1
Pokaż ćwiczenia:
R12tOSP8969U81
Ćwiczenie 1
Zaznacz, do czego w Polsce w swoich programach nie mogą odwoływać się partie. Możliwe odpowiedzi: 1. faszyzm, 2. socjalizm, 3. liberalizm, 4. narodowy socjalizm
1
Ćwiczenie 2
RLUQhc7m8Liwc
Dokończ zdanie. W Polsce partie polityczne nie mogą być finansowane… (Uzupełnij).
RvSI5s4drawfD2
Wybierz swoją odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. ze składek członkowskich., 2. przez kapitał zagraniczny., 3. z budżetu państwa., 4. z dochodów własnych partii.
Rztr1zDtdF8bR21
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Premier: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partia premiera: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partie tworzące koalicję rządową: PC, ZChN, PSL–PL,PChD.
Premier: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partia premiera: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD Partie tworzące koalicję rządową: UD, ZChN, KLD, PSL–PL, PChD, SLCh, PPPP.
Premier: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partia premiera: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD Partie tworzące koalicję rządową: SLD, PSL, UP.
Premier: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partia premiera: 1. Waldemar Pawlak, 2. PSL, 3. PC, 4. Jerzy Urban, 5. Jan Olszewski, 6. Józef Oleksy, 7. UD, 8. Hanna Suchocka, 9. KC, 10. SLD. Partie tworzące koalicję rządową: SLD, PSL.
R1LCXlNC4VhLP2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary ugrupowania wraz z uzyskanymi przez nie mandatami w roku 2007. Platforma Obywatelska Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1 Prawo i Sprawiedliwość Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1 Sojusz Lewicy Demokratycznej Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1 Polskie Stronnictwo Ludowe Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1 Mniejszość Niemiecka Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1 żadne z ugrupowań nie zyskało tylu mandatów Możliwe odpowiedzi: 1. 157, 2. 31, 3. 166, 4. 53, 5. 209, 6. 1
RtVUETqNQr3tK3
Ćwiczenie 5
Ułóż ugrupowania od tego, które zyskało najwięcej mandatów w roku 2005, do tego, które zyskało ich najmniej. Elementy do uszeregowania: 1. Polskie Stronnictwo Ludowe, 2. Liga Polskich Rodzin, 3. Mniejszość Niemiecka, 4. Prawo i Sprawiedliwość, 5. Samoobrona RP i Sojusz Lewicy Demokratycznej, 6. Platforma Obywatelska
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Joanna Kurek-Bąk Transformacja polskiego systemu partyjnego po 1989 roku

Ordynacja do Senatu z 1991 roku niewiele odbiegała od tej sprzed dwóch lat. (…) Znacznie trudniej przebiegała praca nad ordynacją do Sejmu (…). Zgodnie z art. 2. tejże ordynacji posłowie wybierani byli według zasady proporcjonalności. 391 posłów wybieranych było w wielomandatowych okręgach wyborczych, z zastosowaniem metody Hare'a-Niemeyera (bez progów wyborczych), a pozostałych 69 z tak zwanych list krajowych – z zastosowaniem metody Sainte‑Laguë (z progami 5% w skali całego kraju). (…) Istotna jest w tym względzie również wielkość okręgów wyborczych, ponieważ faworyzować może bądź to duże, bądź małe partie. W przypadku wyborów z 27 października 1991 roku głosowanie odbywało się w dużych okręgach, w których wybierano od 7 do 17 posłów, a jak wiadomo, czym większy okręg, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania przez partie mniejsze mandatu.

kurek Źródło: Joanna Kurek-Bąk, Transformacja polskiego systemu partyjnego po 1989 roku, dostępny w internecie: cejsh.icm.edu.pl [dostęp 20.04.2020 r.].
RfpYcAe4Lx4qp
Rozstrzygnij, czy ordynacja wyborcza do Sejmu z 1991 roku sprzyjała stabilności rządów w Polsce. Swoje zdanie uzasadnij, podając dwa argumenty w oparciu o tekst. Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RTnNiSro90hMN3
Ćwiczenie 7
Wybierz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. System partyjny w Polsce jest system wielopartyjnym bez partii dominującej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W porównaniu do lat 90. liczba partii politycznych w sejmie jest obecnie większa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na scenie politycznej pojawiają się wciąż nowe partie polityczne, które w krótkim czasie uzyskują reprezentację w sejmie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stabilna scena polityczna w Polsce powoduje, że po kolejnych wyborach parlamentarnych rządy sprawują te same partie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
3
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
R5HHrCBiEQKjp
Źródło: dostępny w internecie: demotywatory.pl [dostęp 9.06.2020 r.], tylko do użytku edukacyjnego.
RvC6X08cWTmPT
Uzupełnij tekst. W Polsce, jak we wszystkich państwach 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich, obowiązuje zasada (pluralizmu politycznego). Każda partia, której program jest zgodny z 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich, może zostać zarejestrowana przez sąd. Jednak w polskim parlamencie zasiadają przedstawiciele 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich komitetów wyborczych tworzonych przez 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich partii politycznych. Różnica między ilością komitetów i partii politycznych wynika z obowiązującego w Polsce 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich. Jest to 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich, który gwarantuje dużą 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich społeczeństwa w parlamencie. Głosy wyborców na mandaty parlamentarne przeliczane są zgodnie z 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich. Formuła ta preferuje 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich, dlatego małe partie, żeby wejść do parlamentu, tworzą 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich lub duże partie umieszczają na swoich listach przedstawicieli partii małych. Takie działania pomagają małym partiom wprowadzić do parlamentu swoich przedstawicieli. Wpływa to na 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich parlamentu. Innym powodem, który utrudnia wprowadzenie małych partii do parlamentu, jest występująca w polskim prawie 1. klauzula zaporowa, 2. 11, 3. polską konstytucją, 4. system większościowy, 5. klauzula wyporowa, 6. formułą Hare’a-Niemyera, 7. demokratycznych, 8. system proporcjonalny, 9. grupy partyjne, 10. ustroju, 11. koalicje wyborcze, 12. reprezentatywność, 13. wszystkie partie, 14. 5, 15. ustawą, 16. mniejszą reprezentatywność, 17. formułą D’Hondta, 18. 20, 19. duże partie, 20. 2, 21. rozpoznawalność, 22. systemu wyborczego, 23. większą reprezentatywność, 24. europejskich. Te rozwiązania prawne mają wpływ na decyzje wyborcze Polaków.