1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RuawYpiByl2kg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 2
R140VcUoKQ4cX
Dokończ zdanie:
Za przyczyny wykształcenia się absolutyzmu we Francji podaje się Możliwe odpowiedzi: 1. rozwój monarchii stanowej., 2. upadek znaczenia szlachty i duchowieństwa., 3. upadek Francji jako monarchii kolonialnej., 4. spadek znaczenia mieszczaństwa.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się ze zdjęciem i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia i wykonaj polecenie.

R1SBtDa42fv2v
Źródło: ToucanWings, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RfHHVViNbiejb
Łączenie par. Zaznacz, które z podanych stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.. Do pałacu widocznego na fotografii siedzibę władców Francji przeniósł „Król Słońce”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W czasach panowania małoletniego „Króla Słońce”, pierwszym ministrem był kardynał Richelieu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kompleks pałacowy widoczny na fotografii był więzieniem – symbolem absolutyzmu francuskiego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentem i wykonaj polecenia.

M. Ferenc Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej

W celu zwiększenia floty handlowej i zachęcenia do żeglugi naszego narodu […] przez obecny parlament i na mocy jego władzy zostaje postanowione: po pierwszym grudnia 1651 r. i na przyszłość żadne towary bądź jakiekolwiek produkty, czy to płody ziemi, czy przetwory i wyroby z Azji, Afryki bądź Ameryki lub z jakiejś ich części […] nie będą przywożone bądź dostarczane do republiki […] na jakichkolwiek innym okręcie bądź okrętach […] ale jedynie na takich, które rzeczywiście i bez oszustwa przynależą do tylko do ludzi naszej republiki albo naszych plantacji […].

A Źródło: M. Ferenc, Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001, s. 216.
RVeByPmzWnSYe
Rozstrzygnij, czy zacytowany dokument jest elementem polityki gospodarczej Francji czy Anglii w XVII wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Francji, 2. Anglii
RXWo8UuaujlN6
Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem i wykonaj polecenie.

Wiek XVI-XVIII źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów

Przeto rzeczeni lordowie duchowni i świeccy oraz Izba Gmin, […] zebrali się obecnie jako pełne i wolne przedstawicielstwo tego narodu,[…].

5) Poddani mają prawo zanosić do króla petycje […].

8) Wybór członków parlamentu ma być swobodny.

B Źródło: Wiek XVI-XVIII źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1999, s. 310.
R1FmZaNHSvPYE
Łączenie par. . Zacytowany dokument został uchwalony w Anglii, w okresie tzw. Chwalebnej rewolucji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W ustroju, do którego nawiązuje zacytowany dokument podstawą była szlachta urzędnicza.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zacytowany dokument znosił edykt nantejski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6
RtXkEdGmFWk60
Ułóż chronologicznie wydarzenia związane z ewolucją ustroju w Anglii XVII wieku. Elementy do uszeregowania: 1. Ustanowienie Anglii republiką., 2. Wprowadzenie systemu rządów zwanych protektoratem., 3. Restauracja monarchii., 4. Zaprzysiężenie Deklaracji Praw Narodu Brytyjskiego., 5. Uchwalenie przez Długi Parlament tzw. publicznej skargi., 6. Postawienie Karola I w stan oskarżenia.
21
Ćwiczenie 7
R1I5SNVUWRpWI
Ułóż chronologicznie wydarzenia związane z ewolucją ustroju we Francji w XVII wieku. Elementy do uszeregowania: 1. Regencja Marii Medycejskiej., 2. Utworzenie urzędu intendentów., 3. Zaprzestanie zwoływania Stanów Generalnych., 4. Regencja Anny Austriaczki., 5. Zniesienie urzędu pierwszego ministra i podporządkowanie administracji władcy.
311
Ćwiczenie 8
R1dCdJDr393fr
Wskaż dwie różnice w roli władcy w monarchii konstytucyjnej w Anglii i w monarchii absolutnej we Francji w XVII wieku. (Uzupełnij).