1
Pokaż ćwiczenia:
RLrul0EzFdnin1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Ekosystemy rolnicze należą głównie do ekosystemów sztucznychnaturalnych, czyli powstałych w wyniku naturalnych procesów geologicznychdziałalności człowieka. Można wśród nich znaleźć także ekosystemy półnaturalne, takie jak na przykład łąki lub pastwiskapola uprawne i sady. Na ekosystem składają się: środowisko nieożywione, czyli biotopbiocenoza, oraz populacje różnych gatunków żyjących na danym terenie, czyli biotopbiocenoza. RóżnorodnośćDominacja ekosystemowa to miara bogactwa zespołów organizmów tworzących ekosystem. W ekosystemach rolniczych głównym czynnikiem wpływającym na bioróżnorodność jest czynnik antropogenicznygeograficzny. Już kilka tysięcy lat temuna początku IX wieku człowiek zaczął uprawiać rośliny i hodować zwierzęta w celu zwiększenia różnorodności ekosystemów lokalnychzaspokojenia własnych potrzeb. Pierwsze przydomowe poletkawielkowymiarowe plantacje nie miały negatywnego wpływu na środowisko. Jednak postępująca z czasem intensyfikacja rolnictwa i przekształcanie się małych upraw w tereny zalesionewielkoobszarowe plantacje znacznie zaburzyły lokalną równowagę i przyczyniły się do powstania negatywnychpozytywnych zmian w ekosystemach naturalnych.
RVtY0gTKBYXcD1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z poniższych sytuacji związanych z pojawieniem się rolnictwa stanowią zagrożenie dla bioróżnorodności ekosystemów. Możliwe odpowiedzi: 1. wykształcenie nowych siedlisk przyrodniczych, łąk, pastwisk i sadów, 2. mnogość uprawianych roślin i ich uprawa na niewielkich poletkach, 3. karczowanie lasów pod wielkoobszarowe pola uprawne, osuszanie terenów bagnistych, likwidacja zbiorników wodnych, 4. przedzielanie pól uprawnych miedzami, śródpolnymi zadrzewieniami i zakrzaczeniami, oczkami wodnymi, 5. stosowanie sztucznych środków ochrony roślin oraz nawozów, 6. stosowanie technik płodozmianu, 7. mechanizacja rolnictwa i wykorzystanie wielkich maszyn rolniczych, 8. wzrost częstości występowania chorób roślin, masowe pojawianie się szkodników i chwastów, 9. zmęczenie gleby, wyczerpanie jej zasobów mineralnych, warstwowe przesuszenie, erozja
RrebFtPyfKDdU1
Ćwiczenie 3
Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia na temat rolnictwa w Polsce są prawdziwe czy fałszywe. Rolnictwo w Polsce i Europie Wschodniej pojawiło się jako jedne z pierwszych na świecie i ma około 9000 lat. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzisiejsze obszary rolnicze w Polsce znajdują się przeważnie na terenach dawnych puszcz i borów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Główną przyczyną rozwoju rolnictwa z niewielkich przydomowych upraw do zautomatyzowanych, wielkoobszarowych plantacji jest obserwowane od setek lat wyjaławianie się ziemi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W przeszłości na terenach Polski uprawiano głównie zboża (pszenicę, jęczmień, proso, żyto) oraz groch, soczewicę i len. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obecnie bioróżnorodność upraw nie zmieniła się, zwiększyła się jedynie ich powierzchnia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RvKyM6oEj7XDa2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R9bVMgKJRf4j3
Ćwiczenie 4
Do podanych rodzajów upraw przyporządkuj informacje dotyczące ich charakterystyki, zalet, wad oraz przykładów. Monokultura Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrost żyzności gleby, zapobieganie pojawianiu się chorób, zwalczanie chwastów, mniejsza ingerencja w bioróżnorodność lokalnego ekosystemu, 2. Rotacje w cyklach kilku gatunków roślin na wyznaczonym do tego celu obszarze podzielonym na pola, 3. Plantacje bawełny, bananów, trzciny cukrowej, herbaty, kawy, tytoniu, 4. Wyjałowienie gleby, wzrost częstości chorób, masowe pojawianie się szkodników i chwastów, duża zmiana struktury lokalnych ekosystemów, 5. Konieczność ścisłego zaplanowania struktury zasiewów, osobnych planów dla każdego uprawianego gatunku oraz dostosowania do specyficznych warunków rolniczo-ekonomicznych gospodarstwa, 6. Ciągłe, wieloletnie uprawianie roślin tego samego gatunku na tym samym obszarze, 7. Uprawa norfolska (ziemniak-owies-peluszka-żyto), 8. Wprowadzenie jednolitych zasad sadzenia, pielęgnacji i zbioru na całej uprawie, zwiększenie stopnia mechanizacji i wyspecjalizowania Płodozmian Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrost żyzności gleby, zapobieganie pojawianiu się chorób, zwalczanie chwastów, mniejsza ingerencja w bioróżnorodność lokalnego ekosystemu, 2. Rotacje w cyklach kilku gatunków roślin na wyznaczonym do tego celu obszarze podzielonym na pola, 3. Plantacje bawełny, bananów, trzciny cukrowej, herbaty, kawy, tytoniu, 4. Wyjałowienie gleby, wzrost częstości chorób, masowe pojawianie się szkodników i chwastów, duża zmiana struktury lokalnych ekosystemów, 5. Konieczność ścisłego zaplanowania struktury zasiewów, osobnych planów dla każdego uprawianego gatunku oraz dostosowania do specyficznych warunków rolniczo-ekonomicznych gospodarstwa, 6. Ciągłe, wieloletnie uprawianie roślin tego samego gatunku na tym samym obszarze, 7. Uprawa norfolska (ziemniak-owies-peluszka-żyto), 8. Wprowadzenie jednolitych zasad sadzenia, pielęgnacji i zbioru na całej uprawie, zwiększenie stopnia mechanizacji i wyspecjalizowania
