Sprawdź się
Dopasuj pojęcia do odpowiadających im definicji.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz prawdziwe stwierdzenia.
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
Uzupełnij tekst źródłowy właściwymi słowami.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Relikwiami pokrytymi złotem napawają się oczy i już trzosy się otwierają. Wystawia się na pokaz bardzo piękne przedstawienie jakiegoś świętego czy świętej i uważa się, że jest tym bardziej święty, im bardziej kolorowy. Zbiegają się ludzie do całowania, zaprasza się ich do dawania. Bardziej podziwiają to, co piękne, niż czczą to, co święte. W kościele wiesza się wysadzane klejnotami nie tyle korony, co [wielkie] koła, otoczone lampami, lecz nie mniej błyszczące od wprawionych w nie kamieni. Widujemy też w charakterze kandelabrów jakieś wyniosłe drzewa, stworzone wielkim nakładem pieniędzy i przedziwną sztuką rzemieślnika, nie bardziej jaśniejące umieszczonymi na nich lampami niż swymi klejnotami. Myślisz, że czego się w tym wszystkim szuka? Skruchy pokutujących czy podziwu patrzących? O, marność nad marnościami, lecz jeszcze bardziej szalona niż próżna! Kościół jaśnieje swymi ścianami, lecz ubożeje z biedakami.
Na poniższej ilustracji przedstawiono Chrystusa jako zwycięzcę i nauczyciela. Wyjaśnij, dlaczego lew i wąż są ukazani jako istoty pokonane. Na jaki okres możemy datować tę mozaikę?
Jakie rytuały (gesty) i symbole znane ze średniowiecza wciąż funkcjonują w naszej kulturze? Wymień trzy przykłady.