Sprawdź się
Wiesz już, że część pierwiastków tworzy jony, które nadają barwę ich roztworom wodnym. Wśród nich znajdują się m.in. , , , . W celu odbarwienia roztworów soli tych metali, zostały przeprowadzone doświadczenia:
Przedstaw w formie jonowej zapis tych reakcji, które zachodzą, ale równocześnie przebieg odbarwienia roztworów albo napisz, że reakcja zachodzi bez odbarwienia lub że nie zachodzi wcale.
Zapisz przykład równania reakcji, w której bierze udział metal i której produktem jest wodorotlenek wapnia.
Przeprowadzonych zostało kilka doświadczeń, celem porównania aktywności wybranych metali. Następnie wyciągnięto wnioski w postaci równań chemicznych i zapisano je poniżej:
Na podstawie powyższych równań reakcji, uporządkuj badane metale (cynk, żelazo oraz miedź) pod względem ich aktywności w kolejności rosnącej (najmniej aktywny u góry, najbardziej na dole).
Przy użyciu równań w formie cząsteczkowej, zapisz, jakie przemiany zostały przedstawione na podanym poniżej schemacie. Zapisz nazwy wszystkich występujących związków żelaza.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że srebro jest mniej aktywne od wodoru, a cynk bardziej aktywny od wodoru.
Narysuj schemat doświadczenia oraz zapisz obserwacje.