Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RH4RxV8ogGDix
Przyporządkuj definicje. allel Możliwe odpowiedzi: 1. chromosom decydujący o płci, 2. chromosom osobnika, inny niż chromosom płci, 3. jedna z form tego samego genu, zajmująca to samo miejsce w chromosomach, ale wywołująca odmienne wykształcenie się tej samej cechy allosom Możliwe odpowiedzi: 1. chromosom decydujący o płci, 2. chromosom osobnika, inny niż chromosom płci, 3. jedna z form tego samego genu, zajmująca to samo miejsce w chromosomach, ale wywołująca odmienne wykształcenie się tej samej cechy autosom Możliwe odpowiedzi: 1. chromosom decydujący o płci, 2. chromosom osobnika, inny niż chromosom płci, 3. jedna z form tego samego genu, zajmująca to samo miejsce w chromosomach, ale wywołująca odmienne wykształcenie się tej samej cechy
1
Ćwiczenie 2
R20bqCygJlgYl
Przyporządkuj cechy do odpowiedniej grupy. Cechy dziedziczone w sposób sprzężony z płcią Możliwe odpowiedzi: 1. obecność rogów u owiec, 2. element 2 grupy 1, 3. element 3 grupy 1, 4. łysienie u człowieka, 5. hemofilia Cechy dziedziczone w sposób związany z płcią Możliwe odpowiedzi: 1. obecność rogów u owiec, 2. element 2 grupy 1, 3. element 3 grupy 1, 4. łysienie u człowieka, 5. hemofilia

Tekst do ćwiczeń nr 3 i 4

Łysienie u ludzi to cecha związana z płcią. Jej wystąpienie warunkowane jest przez dominujący allel B. U mężczyzn wystarczy obecność jednego allelu B, aby łysina objawiała się fenotypowo, natomiast u kobiet łysina występuje jedynie w układzie homozygoty dominującej. Kobieta, której matka była łysa, spodziewa się syna z mężczyzną, który nie jest łysy.

Łysienie u ludzi to cecha związana z płcią. Jej wystąpienie warunkowane jest przez dominujący allel duże B. U mężczyzn wystarczy obecność jednego allelu duże B, aby łysina objawiała się fenotypowo, natomiast u kobiet łysina występuje jedynie w układzie homozygoty dominującej. Kobieta, której matka była łysa, spodziewa się syna z mężczyzną, który nie jest łysy.

R1OqGcxdTff3U2
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: 1. BbXX, 2. bbXX, 3. BBXY, 4. BBXX
R4bTrfflbTGcv
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4
RDreo0uHWkEtt
Przyjmując, że kobieta posiada genotyp AaXX, jakie jest prawdopodobieństwo, że syn pary będzie w przyszłości łysy? Możliwe odpowiedzi: 1. 50%, 2. 25%, 3. 75%, 4. 100%
Ćwiczenie 4
RmCcozEisTs8Q
Oceń, jakie jest prawdopodobieństwo, że syn pary będzie w przyszłości łysy, przy założeniu, że kobieta ma genotyp duże B małe b dwa duże X. Możliwe odpowiedzi: 1. 25%, 2. 50%, 3. 75%, 4. 100%
2
Ćwiczenie 5
RqJTHdcD5QRma
Wstaw odpowiednie wyrażenia w tekst. Rogatość kóz warunkuje 1. dominujący allel R2, 2. bezroga, 3. Recesywny allel r2, 4. allosomach, 5. dominujący allel R1, 6. rogate, 7. autosomach, 8. Recesywny allel r1. Homozygoty tego genu zawsze posiadają rogi, niezależnie od płci. 1. dominujący allel R2, 2. bezroga, 3. Recesywny allel r2, 4. allosomach, 5. dominujący allel R1, 6. rogate, 7. autosomach, 8. Recesywny allel r1 w zależności od płci będzie warunkował brak rogów.
Homozygota recesywna zawsze będzie 1. dominujący allel R2, 2. bezroga, 3. Recesywny allel r2, 4. allosomach, 5. dominujący allel R1, 6. rogate, 7. autosomach, 8. Recesywny allel r1.
U heterozygot rogatość uwarunkowana będzie zarówno płcią jak i genami na 1. dominujący allel R2, 2. bezroga, 3. Recesywny allel r2, 4. allosomach, 5. dominujący allel R1, 6. rogate, 7. autosomach, 8. Recesywny allel r1.
Samce będą 1. dominujący allel R2, 2. bezroga, 3. Recesywny allel r2, 4. allosomach, 5. dominujący allel R1, 6. rogate, 7. autosomach, 8. Recesywny allel r1, a samice pozbawione rogów.
Ćwiczenie 5
RDsSSUf3WgOQU
Rogatość owiec warunkowana jest przez 1. Dominujący allel duże R, 2. allosomach, 3. Recesywny allel r, 4. bezroga, 5. autosomach, 6. dominujący allel R, 7. rogate, 8. recesywny allel małe r. Homozygoty tego genu zawsze mają rogi, niezależnie od płci. 1. Dominujący allel duże R, 2. allosomach, 3. Recesywny allel r, 4. bezroga, 5. autosomach, 6. dominujący allel R, 7. rogate, 8. recesywny allel małe r w zależności od płci będzie warunkował brak rogów. Homozygota recesywna zawsze będzie 1. Dominujący allel duże R, 2. allosomach, 3. Recesywny allel r, 4. bezroga, 5. autosomach, 6. dominujący allel R, 7. rogate, 8. recesywny allel małe r.
U heterozygot rogatość uwarunkowana genami znajdującymi się na 1. Dominujący allel duże R, 2. allosomach, 3. Recesywny allel r, 4. bezroga, 5. autosomach, 6. dominujący allel R, 7. rogate, 8. recesywny allel małe r ujawni się w zależności od płci – samce będą 1. Dominujący allel duże R, 2. allosomach, 3. Recesywny allel r, 4. bezroga, 5. autosomach, 6. dominujący allel R, 7. rogate, 8. recesywny allel małe r, a samice pozbawione rogów.
3
Ćwiczenie 6

Kobieta będąca heterozygotą pod względem genu łysienia oraz mężczyzna mający włosy spodziewają się syna. Jakie jest prawdopodobieństwo, że chłopiec w przyszłości będzie łysy? Narysuj szachownicę Punnetta.

RujHUGE59u1RK
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RMBS9IwCJmaVy
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Skrzyżowano bezrogie barany (rrXY) z rogatymi owcami (RRXX). Potomstwo w FIndeks dolny 1: samce były rogate, samice bezrogie. W pokoleniu FIndeks dolny 2 (które uzyskano, krzyżując ze sobą osobniki pokolenia FIndeks dolny 1) rozszczepienie fenotypowe było następujące: 75% bezrogich samic oraz 25% rogatych. U otrzymanych samców proporcje były odwrotne: 75% rogatych i 25% bezrogich. Przedstaw w postaci szachownicy Punnetta dziedziczenie rogatości w pokoleniu FIndeks dolny 2.

R1Py4v0G49fCd
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RV67B2La14c4n
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Skrzyżowano rogatego barana z rogatą owcą. W FIndeks dolny 1 wystąpiły zarówno rogate, jak i bezrogie osobniki. Jaki odsetek stanowiły osobniki bezrogie i jakiej były płci?

RoV82ZdD7vWts
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1bdyqLCq1TzG
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.