Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z zapisem dialogów z filmu pt. Improgres z gry pt. To zaszło za daleko. Następnie wskaż, w odniesieniu do których elementów rozmowy w scenie gracze mają różne założenia.

Scenka nr 1

– Marzena, przejedźmy się gdzieś, przygotowałam rowery.
– Rowery, super, teraz wszystkie drogi są dobre, pojedziemy najlepiej wysoko w góry, na Słowację, najlepiej z namiotami!
– Marzenko, ja przygotowałam rowery do sezonu, chciałam tylko, żebyśmy osiedle przejechały.

Scenka nr 2

– Jarku, chodźmy na kółko plastyczne.
– Dorota, o czym ty mówisz? Ty zobacz, która jest godzina! Teraz zaczynają się korki. Wyjdę, a ci wszyscy, którzy wracają z pracy, nacisną na gaz zamiast na hamulec i ja wyląduję w szpitalu. Ja w tym momencie jestem zagrożony!
– Ale zajęcia są tuż za rogiem…

Scenka nr 3

– Słuchaj, może byśmy pomogły w tej zbiórce charytatywnej?
– Jesteś cudowna, zbiórka, tak, oddam wszystko, co mam w kieszeniach, co mam w portfelu, co mam na koncie w banku, może nasze mieszkanie damy pod zastaw, kredyt, weźmiemy kredyt, żeby im pomóc, przecież potrzebujemy tylko tego, co mamy na sobie, i siebie…

Rcb20aH5vxFSX
Scenka nr 1. Możliwe odpowiedzi: 1. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, co znaczy propozycja „przejedźmy się”., 2. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, co znaczy rower., 3. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, co znaczy wspólne organizowanie czasu wolnego.
R1d6yaNgoBxew
Scenka nr 2. Możliwe odpowiedzi: 1. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, w jakich okolicznościach odbywa się kółko plastyczne., 2. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, jakie zajęcia są realizowane na kółku plastycznym., 3. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, co znaczy róg.
RmfkGsg9TUNQc
Scenka nr 3. Możliwe odpowiedzi: 1. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, jakimi środkami materialnymi dysponują osoby rozmawiające., 2. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, kim jest osoba potrzebująca., 3. Różnica dotyczy odmiennego rozumienia tego, jak należy pomóc osobom potrzebującym.
11
Ćwiczenie 2

Stwórz trzy, analogiczne do cytowanych w poprzednim ćwiczeniu, minirozmowy, w których...

RVKcXfZwfweNY
współrozmówcy będą różnić się w zakresie rozumienia tego, w jaki sposób miło spędza się razem czas (Uzupełnij) współrozmówcy będą różnić się w zakresie rozumienia tego, na czym polega posprzątanie łazienki (Uzupełnij) współrozmówcy będą różnić się w zakresie rozumienia tego, w jaki sposób należy dbać o zdrowie (Uzupełnij).
R1dI8V7wkoeI71
Ćwiczenie 3
Połącz w pary entymematyczne wypowiedzi z ich niewypowiedzianymi przesłankami. Wyjątkowość daje prawo do wyłączności. Możliwe odpowiedzi: 1. 2+2=4, a więc im więcej przyjaciół, tym więcej przyjaźni na świecie., 2. Mam już 45 lat, dość kompromisów. Zbieram na wyjazd w Bieszczady., 3. Królowa jest jedna, nie będę tolerować twojego oglądania się za innymi kobietami. Dojrzałość daje prawo do radykalnych działań. Możliwe odpowiedzi: 1. 2+2=4, a więc im więcej przyjaciół, tym więcej przyjaźni na świecie., 2. Mam już 45 lat, dość kompromisów. Zbieram na wyjazd w Bieszczady., 3. Królowa jest jedna, nie będę tolerować twojego oglądania się za innymi kobietami. W uczuciach obowiązują analogiczne prawa jak w arytmetyce. Możliwe odpowiedzi: 1. 2+2=4, a więc im więcej przyjaciół, tym więcej przyjaźni na świecie., 2. Mam już 45 lat, dość kompromisów. Zbieram na wyjazd w Bieszczady., 3. Królowa jest jedna, nie będę tolerować twojego oglądania się za innymi kobietami.
11
Ćwiczenie 4

Zbuduj entymematyczne wypowiedzi, które będą zawierały jako niewypowiedziane przesłanki poniższe stwierdzenia.

  1. Nastolatkowie niczego nie potrafią zrobić samodzielnie.

  2. Wiem, że nic nie wiem.

  3. Troska o minimalizowanie negatywnych emocji w relacjach z innymi to zajęcie dla jajogłowych, a nie ludzi ciężko pracujących.

R5Y2WP8TNXHn6
Nastolatkowie niczego nie potrafią zrobić samodzielnie. (Uzupełnij) Wiem, że nic nie wiem. (Uzupełnij) Troska o minimalizowanie negatywnych emocji w relacjach z innymi to zajęcie dla jajogłowych a nie ludzi ciężko pracujących. (Uzupełnij).
R1Hk2f8yNwD5e21
Ćwiczenie 5
Podziel zdania na trzy kategorie: te, których wieloznaczność wynika z błędów gramatycznych Możliwe odpowiedzi: 1. Adam lubił swój samochód, kiedy odnosił sukcesy., 2. Należy się zorganizować., 3. Dziewczynki prały sukienki do kolacji., 4. Franek jest uosobieniem spolegliwości., 5. Zbyszek ma rogi., 6. Krzysia bryluje. te, których wieloznaczność wynika z użytych w nich wieloznacznych słów Możliwe odpowiedzi: 1. Adam lubił swój samochód, kiedy odnosił sukcesy., 2. Należy się zorganizować., 3. Dziewczynki prały sukienki do kolacji., 4. Franek jest uosobieniem spolegliwości., 5. Zbyszek ma rogi., 6. Krzysia bryluje. te, których wieloznaczność wynika z niedopowiedzenia Możliwe odpowiedzi: 1. Adam lubił swój samochód, kiedy odnosił sukcesy., 2. Należy się zorganizować., 3. Dziewczynki prały sukienki do kolacji., 4. Franek jest uosobieniem spolegliwości., 5. Zbyszek ma rogi., 6. Krzysia bryluje.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym fragmentem wywiadu z Teresą Hołówką. Następnie wskaż dwa przykłady współczesnych sporów w polskiej przestrzeni publicznej, które – Twoim zdaniem – w sporej mierze wynikają z wieloznaczności wykorzystywanych w nich pojęć. Przywołaj w odniesieniu do każdego przykładu po dwa przeciwstawne głosy, które ukazują odmienne rozumienie kluczowego dla sporu pojęcia.

