1
Pokaż ćwiczenia:
REIL2W0SLcXz91
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w poniższym tekście odpowiednimi wyrażeniami. Rozcieńczony i stężony kwas azotowy(V) oraz stężony kwas siarkowy(VI) należą do kwasów o Tu uzupełnij. Kwasy te reagują zarówno z metalami Tu uzupełnij (pomijając metale pasywujące w kontakcie z nimi), jak i szlachetnymi (z wyjątkiem Tu uzupełnij i złota). Obok soli, produktem reakcji tych kwasów z metalami jest mieszanina m.in. tlenków niemetali, w których niemetale te występują na Tu uzupełnij stopniach utlenienia niż w kwasach.
RA94wUpM62u7o11
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zaznacz, czy podane równania otrzymywania poszczególnych związków są prawidłowe, wybierając Prawda lub Fałsz.. Otrzymywanie nadtlenku sodu:
2 Na+O2Na2O2. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Otrzymywanie wodorotlenku wapnia:
Ca+H2OCaOH2+H2. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Otrzymywanie azotanu żelaza(III):
Fe+4 HNO3stęż.FeNO33+NO↑+2 H2O. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3

Wiesz już, że część pierwiastków tworzy jony, które nadają barwę ich roztworom wodnym. Wśród nich znajdują się m.in. Ni2+, Fe2+, Cu2+, Cr3+. W celu odbarwienia roztworów soli tych metali, zostały przeprowadzone doświadczenia:

RbtS30vtSlvzQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przedstaw w formie jonowej zapis tych reakcji, które zachodzą, ale równocześnie przebieg odbarwienia roztworów albo napisz, że reakcja zachodzi bez odbarwienia lub że nie zachodzi wcale.

R1HN24bYPOmRx
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
RwzZ8JzPkYmLV
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapisz przykład równania reakcji, w której bierze udział metal i której produktem jest wodorotlenek wapnia.

R6DxCtcvgNsV8
Równanie zapisz w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu.
RuVqMtEBClIJc
(Uzupełnij).
RS2JMyslppOHS21
Ćwiczenie 5
Uzupełnij równania.
  • Mg+H2SO4rozc. 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 + 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4
  • 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 Cu+ 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 HNO3rozc. 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 + 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 + 1. NO2, 2. 8, 3. 3, 4. 8, 5. NO, 6. 3, 7. 7, 8. CuNO2, 9. 2, 10. H2, 11. MgSO4, 12. 4, 13. 3, 14. 4 H2O
2
Ćwiczenie 6

Przeprowadzonych zostało kilka doświadczeń, celem porównania aktywności wybranych metali. Następnie wyciągnięto wnioski w postaci równań chemicznych i zapisano je poniżej:

Zn+CuCl2ZnCl2+Cu
CuCl2+FeFeCl2+Cu
ZnCl2+Cunie zachodzi
FeCl2+ZnZnCl2+Fe

Na podstawie powyższych równań reakcji, uporządkuj badane metale (cynk, żelazo oraz miedź) pod względem ich aktywności w kolejności rosnącej (najmniej aktywny u góry, najbardziej na dole).

RH1mpx26ivtiF
Elementy do uszeregowania: 1. Zn, 2. Cu, 3. Fe
31
Ćwiczenie 7

Przy użyciu równań w formie cząsteczkowej, zapisz, jakie przemiany zostały przedstawione na podanym poniżej schemacie. Zapisz nazwy wszystkich występujących związków żelaza.

Rquj8m7vno85c
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6xlMXUzuoVhe
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RrZeTI6JzHFRG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że srebro jest mniej aktywne od wodoru, a cynk bardziej aktywny od wodoru.

Narysuj schemat doświadczenia oraz zapisz obserwacje.

RDtkIt4GXd3tf
Schemat doświadczenia: Rysunek narysuj w zeszycie do chemii, następnie zrób zdjęcie i umieść je w wyznaczonym miejscu. Obserwacje: (Uzupełnij).
RCBGC8Ks9xAIT
(Uzupełnij).