmienne genetycznie (posiadające różny genotyp) w różnych warunkach środowiskowych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. cechy, które wynikają ze zmienności środowiskowej dziedziczą się, czyli są przekazywane kolejnym pokoleniom.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W biologii wyróżniamy dwa podstawowe typy zmienności - jest to zmienność genetyczna i środowiskowa. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Zmienność środowiskowa jest nazywana również zmiennością fluktuacyjną lub modyfikacyjną. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Efekty zmienności środowiskowej można zaobserwować, gdy umieści się dwa organizmy odmienne genetycznie (posiadające różny genotyp) w różnych warunkach środowiskowych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. cechy, które wynikają ze zmienności środowiskowej dziedziczą się, czyli są przekazywane kolejnym pokoleniom.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W biologii wyróżniamy dwa podstawowe typy zmienności - jest to zmienność genetyczna i środowiskowa. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
R176jCKX9RvJ22
Ćwiczenie 4
Zaznacz te zjawiska, które są przykładem zmienności środowiskowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Zróżnicowanie kształtu liści strzałki wodnej., 2. Ubarwienie sierści królika himalajskiego., 3. Występowanie w populacji ludzkiej alleli warunkujących grupy krwi., 4. Polimorfizm u pszczół.
21
Ćwiczenie 5
R1MwR0tFMhJ1Z
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Zwróć uwagę czy Twoja skóra ma taki sam odcień przez cały rok.
Barwa skóry u człowieka jest determinowana zarówno przez czynniki genetyczne, jak i środowiskowe, dlatego jest wypadkową obydwu typów zmienności. Skóra zmienia barwę na ciemniejszą pod wpływem wystawienia na działanie promieniowania UV, dlatego jest przykładem zmienności środowiskowej.
21
Ćwiczenie 6
R15x24uDf7xjj
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie jak odbywa się dziedziczenie cech uwarunkowanych przez wymienione powyżej typy zmienności.
Kluczowe znaczenie dla ewolucji ma zmienność genetyczna, ponieważ cechy podlegające zmienności genetycznej są dziedziczone, natomiast te, które wynikają ze zmienności środowiskowej, nie są przekazywane kolejnym pokoleniom.
21
Ćwiczenie 7
RF16AECcLJe6x
Jaki rodzaj zmienności obserwujemy w odniesieniu do barwy sierści królików himalajskich? Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Barwa sierści i jej układ u tego gatunku królika nie są dziedziczone przez kolejne pokolenia.
Jest to zmienność środowiskowa, ponieważ barwa sierści zależy od warunków środowiska zewnętrznego, w tym od temperatury.
31
Ćwiczenie 8
R105yBhgelT0C
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Pamiętaj, aby uwzględnić próby badawcze dla obydwu populacji roślin.
Aby zbadać, czy przyczyną różnic w wysokości roślin jednego gatunku rosnącego w różnych siedliskach jest zmienność genetyczna czy środowiskowa, należy pobrać nasiona z obydwu populacji i wysiać je w warunkach laboratoryjnych, kontrolując warunki wzrostu. Następnie należy zmierzyć i porównać wysokość roślin rosnących na bagnach, rosnących na klifach oraz wychodowanych w warunkach laboratoryjnych.
31
Ćwiczenie 9
R1WR66Ld4OJQd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zwróć uwagę, że aby wykluczyć wpływ czynników genetycznych należy wykorzystywać do badań osobniki identyczne pod względem genetycznym.
Badania nad podłożem cech człowieka (np. skłonnością do zachorowania na niektóre choroby) prowadzi się na bliźniętach jednojajowych, będących pod wpływem różnych czynników środowiskowych, np. żyjących na różnych szerokościach geograficznych itd.