1
Joanna Podgórska Polska debata – nielogiczna, niebezpieczna. O braku logiki w debacie publicznej – wywiad z Teresą Hołówką

Joanna Podgórska: To nie jest jedyny przypadek, gdy dyskutanci posługują się niezdefiniowanymi pojęciami, tak jakby były one dla wszystkich oczywiste. Ja nie wiem np., co to jest prawo naturalne.

Teresa Hołówka: Ja też nie. Wiem jedynie, jak rozumiał je św. Tomasz z Akwinu. Na pewno nie jest to prawo natury. Jeżeli uznamy, że prawo naturalne nie dopuszcza daleko idących ingerencji w organizm ludzki i niezgodna jest z nim aborcja, to jeszcze bardziej niezgodna z nim jest transplantacja. Tak samo nie wiem, czym są wartości chrześcijańskie, i byłabym wdzięczna, gdyby mi je ktoś wyliczył. To nieokreślone, mętne wręcz pojęcie. Używanie niezdefiniowanych pojęć rodzi sofizmaty, rozumowania, które sprawiają wrażenie poprawnych, a nie są poprawne. Sofizmat bardzo często opiera się na ekwiwokacji, czyli używaniu terminu, który z natury jest wieloznaczny, w więcej niż jednym znaczeniu. Dziś takim niedookreślonym słowem stała się tolerancja. Bo cóż to w istocie znaczy? Czegoś nie akceptujemy, czyjegoś stylu życia, który nas razi, ale powściągamy się przed wywieraniem presji na tego człowieka. W dyskursie publicznym pomija się dziś element nieakceptacji, przezwyciężenia jej w sobie w imię szacunku dla innych poglądów. Myli się tolerancję z akceptacją, a to bardzo wyraźne przesunięcie znaczeniowe.

hol Źródło: Joanna Podgórska, Polska debata – nielogiczna, niebezpieczna. O braku logiki w debacie publicznej – wywiad z Teresą Hołówką, dostępny w internecie: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1519384,1,polska-debata---nielogiczna-niebezpieczna.read.
RomRX8JRZs2am
(Uzupełnij).
R1OAseMI3SQiq31
Ćwiczenie 7
Wstaw w tekst poprawne uzupełnienia zdań. Aksjomaty »zdrowego rozsądku« stwarzają obraz świata w pełni 1. zanalizowanego, 2. doświadczenie, 3. oswojonego, 4. odkrycia naukowe, 5. ludzi, którzy dogłębnie zbadali sprawę, 6. ogółu, 7. przyjazne, 8. skomplikowane; świata, w którym nie ma miejsca na zagadki ani niespodzianki – w którym wszystko da się uporządkować, wyjaśnić, a nawet przewidzieć bez sięgania po narzędzia trudno dostępne czy uciążliwe dla umysłu przeciętnego zjadacza chleba. Otaczające nas zjawiska i przedmioty są w gruncie rzeczy niezbyt 1. zanalizowanego, 2. doświadczenie, 3. oswojonego, 4. odkrycia naukowe, 5. ludzi, którzy dogłębnie zbadali sprawę, 6. ogółu, 7. przyjazne, 8. skomplikowane, powtarzają się z wyraźną regularnością i w niewielkim tylko stopniu mogą podlegać zmianom, a co więcej, ujawniają się każdemu w zasadniczo tej samej postaci – takiej, jaką dyktuje codzienne, zwyczajne 1. zanalizowanego, 2. doświadczenie, 3. oswojonego, 4. odkrycia naukowe, 5. ludzi, którzy dogłębnie zbadali sprawę, 6. ogółu, 7. przyjazne, 8. skomplikowane. […] Nie trzeba więc szukać lepszego drogowskazu niż intuicyjne poczucie słuszności i lepszego oparcia niż współbrzmienie ze zdaniem 1. zanalizowanego, 2. doświadczenie, 3. oswojonego, 4. odkrycia naukowe, 5. ludzi, którzy dogłębnie zbadali sprawę, 6. ogółu, 7. przyjazne, 8. skomplikowane. Światopogląd potoczny pozwala zredukować trud myślenia do minimum.
T. Hołówka, Wstęp [w:] Nikt nie rodzi się kobietą, red. i tłum. T. Hołówka, Warszawa 1982.
31
Ćwiczenie 8

Potraktuj fragment z ćw. 7 jako zachętę do „logicznego rachunku sumienia”: przeanalizuj swoje przekonania i znajdź co najmniej dwa założenia, których na co dzień zazwyczaj nie wypowiadasz, a na których mocno oparty jest twój światopogląd. Scharakteryzuj je pod kątem tego, skąd pochodzą i w jakim stopniu są godne uznania także przez inne osoby.

RvbXRkK02yG9W
(Uzupełnij).