Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Ćwiczenie 1

Dopasuj pojęcia do odpowiadających im definicji.

R1SR5YMsmXNyD
asceza Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd uznający Boga za najwyższą wartość, przyczynę, ośrodek i cel wszystkiego, co istnieje, 2. dążenie do ogarnięcia pewnej całości, do objęcia jakąś działalnością wszystkich ludzi, 3. umartwianie się w celu osiągnięcia doskonałości lub zbawienia duszy uniwersalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd uznający Boga za najwyższą wartość, przyczynę, ośrodek i cel wszystkiego, co istnieje, 2. dążenie do ogarnięcia pewnej całości, do objęcia jakąś działalnością wszystkich ludzi, 3. umartwianie się w celu osiągnięcia doskonałości lub zbawienia duszy teocentryzm Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd uznający Boga za najwyższą wartość, przyczynę, ośrodek i cel wszystkiego, co istnieje, 2. dążenie do ogarnięcia pewnej całości, do objęcia jakąś działalnością wszystkich ludzi, 3. umartwianie się w celu osiągnięcia doskonałości lub zbawienia duszy
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RmKwTlOVP6xey
Język kultury w okresie wczesnego średniowiecza to: Możliwe odpowiedzi: 1. niemiecki., 2. łacina., 3. francuski., 4. prowansalski.
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz prawdziwe stwierdzenia.

RNSarFiw0b7jf
Możliwe odpowiedzi: 1. Ważnymi ceremoniami i rytuałami średniowiecza były koronacja i hołd lenny., 2. W średniowieczu wiele dzieł sztuki miało sens symboliczny., 3. W średniowieczu religia chrześcijańska dominowała na każdej płaszczyźnie m.in. sztuce, filozofii i szkolnictwie., 4. Ośrodkami życia umysłowego były świeckie uniwersytety.
RyZoaE8iVs3Nx
Wpływ na ocenę danego symbolu zależał od: Możliwe odpowiedzi: 1. pochodzenia osoby., 2. lokalnej tradycji., 3. opinii króla., 4. opinii Ojców Kościoła., 5. indywidualnych upodobań ważnych autorytetów religijnych., 6. wędrownych pieśniarzy.
2
Ćwiczenie 4

Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.

R1Av2mkh5uO0K
Łączenie par. . Kolory w średniowieczu miały zawsze jedno znaczenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pasowanie na rycerza było rytuałem, na którym wzorowała się koronacja monarchy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chrystus mógł być przedstawiony symbolicznie jako zwierzę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Symbolicznym wyobrażeniem siły mógł być zarówno dzik, jak i lew.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij tekst źródłowy właściwymi słowami.

RGbJCtQVXVNCh
Zacny pan schyla się i przypina mu prawą 1. składał hołd lenny, 2. dar, 3. pocałowanie, 4. pasował rycerza, 5. szarfę, 6. pasował zakonnika, 7. ukłon, 8. włócznię, 9. miecz, 10. ostrogę, jak obyczaj nakazywał wówczas czynić temu, kto 1. składał hołd lenny, 2. dar, 3. pocałowanie, 4. pasował rycerza, 5. szarfę, 6. pasował zakonnika, 7. ukłon, 8. włócznię, 9. miecz, 10. ostrogę. Wokoło nich liczna służba – każdy spieszy kłaść Percewalowi zbroję. Zacny pan bierze miecz, przypina mu go i daje mu 1. składał hołd lenny, 2. dar, 3. pocałowanie, 4. pasował rycerza, 5. szarfę, 6. pasował zakonnika, 7. ukłon, 8. włócznię, 9. miecz, 10. ostrogę. Dając ci 1. składał hołd lenny, 2. dar, 3. pocałowanie, 4. pasował rycerza, 5. szarfę, 6. pasował zakonnika, 7. ukłon, 8. włócznię, 9. miecz, 10. ostrogę zakonu rycerskiego, który nie uznaje żadnej podłości. Pamiętaj o tym, miły bracie, że kiedy przyjdzie ci walczyć, a pokonany przeciwnik błagać będzie o życie, wysłuchaj go, proszę, i z zimną krwią nie zabijaj.
Źródło: Chréstien de Troyes, Percewal, [w:] Arcydzieła francuskiego średniowiecza, tłum. T. Żeleński (Boy), A. Tatarkiewicz, Warszawa 1968, s. 505.
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z  tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1

Relikwiami pokrytymi złotem napawają się oczy i już trzosy się otwierają. Wystawia się na pokaz bardzo piękne przedstawienie jakiegoś świętego czy świętej i uważa się, że jest tym bardziej święty, im bardziej kolorowy. Zbiegają się ludzie do całowania, zaprasza się ich do dawania. Bardziej podziwiają to, co piękne, niż czczą to, co święte. W kościele wiesza się wysadzane klejnotami nie tyle korony, co [wielkie] koła, otoczone lampami, lecz nie mniej błyszczące od wprawionych w nie kamieni. Widujemy też w charakterze kandelabrów jakieś wyniosłe drzewa, stworzone wielkim nakładem pieniędzy i przedziwną sztuką rzemieślnika, nie bardziej jaśniejące umieszczonymi na nich lampami niż swymi klejnotami. Myślisz, że czego się w tym wszystkim szuka? Skruchy pokutujących czy podziwu patrzących? O, marność nad marnościami, lecz jeszcze bardziej szalona niż próżna! Kościół jaśnieje swymi ścianami, lecz ubożeje z biedakami.

c1 Cytat za: Bernard z Clairvaux, Apologia do opata Wilhelma, w: Polemika kluniacko-cysterska z XII wieku, tłum. E. Buszewicz, Kraków 2010, s. 143-144.
R1LcBmet4KKCP
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) {duzepole@Uzasadnienie:].
31
Ćwiczenie 7

Na poniższej ilustracji przedstawiono Chrystusa jako zwycięzcę i nauczyciela. Wyjaśnij, dlaczego lew i wąż są ukazani jako istoty pokonane. Na jaki okres możemy datować tę mozaikę?

R18zYRrQM5cI1
Źródło: José Luiz Bernardes Ribeiro, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RYXyGGQXHNeHQ
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jakie rytuały (gesty) i symbole znane ze średniowiecza wciąż funkcjonują w naszej kulturze? Wymień trzy przykłady.

R1QFWRSjE9Ht4
Przykład 1: (Uzupełnij) Przykład 2: (Uzupełnij) Przykład 3: (Uzupełnij).