1
Show exercises:
1
Exercise 1

Explore the descriptions below and choose the correct words or phrases.

Przeczytaj poniższe opisy i dobierz do nich właściwe wyrazy lub wyrażenia.

RQNwNuowchSKF
  1. This animal changes the colour of its fur. rabbitwolfbeaver
  2. This animal has a rough and hard shell. hedgehogturtlekangaroo rat
  3. This animal points sharp spikes. beaverhedgehogfish
  4. This animal grows very thick fur. fishrabbitwolf
  5. This animal produces its own water. kangaroo ratbeaverfish
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drag and drop the descriptions matching them with the animals.

Przeciągnij opisy dopasowując je do zwierząt.

R19uMuZCZLA7a
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/ [dostęp 9.05.2022], https://unsplash.com/ [dostęp 9.05.2022], https://pixabay.com/ [dostęp 9.05.2022], https://www.freeimages.com/ [dostęp 9.05.2022], domena publiczna.
2
Exercise 2

Study the sentences below and choose the correct answer. Only one answer is correct.

Przeczytaj poniższe zdania, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

  1. R13gAt3NUAP6y
    1. Fish have Możliwe odpowiedzi: 1. gills., 2. beaks., 3. hoofs.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. Rgty1eY20AQvA
    2. Living organisms… the environment they live in. Możliwe odpowiedzi: 1. are equipped with, 2. get rid of, 3. adapt to
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. R15sGu5esYZT9
    3. Turtles use… for protection. Możliwe odpowiedzi: 1. flippers, 2. shells, 3. fins
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. RxQFRGpMYnEgG
    4. Beavers build Możliwe odpowiedzi: 1. dens., 2. ponds., 3. insulation.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. RqeY3ijhzBcoB
    5. Frogs and crocodiles Możliwe odpowiedzi: 1. build dams., 2. lay eggs., 3. are equipped with beaks.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  6. REhCKyeVyoqiY
    6. Animals produce their own light to: Możliwe odpowiedzi: 1. find food., 2. store energy., 3. find partners.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

1
Exercise 3

Drag the following beginnings of sentences to match them with correct endings. 

Przeciągnij poniższe elementy, aby dopasować początki zdań do ich zakończeń.

RpDBPrwPCf61J
Living and non-living things Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem. Natural disasters Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem. Hedgehogs curl into a ball so Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem. A lizard’s tail Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem. Sloths Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem. Whales and seals Możliwe odpowiedzi: 1. move slowly to preserve energy., 2. are equipped with a thick layer of fat., 3. so they don’t fall prey to predators., 4. interact with each other., 5. can store water., 6. have led to an imbalance in the ecosystem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Study the sentences and choose the correct answer.

Przeczytaj zdania i w każdym z nich wybierz prawidłową odpowiedź.

R1KnT5SozKhal
1. Aquatic ecosystems include freshwaterhigher altitude ecosystems.
2. Rabbits change their colour of fur to fall preycamouflage against predators.
3. Wandering albatrosses have special glands which help them get rid ofstore salt.
4. Beavers use their oilyever-growing teeth to cut trees.
5. Yaks have more red blood cellshoofs to breathe at higher altitudes.
6. Some animals grow thicker fur shells to survive the cold.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 5

Type the missing parts of the words to complete the sentences. The first letter of each word is given. 

Wpisz brakujące części wyrazów, aby uzupełnić zdania. Pierwsza litera każdego wyrazu została podana.

R15mHe25UY8tE
1. Walking up rocky slopes is easier for animals with     hTu uzupełnij.     2. Lizards keep water in their     tTu uzupełnij.     3. A a thick layer of fat helps whales     dTu uzupełnij    into the cold depths of the ocean. 4. Wandering albatrosses can drink salt water because they have special     gTu uzupełnij.     5. A strong snout is a great help to     fTu uzupełnij    for food in the forest.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Translate the words in brackets into English. 

Przetłumacz wyrażenia w nawiasach na język angielski.

R1dcdqevV3RF4
1. Natural disasters (prowadzą do)     Tu uzupełnij     an imbalance in the ecosystem. 2. Some animals use camouflage so that they don’t (padać ofiarą)     Tu uzupełnij     to other animals. 3. Turtles are (wyposażone w)     Tu uzupełnij     flippers. 4. Birds migrate (ze względu na)     Tu uzupełnij     human activity. 5. Terrestrial ecosystems (składają się z)     Tu uzupełnij     forests, jungles, deserts and mountains. 6. Animals are (przystosowane do)     Tu uzupełnij     the environment they live in.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Complete the sentences below using the words in brackets. Sometimes you need to change the form of the word or add a different word. Use a maximum of three words. 

Utwórz zdania, używając wyrazów podanych w nawiasach. Jeśli to konieczne, zmień formę wyrazu lub dodaj inny wyraz. W każdą z luk wpisz maksymalnie trzy wyrazy.

R1ZAddaNxYynp
1. Some animals have adapted to the (lack/water)     Tu uzupełnij     in the desert. 2. We need to (get/of)     Tu uzupełnij     those horrible rodents from our garden. 3. An ecosystem (consist)     Tu uzupełnij     living and non-living things. 4. Fish have (gills/breathe)     Tu uzupełnij     in water. 5. The little mouse (fall/prey)     Tu uzupełnij     the big cat last night.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Answer the questions. Use the words in brackets to help you.

Odpowiedz na poniższe pytania. Użyj wyrazów podanych w nawiasach.

  1. What do ecosystems consist of? (living, interact)

  2. Why do animals have to find a different place to live? (food, disasters, human activity)

  3. What is camouflage? (change, predators)

  4. How do animals survive colder months? (fur, hibernate)

  5. How do deep‑ocean animals survive without light? (light, chemical reaction)

R8vhgi1rLsP1l
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 9

You are preparing a presentation for your extra biology lessons. Write an email to your friend in England. In the email: 

  • explain why you have chosen a given animal;

  • describe two interesting facts about the animal and tell him/her where you found the information;

  • encourage your friend to use the same source of information. 

Your email should be 50–120 words long.

W ramach kółka przyrodniczego w swojej szkole przygotowujesz prezentację na temat ciekawych zwierząt. Napisz e‑mail do kolegi/koleżanki z Anglii. W e‑mailu:

•  wyjaśnij, dlaczego wybrałeś/wybrałaś to zwierzę;

•  opisz dwa ciekawe fakty dotyczące zwierzęcia i napisz, gdzie znalazłeś/znalazłaś te informacje;

•  zachęć kolegę/koleżankę do skorzystania z tego samego źródła informacji.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez Ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1akCg3JKRC10
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.