Sprawdź się
. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Otrzymywanie wodorotlenku wapnia:
. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Otrzymywanie azotanu żelaza():
. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wiesz już, że część pierwiastków tworzy jony, które nadają barwę ich roztworom wodnym. Wśród nich znajdują się m.in. , , , . W celu odbarwienia roztworów soli tych metali, zostały przeprowadzone doświadczenia:

Przedstaw w formie jonowej zapis tych reakcji, które zachodzą, ale równocześnie przebieg odbarwienia roztworów albo napisz, że reakcja zachodzi bez odbarwienia lub że nie zachodzi wcale.
Zapisz przykład równania reakcji, w której bierze udział metal i której produktem jest wodorotlenek wapnia.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Przeprowadzonych zostało kilka doświadczeń, celem porównania aktywności wybranych metali. Następnie wyciągnięto wnioski w postaci równań chemicznych i zapisano je poniżej:
Na podstawie powyższych równań reakcji, uporządkuj badane metale (cynk, żelazo oraz miedź) pod względem ich aktywności w kolejności rosnącej (najmniej aktywny u góry, najbardziej na dole).
Przy użyciu równań w formie cząsteczkowej, zapisz, jakie przemiany zostały przedstawione na podanym poniżej schemacie. Zapisz nazwy wszystkich występujących związków żelaza.

Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że srebro jest mniej aktywne od wodoru, a cynk bardziej aktywny od wodoru.
Narysuj schemat doświadczenia oraz zapisz obserwacje.
