Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wstaw w tekst odpowiednie wyrazy, tak aby oddawały podejście Rousseau do doktryny liberalnej.

RvOEzyY1nFnsF
W dyskusji o pochodzeniu własności prywatnej Rousseau staje do zdecydowanej polemiki z koncepcją „pierwszego zebrania” 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy. Odrzuca jego argumenty, że to praca jest 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy. Uważa, że przypisanie sobie własności jest 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy. Rousseau określa pierwszego twórcę własności prywatnej mianem 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy. I to ci właśnie, jego zdaniem, którzy dokonali zawłaszczenia własności wspólnej tworzą 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy, opartą na umowie, której istota sprowadza się do obrony 1. Johna Locke’a, 2. obowiązkiem każdej jednostki, 3. własności, 4. wynalazcy, 5. instytucję państwa, 6. naturalnym stanem rzeczy, 7. Thomasa Hobbesa, 8. liberalistyczną ideę, 9. źródłem prawa własności, 10. aktem przemocy, 11. wolności, 12. największego złoczyńcy.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz, jakie były główne zarzuty Rousseau wobec życia w społeczeństwie?

RwYgvOSmwTwFL
Możliwe odpowiedzi: 1. Życie społeczne i rozwój cywilizacji niosą ze sobą egoizm, zawiść, wojny, wyzysk i zniewolenie., 2. Naczelną siłą, która konstytuuje jednostkę w społeczeństwie jest „miłość własna” zorientowana na samozachowanie jednostki., 3. Cywilizowany człowiek przekształca się w cyniczną, zachłanną i samolubną jednostkę., 4. W życiu cywilizowanym „człowiek człowiekowi wilkiem”., 5. Jednostka w społeczeństwie jest zorientowana na „samoocenę”, na porównywanie się do innych, na bycie lepszym i ważniejszym od innych., 6. Człowiek w społeczeństwie nie zna trosk, chorób, niepokojów egzystencjalnych., 7. W społeczeństwie życie człowieka jest proste, tak jak i jego łatwo zaspokajalne potrzeby.
2
Ćwiczenie 3

W jakim zakresie koncepcja człowieka Rousseau była zbieżna z ideałami Oświecenia, a w jakim Romantyzmu? Podziel na grupy odpowiednie elementy.

R19spyEa4XuBe
Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka Oświecenie Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że moralność wymaga wyłącznie uczuć, 2. niechęć do racjonalizmu, 3. poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, 4. koncepcja wolności cywilnej, 5. nowy sposób wychowania – przede wszystkim wychowanie obywatelskie, 6. potrzeba sformułowania i realizacji woli powszechnej, 7. przekonanie o „dobrej” naturze człowieka
2
Ćwiczenie 4

W czym tkwi przesłanie Rousseau, które przejęła klasyczna filozofia niemiecka?

R1DKIalnDA2To
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Jaką rolę w dziejach człowieka przypisuje Jean Jacques Rousseau rodzinie i własności prywatnej. Zaznacz poprawne odpowiedzi.

R1PiG9cjf9StL
Rodzina i własność prywatna stoją na drodze do radykalnej antytezy szczęśliwości naturalnej. Rodzina jest źródłem powstawania prawa własności. Rodzina jest pierwszą wspólnotą, która dzieli ludzi i wzmaga ich egoizm. Rodzina jest zapowiedzią społeczeństw częściowych. To wraz z nią rodzą się miłość, zazdrość, nienawiść. Rodzina zorientowana jest ona na samozachowanie każdej z jej jednostek. Rodzina tworzy fundament dla kształtowania się działań moralnych.
3
Ćwiczenie 6

Napisz co stanowi istotę idei umowy społecznej Jeana Jacques Rousseau.

R196WlMhKpmeB
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Napisz jaki był stosunek Jeana Jacques Rousseau do racjonalizmu.

RlOboNztXtqTs
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Rousseau: Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce są słodkie.

R1NQqU2FWgS2l
(Uzupełnij).