Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrGhGJyR5aPsT1
Ćwiczenie 1
Co oznacza symbol recyklingu, przedstawiający trzy białe strzałki, które tworzą trójkąt na jasnoniebieskim tle, ich boki znajdują się w środku boku trójkąta. Wewnątrz umieszczono liczbę 05, a poniżej trójkąta litery PP. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. polipropylen, 2. poliwęglan, 3. poliamid
R4bSlIiFre8Z71
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące reakcji otrzymywania polimerów, wybierając wszystkie poprawne określenia spośród podanych w nawiasach. Polimery mogą być otrzymywane w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). W reakcji polimeryzacji (powstaje jeden produkt / powstają dwa produkty). Poliamidy otrzymuje się w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). Polistyren otrzymuje się w wyniku reakcji (polimeryzacji/ polikondensacji).
Uzupełnij poniższe zdania dotyczące reakcji otrzymywania polimerów, wybierając wszystkie poprawne określenia spośród podanych w nawiasach. Polimery mogą być otrzymywane w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). W reakcji polimeryzacji (powstaje jeden produkt / powstają dwa produkty). Poliamidy otrzymuje się w reakcji (polimeryzacji / polikondensacji). Polistyren otrzymuje się w wyniku reakcji (polimeryzacji/ polikondensacji).
RkOWCM53rKhqD1
Ćwiczenie 3
Połącz symbole polimerów z przykładami ich zastosowań. PVC Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PS Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PVA Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PET Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe.
Połącz symbole polimerów z przykładami ich zastosowań. PVC Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PS Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PVA Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe. PET Możliwe odpowiedzi: 1. Termoizolacyjne kubki do kawy lub herbaty., 2. Butelki na wodę mineralną i napoje., 3. Składnik farb emulsyjnych i lakierów., 4. Płytki i wykładziny podłogowe.
RCX8ioOzZdqAF2
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z odpowiednimi definicjami. Duroplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Termoplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Elastomery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Polimery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych.
Połącz pojęcia z odpowiednimi definicjami. Duroplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Termoplasty - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Elastomery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych. Polimery - Możliwe odpowiedzi: 1. tworzywa w podwyższonej temperaturze przechodzą w stan plastyczny, czyli miękną i dają się dowolnie kształtować., 2. tworzywa, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury., 3. tworzywa sztuczne, które w podwyższonej temperaturze i/lub pod wpływem utwardzaczy przekształcają się w produkt usieciowany (nietopliwy i nierozpuszczalny)., 4. podstawowe składniki tworzyw sztucznych.
R12dT6z17S7ha2
Ćwiczenie 5
Na podstawie podanych obserwacji, dokonanych w trakcie analizy płomieniowej, zidentyfikuj polimer, wpisując odpowiednią nazwę. Podczas spalania wydziela się słodki, kwiatowy (hiacyntowy) zapach. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan
Pali się w płomieniu, a poza nim gaśnie. Płomień jest jaskrawy, kopcący, próbka zwęgla się, tworząc pęcherze. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.
Pali się również po wyjęciu z płomienia palnika. Płomień jest jaskrawy, z niebieskim środkiem. Paląca się próbka opada w postaci kropel. Wydziela się zapach parafiny. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.
Na podstawie podanych obserwacji, dokonanych w trakcie analizy płomieniowej, zidentyfikuj polimer, wpisując odpowiednią nazwę. Podczas spalania wydziela się słodki, kwiatowy (hiacyntowy) zapach. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan
Pali się w płomieniu, a poza nim gaśnie. Płomień jest jaskrawy, kopcący, próbka zwęgla się, tworząc pęcherze. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.
Pali się również po wyjęciu z płomienia palnika. Płomień jest jaskrawy, z niebieskim środkiem. Paląca się próbka opada w postaci kropel. Wydziela się zapach parafiny. 1. poliamid, 2. polichlorek winylu, 3. polipropylen, 4. polistyren, 5. poliwęglan.
