Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1
R91TgWKSd8iPh
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
Źródła fotografii:
Robur.q, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0
Sharon Mollerus, Wikimedia Commons, CC BY 2.0
ReQasSZQU5NO5
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
RDgP3soR2X4qB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 2

Wykaż związek pomiędzy wprowadzeniem szyku bojowego falangi a powstaniem polis jako formy organizacji zbiorowego życia.

„Reforma hoplicka” a powstanie polis

Nie istniał żaden konieczny związek pomiędzy zespołową walką w zwartym szyku a ustrojem opartym na zasadzie partycypacji wszystkich walczących w życiu politycznym. Jednak w Grecji Wieków Ciemnych, gdy podmiotami politycznymi były małe społeczności, pozbawione instrumentów nacisku, które pozwoliłyby przywódcom i elitom zmusić ogół wielokrotnie liczniejszych drobnych właścicieli ziemskich do udziału w walce, w której podstawowym zadaniem było trwanie na pozycji aż do śmierci, trzeba było ich do tego zachęcić przeniesieniem na agorę sytuacji panującej na polu bitwy. Gdy współwalczący stali się współobywatelami, narodziła się polis.

hoplici Źródło: „Reforma hoplicka” a powstanie polis, [w:] A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009, s. 385.
Rk1NkxgpxVmNe
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
RnpCTrDXEavBh2
Ćwiczenie 3
Do narodzin polis doszło przed: Możliwe odpowiedzi: 1. „wiekami ciemnymi”, 2. inwazją plemion doryckich, 3. wystąpieniem ajsymnetów, 4. powstaniem pisma linearnego
31
Ćwiczenie 4

Oceń pozycję ustrojową królów, biorąc pod uwagę wskazane uprawnienia.

Herodot o władzy królów w Sparcie

Następujące przywileje nadali Spartiaci swoim królom: dwie godności kapłańskie, Zeusa Lacedemońskiego i Zeusa Niebiańskiego oraz prawo wydawania wojny, jakiemu zechcą krajowi; w tym nie śmie im przeszkadzać żaden Spartiata, w przeciwnym razie podlega klątwie. Kiedy zaś wyruszają w pole, pierwsi idą królowie, jako ostatni wracają. (…) Wyłącznie królowie wyrokują w następujących sprawach: kogo ma poślubić dziewica, która dziedziczy cały majątek po ojcu, jeżeli ojciec już jej nie zaręczył; potem w sprawie publicznych dróg. Także jeżeli ktoś chce kogoś usynowić, czyni to przed królem. Zasiadają oni w radzie gerontów, których jest dwudziestu ośmiu; jeżeli zaś nie zjawią się, wtedy ci z gerontów, którzy są z nimi najbliżej spokrewnieni, mają przywileje królów, ile że oddają dwa głosy, a trzeci we własnym imieniu.

sparta Źródło: Herodot o władzy królów w Sparcie, [w:] M. Kinstler, M.J. Ptak, Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, Wrocław 1999, s. 22.
R1MXjvbMvN36o
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
RpBcZOXC454Mt2
Ćwiczenie 5
Wskaż prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Sparta była diarchią elekcyjną, 2. Królowie mieli prawo wydawania rozkazów periojkom podczas wypraw wojennych, 3. Eforat był demokratycznym elementem ustroju
R17lTlturhDpm3
Ćwiczenie 6
Wybierz dowolne angielskie słówko ze słowniczka i zapytaj kolegę o jego znaczenie.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij związek przyczynowo‑skutkowy pomiędzy problemem wskazanym w pierwszym źródle, a rozwiązaniem ze źródła drugiego.

Liturgie w Atenach

Koszty budowy okrętów pokrywało państwo, ich utrzymanie w gotowości bojowej – smołowanie, naprawa kadłubów i żagli, wymiana masztów, wioseł i takielunku – stanowiło liturgię (leitourgia – świadczenie na rzecz wspólnoty bogatych obywateli, zwanych trierarchią), natomiast załogi kompletowano w ramach służby wojskowej obywateli. (…) Formuła liturgii – ofiary poniesionej na rzecz ogółu przez konkretne osoby w konkretny, widoczny dla wszystkich sposób – była wyjątkowo szczęśliwa, pozwalała bowiem obciążać bogatych obywateli w sposób prestiżowy i stąd nie tylko łatwiejszy do zaakceptowania, ale jako będący przedmiotem dumy i dający się zdyskontować politycznie, pobudzający rywalizację.

liturgia Źródło: Liturgie w Atenach, [w:] A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009, s. 506–507.
Stosunek Hellenów do obowiązków fiskalnych

Mentalność grecka traktowała płacenie podatków za objaw zniewolenia przez obcą potęgę lub własnego tyrana. Wolna polis mogła sięgać do zasobów obywateli tylko w stanach wyższej konieczności: wojny, budowy szczególnie okazałych świątyń itp.

fiskale Źródło: Stosunek Hellenów do obowiązków fiskalnych, [w:] A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009, s. 506.
RWHMn5Os7iUVk
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).

Wyjaśnij, jakie czynniki mogły zachęcać arystokratów do udziału w liturgiach.

R1Wlqt48iNKis
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij, czy Ajschylos przedstawił bezpośrednie następstwa bitwy pod Maratonem. Odpowiedź uzasadnij.

Ajschylos o konsekwencjach perskiej klęski

I odtąd już nigdy w azjatyckiej ziemi

nikt posłuszny nie będzie prawom perskim,

nikt płacić nie będzie danin z nakazu pana

ani na twarz padać przed władcą.

Potęga bowiem króla królów zginęła.

Języki ludzi nie muszą już strzec się,

uwolniony lud może mówić swobodnie,

skoro już zdjęto zeń jarzmo poddaństwa

maraton Źródło: Ajschylos o konsekwencjach perskiej klęski, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, red. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 117.
RunW2WrzQwR0v
Plan bitwy pod Maratonem
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie The Department of History, United States Military Academy, licencja: GNU 1.2, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkyeSJrBGgiqR
Rozstrzygnięcie: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).