REFHpTrVl4TQ32
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj podanym zagrożeniom środowiskowym związanym z rozwojem rolnictwa odpowiednie potencjalne rozwiązania, które mogą im zapobiegać. Degradacja gleb Możliwe odpowiedzi: 1. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum zabiegów hydrotechnicznych i melioracyjnych prowadzących do zwiększenia odpływu wody z gruntu, 2. budowa nowych i odrestaurowanie istniejących już sieci zbiorników wodnych, 3. stosowanie technik płodozmianu, 4. zachowanie pozostałych i tworzenie nowych zadrzewień śródpolnych, miedz, żywopłotów, drobnych płatów roślinności bagiennej czy też drobnych śródpolnych zbiorników wodnych, 5. ochrona przed nadmiernym ubijaniem przez ciężkie sprzęty mechaniczne, 6. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum używania sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin, 7. zapobieganie zakwaszaniu przez zmniejszenie zużycia kwaśnych nawozów, 8. budowa sprawnych systemów odprowadzania i oczyszczania nieczystości pochodzących z rejonów rolnych, 9. przekształcenie plantacji monokulturowych w wielogatunkowe Narastanie niedoborów wodnych Możliwe odpowiedzi: 1. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum zabiegów hydrotechnicznych i melioracyjnych prowadzących do zwiększenia odpływu wody z gruntu, 2. budowa nowych i odrestaurowanie istniejących już sieci zbiorników wodnych, 3. stosowanie technik płodozmianu, 4. zachowanie pozostałych i tworzenie nowych zadrzewień śródpolnych, miedz, żywopłotów, drobnych płatów roślinności bagiennej czy też drobnych śródpolnych zbiorników wodnych, 5. ochrona przed nadmiernym ubijaniem przez ciężkie sprzęty mechaniczne, 6. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum używania sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin, 7. zapobieganie zakwaszaniu przez zmniejszenie zużycia kwaśnych nawozów, 8. budowa sprawnych systemów odprowadzania i oczyszczania nieczystości pochodzących z rejonów rolnych, 9. przekształcenie plantacji monokulturowych w wielogatunkowe Zanieczyszczenie wód powierzchniowych i gruntowych Możliwe odpowiedzi: 1. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum zabiegów hydrotechnicznych i melioracyjnych prowadzących do zwiększenia odpływu wody z gruntu, 2. budowa nowych i odrestaurowanie istniejących już sieci zbiorników wodnych, 3. stosowanie technik płodozmianu, 4. zachowanie pozostałych i tworzenie nowych zadrzewień śródpolnych, miedz, żywopłotów, drobnych płatów roślinności bagiennej czy też drobnych śródpolnych zbiorników wodnych, 5. ochrona przed nadmiernym ubijaniem przez ciężkie sprzęty mechaniczne, 6. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum używania sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin, 7. zapobieganie zakwaszaniu przez zmniejszenie zużycia kwaśnych nawozów, 8. budowa sprawnych systemów odprowadzania i oczyszczania nieczystości pochodzących z rejonów rolnych, 9. przekształcenie plantacji monokulturowych w wielogatunkowe Ubożenie biologicznej różnorodności Możliwe odpowiedzi: 1. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum zabiegów hydrotechnicznych i melioracyjnych prowadzących do zwiększenia odpływu wody z gruntu, 2. budowa nowych i odrestaurowanie istniejących już sieci zbiorników wodnych, 3. stosowanie technik płodozmianu, 4. zachowanie pozostałych i tworzenie nowych zadrzewień śródpolnych, miedz, żywopłotów, drobnych płatów roślinności bagiennej czy też drobnych śródpolnych zbiorników wodnych, 5. ochrona przed nadmiernym ubijaniem przez ciężkie sprzęty mechaniczne, 6. zaniechanie lub ograniczenie do niezbędnego minimum używania sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin, 7. zapobieganie zakwaszaniu przez zmniejszenie zużycia kwaśnych nawozów, 8. budowa sprawnych systemów odprowadzania i oczyszczania nieczystości pochodzących z rejonów rolnych, 9. przekształcenie plantacji monokulturowych w wielogatunkowe
1
R51feKBcZaWbb21
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Tauno Erik, Stefan lefnaer, Krzysztof Ziarnek, Kurt Stueber, Masaki Ikeda, Benjamin Zwittnig, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
2
Ćwiczenie 6
R1XvIwbuofe09
Zaznacz nazwę chwastu wysoce inwazyjnego i wywołującego oparzenia skóry. Możliwe odpowiedzi: 1. barszcz Sosnowskiego, 2. chaber, 3. miotła zbożowa, 4. mak polny
31
Ćwiczenie 7

