Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Rqd33tAoT61Sb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrGhGJyR5aPsT1
Ćwiczenie 1
Co oznacza symbol recyklingu, przedstawiający trzy białe strzałki, które tworzą trójkąt na jasnoniebieskim tle, ich boki znajdują się w środku boku trójkąta. Wewnątrz umieszczono liczbę 05, a poniżej trójkąta litery PP. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. polipropylen, 2. poliwęglan, 3. poliamid
R4bSlIiFre8Z71
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące reakcji otrzymywania polimerów, wybierając wszystkie poprawne określenia spośród podanych w nawiasach. Polimery mogą być otrzymywane w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). W reakcji polimeryzacji (powstaje jeden produkt / powstają dwa produkty). Poliamidy otrzymuje się w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). Polistyren otrzymuje się w wyniku reakcji (polimeryzacji/ polikondensacji).
RkOWCM53rKhqD1
Ćwiczenie 3
Połącz symbole polimerów z przykładami ich zastosowań. PVC Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PS Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PVA Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PET Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe.
RCX8ioOzZdqAF2
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z odpowiednimi definicjami. Duroplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Termoplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Elastomery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Polimery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych.
R12dT6z17S7ha2
Ćwiczenie 5
Na podstawie podanych obserwacji, dokonanych w trakcie analizy płomieniowej, zidentyfikuj polimer, wpisując odpowiednią nazwę. Podczas spalania wydziela się słodki, kwiatowy (hiacyntowy) zapach. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan

Pali się w płomieniu, a poza nim gaśnie. Płomień jest jaskrawy, kopcący, próbka zwęgla się, tworząc pęcherze. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.

Pali się również po wyjęciu z płomienia palnika. Płomień jest jaskrawy, z niebieskim środkiem. Paląca się próbka opada w postaci kropel. Wydziela się zapach parafiny. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.
RQV4LThFJqShI2
Ćwiczenie 6
Dopasuj podane rodzaje tworzyw sztucznych do odpowiednich grup. Polimery addycyjne: Możliwe odpowiedzi: 1. PUR, 2. PS, 3. PET, 4. PE, 5. PA, 6. PP Polimery kondensacyjne: Możliwe odpowiedzi: 1. PUR, 2. PS, 3. PET, 4. PE, 5. PA, 6. PP
21
Ćwiczenie 7

Dokończ poniższe zdanie.
Uwzględniając podatność na zmianę temperatury, polimery mogą znajdować się w pięciu stanach fizycznych:

R2yckgx6NZWXo
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RcmN2Rl0Or1PZ3
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.. Polimery dzieli się na dwie podstawowe grupy – elastomery i termoplasty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polipropylen jest polimerem addycyjnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powtarzający się, uporządkowany w sposób regularny fragment łańcucha polimeru to monomer.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 9

Uczeń otrzymał od nauczyciela próbki trzech różnych polimerów: poli(chlorku winylu), polietylenu i polistyrenu. Zadaniem ucznia było rozróżnienie tych próbek, w oparciu o analizę płomieniową.

  1. Uczeń, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, przeprowadził analizę płomieniową otrzymanych od nauczyciela próbek. Napisz, jakich obserwacji powinien dokonać uczeń w czasie trwania doświadczenia. Do poszczególnych obserwacji dopisz nazwę odpowiedniego polimeru badanego przez ucznia.

RWQO4avG2jcLN
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
  1. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy uczeń byłby w stanie jednoznacznie rozróżnić próbki badanych polimerów, znając wyłącznie odczyn wodnych roztworów produktów termicznego rozkładu każdej z próbek. Odpowiedź krótko uzasadnij.

Rlx3LRcJA3qbM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.