1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the beginnings with the endings to make names of popular New York City landmarks.

Dopasuj elementy, aby utworzyć nazwy popularnych nowojorskich zabytków.

RiSsgy78ZYY77
The Statue Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square Times Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square Central Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square Brooklyn Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square Grand Central Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square Madison Square Możliwe odpowiedzi: 1. Bridge, 2. Park, 3. Station, 4. Garden, 5. of Liberty, 6. Square
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 2

Study children’s descriptions about their visit to one of New York City’s landmarks and choose which place they are talking about.

Zapoznaj się z opisami dzieci, które opowiadają o wizycie w jednej z nowojorskich atrakcji, i wybierz miejsce, o którym mówią.

RtuN2SSNxfT8i
We had to climb over 350 steps to get to the crown, but the views were worth it. Możliwe odpowiedzi: 1. The Statue of Liberty, 2. Central Park, 3. Metropolitan Museum of Arts, 4. Rockefeller Center, 5. Madison Square Garden First, we admired the beautiful Christmas Tree and then we went ice skating. Możliwe odpowiedzi: 1. The Statue of Liberty, 2. Central Park, 3. Metropolitan Museum of Arts, 4. Rockefeller Center, 5. Madison Square Garden We admired the paintings and sculptures from all over the world there. Możliwe odpowiedzi: 1. The Statue of Liberty, 2. Central Park, 3. Metropolitan Museum of Arts, 4. Rockefeller Center, 5. Madison Square Garden My dad took me to a basketball match there. It was great because I could see the best basketball players. I ate 4 hot dogs there. Możliwe odpowiedzi: 1. The Statue of Liberty, 2. Central Park, 3. Metropolitan Museum of Arts, 4. Rockefeller Center, 5. Madison Square Garden We decided to relax and have a picnic there. There were lots of people walking, jogging, and playing games. Możliwe odpowiedzi: 1. The Statue of Liberty, 2. Central Park, 3. Metropolitan Museum of Arts, 4. Rockefeller Center, 5. Madison Square Garden
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 2

Listen to the people describing their visit to one of New York City’s landmarks and choose which place they are talking about. 

Posłuchaj ludzi, którzy opowiadają o swojej wizycie w jednej z nowojorskich atrakcji, i wybierz miejsce, o którym mówią.

RuUl1shJsL2Un
Możliwe odpowiedzi: 1. Rockefeller Center, 2. The Statue of Liberty, 3. Madison Square Garden, 4. Metropolitan Museum of Arts, 5. Central Park
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Read about the situations and choose the correct answer.

Zapoznaj się z sytuacjami, a następnie wybierz prawidłowe odpowiedzi.

R1S74yijnZ254
  1. Twój przyjaciel chciałby wiedzieć ile trwała podróż z Polski do Nowego Yorku. Co powiesz?
    a) I was there nine months ago.
    b) It took us ine hours to get there.
    c) New York is a great city!

  2. Twój przyjaciel/ twoja przyjaciółka chciałby/chciałaby wiedzieć, dlaczego nowojorczycy nazywają Central Park zielonymi płucami miasta. Jak mu wyjaśnisz?
    a) Because it is a very multicultural city.
    b) Beacause there are many skyscrapers.
    c) Because there are so many trees and other plants.

  3. Chciałbyś/chciałabyś dostać się na wysepkę, na której stoi Statua Wolności. Jak zapytasz nowojorczyka o wskazówki?
    a) Excuse me. What is the Statue of Liberty?
    b) Excuse me. Is this the Statue of Liberty?
    c) Excuse me. Where is the Statue of Liberty?

  4. Twój przyjaciel/ twoja przyjaciółka właśnie wrócił/wróciła z Nowego Jorku. Jak zapytasz o zabytki, które widział/widziała?
    a) Did you see Manhattan in New York City?
    b) Did you visit all the boroughs in New York City?
    c) What landmarks did you see in New York City?

  5. Twój kolega/ twoja koleżanka pyta cię o wrażenia ze spaceru po moście Brooklińskim. Co mu/jej powiesz?
    a) It was quite tiring because there were lots of cars and people there.
    b) It is a bridge over the East River.
    c) I climbed all the stairs to get to the top of the crown.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the definitions below and match them to the correct words or phrases.

Przeczytaj poniższe definicje i dobierz do nich właściwe wyrazy/wyrażenia.

R1SLS7U8OVHIZ
  1. A part of a city is called a boroughan observation decka pedestrian.

  2. An area where people stand while waiting for a train is called

    a landmarka platforma skyscraper.

  3. A piece of art can be called a ferryfreedoma sculpture.

  4. A very tall building is called an observation decka skyscrapera painting.

  5. People who are walking are called pedestriansNew Yorkerstourists.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Read the text below. From the words given, choose those that best fit gaps 1–3. Write the right letter (A–F) next to the gap number. Beware! Three words don’t fit any gap.

Przeczytaj tekst. Spośród podanych wyrazów wybierz te, które pasują do luk 1–3. Wpisz odpowiednią literę (A–F)  obok numeru danej luki. Uwaga! Trzy wyrazy nie pasują do żadnej luki.

Rd0RgJn6W0jLl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Study the text about the Brooklyn Bridge and Rockefeller Center and translate the words and phrases in brackets.

Zapoznaj się z tekstem o moście Brooklińskim i Centrum Rockefellera, a następnie przetłumacz na język angielski wyrażenia z nawiasów.

Rw1qaiAAxIYRE
Brooklyn Bridge is a very popular bridge in NYC. Cars and     1. Tu uzupełnij (piesi)     can use it. The bridge that connects two     2. Tu uzupełnij (dzielnice)     – Manhattan with Brooklyn over the East River. Thousands of people use the bridge every day. Rockefeller Center is a complex of nineteen     3. Tu uzupełnij (drapaczy chmur).     There are plenty of interesting places there. You can find restaurants, cinemas and an ice skating rink! It's an important New York 4.Tu uzupełnij (budowla, która jest symbolem miasta).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Imagine, you are planning a trip to New York City. What would you like to see there and why? Write your answer in 3‑5 sentences.

Wyobraź sobie, że planujesz wycieczkę do Nowego Jorku. Co chciałbyś/chciałabyś tam zobaczyć i dlaczego? Napisz na ten temat 3–5 zdań.

R1aewMacG1QBH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Your English friend is going to New York City, which you visited last summer. Write an email to her, in which you:

  • give her some interesting facts about the city;

  • suggest visiting some landmarks;

  • ask her to buy a something for you. 

Sign your name as XYZ. 

Your answer should be 50‑120 words.

Twój kolega/twoja koleżanka z Anglii wybiera się do Nowego Jorku, a ty odwiedziłeś/odwiedziłaś to miasto w minione wakacje. Napisz do niego/niej e‑mail, w którym:

  • podasz mu/jej kilka ciekawostek o tym mieście;

  • zaproponujesz zwiedzenie kilku zabytków;

  • zapytasz, czy mógłby/mogłaby kupić coś dla ciebie.

Twoja wypowiedź powinna liczyć 50‑120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RhacSDzAOpFca
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.