Inwazyjne gatunki obce to rośliny, zwierzęta, patogeny i inne organizmy, które nie są rodzime dla ekosystemów i mogą powodować szkody w środowisku lub gospodarce, lub też negatywnie oddziaływać na zdrowie człowieka. W szczególności inwazyjne gatunki obce oddziałują negatywnie na różnorodność biologiczną, w tym na zmniejszenie populacji lub eliminowanie gatunków rodzimych, poprzez konkurencję pokarmową, drapieżnictwo lub przekazywanie patogenów oraz zakłócanie funkcjonowania ekosystemów. (…)

Biedronka azjatycka Harmonia axyridis – gatunek rodzimy w Azji był wykorzystywany na całym świecie do biologicznej walki z mszycami. W ciągu ostatnich 20 lat rozprzestrzenił się w obu Amerykach i Europie, wypierając rodzime biedronki. Stał się również uciążliwy dla człowieka, szukając schronienia na zimną porę roku w ścianach budynków i materiałach izolacyjnych. Został także uznany za szkodnika w winnicach na środkowym zachodzie Stanów Zjednoczonych.

Indeks górny Źródło: http://www.gdos.gov.pl; Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Indeks górny koniec

ReR8I1h3jpjJs
Na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu oceń poprawność sformułowania: „Biologiczne metody walki ze szkodnikami niszczącymi uprawy są zawsze bezpieczniejsze dla środowiska niż stosowanie środków chemicznych”. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Olej palmowy powszechnie wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i energetycznym. Jest on składnikiem wielu produktów żywnościowych. (…) Wchodzi on także w skład wielu kosmetyków i środków czystości oraz biopaliw i olejów silnikowych. Olej ten pozyskiwany jest z owoców olejowca gwinejskiego zwanego popularnie palmą olejową. Plantacje tej rośliny zajmują ogromne obszary strefy tropikalnej, głównie w Azji Południowo‑Wschodniej. Coraz częściej zwraca się uwagę na fakt, że wielka skala tej produkcji może wywołać poważne konsekwencje środowiskowe. Produkcja olejów roślinnych to obecnie najszybciej rozwijająca się gałąź rolnictwa, a plantacje wytwarzające olej palmowy, w porównaniu do upraw innych roślin oleistych, charakteryzują się największą produkcyjnością. Ich wydajność wynosząca 4,2 tony/ha/rok jest około czterokrotnie wyższa niż wydajność innych upraw roślin oleistych. Olej palmowy charakteryzuje się też najniższymi kosztami produkcji.

Indeks górny Źródło: Andrzej Węgiel, Paulina Nowaczyk, Angelika Śmidowicz, Blanka Wiatrowska, Właściwości oleju palmowego i wpływ plantacji olejowca gwinejskiego (Elaeis Guineensis Jacq.) na środowisko, KOSMOS, Tom 67 2018, Numer 3, Strony 647–659. https://kosmos.ptpk.org. Indeks górny koniec

RX6DS5WVVPwHT
Na podstawie przedstawionego tekstu oraz własnej wiedzy określ, jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą produkcja oleju palmowego. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).