Dokończ poniższe zdanie. Uwzględniając podatność na zmianę temperatury, polimery mogą znajdować się w pięciu stanach fizycznych:
R2yckgx6NZWXo
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Dla uproszczenia przyjmuje się dwie temperatury przemian fazowych – zeszklenia i płynięcia, w efekcie wydziela się trzy stany fizyczne – szklisty, elastyczny i plastyczny.
szklistym kruchym;
szklistym wymuszonej elastyczności;
lepkosprężystym;
wysokoelastycznym;
plastycznym.
RcmN2Rl0Or1PZ3
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.. Polimery dzieli się na dwie podstawowe grupy – elastomery i termoplasty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polipropylen jest polimerem addycyjnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powtarzający się, uporządkowany w sposób regularny fragment łańcucha polimeru to monomer.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.. Polimery dzieli się na dwie podstawowe grupy – elastomery i termoplasty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polipropylen jest polimerem addycyjnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powtarzający się, uporządkowany w sposób regularny fragment łańcucha polimeru to monomer.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 9
Uczeń otrzymał od nauczyciela próbki trzech różnych polimerów: poli(chlorku winylu), polietylenu i polistyrenu. Zadaniem ucznia było rozróżnienie tych próbek, w oparciu o analizę płomieniową.
Uczeń, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, przeprowadził analizę płomieniową otrzymanych od nauczyciela próbek. Napisz, jakich obserwacji powinien dokonać uczeń w czasie trwania doświadczenia. Do poszczególnych obserwacji dopisz nazwę odpowiedniego polimeru badanego przez ucznia.
RWQO4avG2jcLN
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy uczeń byłby w stanie jednoznacznie rozróżnić próbki badanych polimerów, znając wyłącznie odczyn wodnych roztworów produktów termicznego rozkładu każdej z próbek. Odpowiedź krótko uzasadnij.
Rlx3LRcJA3qbM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Przypomnij sobie, w jaki sposób próbki badanych przez ucznia polimerów zachowują się w płomieniu palnika oraz bezpośrednio po wyjęciu z płomienia palnika.
Odczyn wodnego roztworu produktów termicznego rozkładu polimeru określa się, umieszczając nad próbką (po zgaszeniu palnika) zwilżony wodą uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Zastanów się, jaki jest odczyn wodnych roztworów produktów termicznego rozkładu każdego z badanych polimerów.
Dla jednej z próbek uczeń powinien zaobserwować, że pali się ona żółtym płomieniem. Po wyjęciu z płomienia palnika próbka ta pali się nadal, a po chwili topi się i ścieka płonącymi kroplami. Wyczuwalny jest przy tym zapach palonej parafiny. Próbka, dla której uczeń powinien odnotować powyższe obserwacje to polietylen.
Dla innej z próbek uczeń powinien zaobserwować, że pali się ona kopcącym, żółto‑pomarańczowym płomieniem. Po wyjęciu z płomienia palnika próbka ta pali się nadal, a po chwili mięknie i topi się. Wyczuwalny jest przy tym przyjemny, kwiatowy zapach. Próbka, dla której uczeń powinien odnotować powyższe obserwacje to polistyren.
Dla ostatniej z próbek uczeń powinien zaobserwować, że zapala się ona z trudem, paląc się kopcącym, żółtym płomieniem z zieloną otoczką. Po wyjęciu z płomienia palnika próbka gaśnie. W czasie spalania wyczuwalny jest ostry, drażniący zapach. Próbka, dla której uczeń powinien odnotować powyższe obserwacje to poli(chlorek winylu).
Znając wyłącznie odczyn wodnych roztworów produktów termicznego rozkładu każdej z próbek, uczeń nie byłby w stanie jednoznacznie ich zidentyfikować. Mógłby on jedynie wskazać wśród próbek poli(chlorek winylu), dla którego odczyn wodnego roztworu produktów termicznego rozkładu jest kwasowy. Odczyn wodnych roztworów produktów termicznego rozkładu pozostałych próbek (polistyrenu i polietylenu) jest obojętny.