Wstaw w tekst odpowiednie wyrazy, tak aby oddawały podejście Rousseau do doktryny liberalnej.
RvOEzyY1nFnsF
1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie były główne zarzuty Rousseau wobec życia w społeczeństwie?
RwYgvOSmwTwFL
2
Ćwiczenie 3
W jakim zakresie koncepcja człowieka Rousseau była zbieżna z ideałami Oświecenia, a w jakim Romantyzmu? Podziel na grupy odpowiednie elementy.
R19spyEa4XuBe
Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka Oświecenie Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka
Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka Oświecenie Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka
potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, niechęć do racjonalizmu, koncepcja wolności cywilnej, przekonanie o „dobrej” naturze człowieka
Romantyzm
Oświecenie
2
Ćwiczenie 4
W czym tkwi przesłanie Rousseau, które przejęła klasyczna filozofia niemiecka?
R1DKIalnDA2To
Wróć jeszcze raz do części Nawiązania w zakładce „Przeczytaj”. Jaki wpływ wywarła filozofia Rousseau na myśl Kanta i Hegla?
2
Ćwiczenie 5
Jaką rolę w dziejach człowieka przypisuje Jean Jacques Rousseau rodzinie i własności prywatnej. Zaznacz poprawne odpowiedzi.
R1PiG9cjf9StL
3
Ćwiczenie 6
Napisz co stanowi istotę idei umowy społecznej Jeana Jacques Rousseau.
R196WlMhKpmeB
W jaki sposób Rousseau pragnie zatrzymać system oparty na własności prywatnej i „samoocenie”? Jaki ma stosunek do grup funkcjonujących w ramach społeczeństwa? Co mówi Rousseau o stawianiu korzyści grupy ponad korzyścią wspólną? czy społeczeństwo stworzone z takich grup będzie w stanie wypracować dobro wspólne? W jaki sposób należy podejmować decyzje? Jaki ma stosunek Rousseau do własności prywatnej, które umożliwia działanie społeczeństwom częściowym?
3
Ćwiczenie 7
Napisz jaki był stosunek Jeana Jacques Rousseau do racjonalizmu.
RlOboNztXtqTs
Jeżeli nie umiesz odpowiedzieć na to pytanie wróć do części Oponenci w zakładce „Przeczytaj”.
Zanim to jednak zrobisz, spróbuj udzielić odpowiedzi na pytania cząstkowe.
Jakie były poglądy poglądy Rousseau na kwestię Boga?
W jaki sposób wyobrażał sobie Rousseau człowieka żyjącego w stanie natury?
Jakie było podejście Rousseau do kwestii moralności?
Jak Rousseau rozumiał problem woli powszechnej?
Co Rousseau mówił o wolności cywilnej ?
Jeśli znasz odpowiedzi na te pytania, wiesz, jaki był stosunek Rousseau do racjonalizmu.
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Rousseau: Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce są słodkie.