11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Napisz program, w którym utworzysz klasę o nazwie Publikacja, zawierającą następujące elementy: tytul, autor oraz rokWydania (ich wartości są ustawiane w konstruktorze).

Następnie zaimplementuj w programie klasę Ksiazka, która będzie dziedziczyła po klasie Publikacja. Nadaj jej również właściwości: liczbaStron oraz numerIsbn. Klasa Ksiazka powinna wykorzystywać konstruktor z odziedziczonej klasy we własnym konstruktorze oraz posiadać metodę wypiszDane(), wypisującą wartości wszystkich pól dostępnych w tej klasie. Dodatkowa metoda ileLatOdWydania() niech zwraca liczbę całkowitą określającą, ile lat minęło od wydania książki.

Specyfikacja:

Dane:

Publiczne pola klasy Publikacja:

  • tytul – łańcuch znaków

  • autor – łańcuch znaków

  • rokWydania – liczba całkowita

Publiczne pola klasy Ksiazka:

  • liczbaStron – liczba naturalna z przedziału [1, 5000]

  • numerIsbn – łańcuch znaków

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wypisuje wartości wprowadzone podczas tworzenia obiektu zgodnie ze schematem:
tytul autor rokWydania liczbaStron numerIsbn.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla obiektu typu Ksiazka z następującymi wartościami: Alicja w Krainie Czarów (tytuł), Lewis Carroll (autor), 1865 (rok wydania), 241 (liczba stron), 9788377797662 (numer ISBN).

R1Sb1JE0OEQLN
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 2

Napisz program, w którym utworzysz klasę o nazwie Pojazd, zawierającą następujące elementy: marka, model oraz rokProdukcji (ich wartości są ustawiane w konstruktorze). Dodatkowo klasa powinna posiadać metodę wypiszDane() wypisującą wartości wszystkich swoich pól.

Następnie stwórz w programie klasę Samochod, która będzie dziedziczyła publicznie z klasy Pojazd. Zaimplementuj jej również pola: liczbaDrzwi oraz rodzajPaliwa. Klasa Samochod powinna wykorzystywać konstruktor z odziedziczonej klasy we własnym konstruktorze oraz przesłaniać metodę wypiszDane() wypisującą wartości wszystkich pól (ma wykorzystywać implementację tej metody z klasy dziedziczonej). Stwórz metodę kosztUtrzymania(), której zadaniem jest zwrócenie łańcucha znaków mówiącego, jak drogi w utrzymaniu jest samochód. Zaproponuj własną implementację tej metody. Pod uwagę weź dwa parametry: rodzajPaliwaliczbaDrzwi.

Specyfikacja:

Dane:

Publiczne pola klasy Pojazd:

  • marka – łańcuch znaków

  • model – łańcuch znaków

  • rokProdukcji – liczba całkowita

Publiczne pola klasy Samochod:

  • liczbaDrzwi – liczba naturalna z przedziału [2, 5]

  • rodzajPaliwa – łańcuch znaków

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wypisuje wartości wprowadzone podczas tworzenia obiektu zgodnie ze schematem:
marka model rokProdukcji liczbaDrzwi rodzajPaliwa.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla obiektu typu Samochod z następującymi wartościami: Małe autko (marka), Compact+ (model), 2019 (rok produkcji), 4 (liczba drzwi), Elektryk (rodzaj paliwa).

RcuzWOjxE47mt
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 3

Napisz program, w którym utworzysz klasę o nazwie Urzadzenie, zawierającą następujące elementy: marka, model oraz rokProdukcji (ich wartości są ustawiane w konstruktorze). Dodatkowo klasa powinna posiadać metodę wypiszDane() wypisującą wartości wszystkich swoich pól.

Następnie stwórz w programie klasę Telefon, która będzie dziedziczyła publicznie z klasy Urzadzenie. Zaimplementuj jej również pola: iloscWbudowanejPamieciDyskowej (wyrażona w GB) oraz ksiazkaTelefoniczna. Klasa Telefon powinna wykorzystywać konstruktor z odziedziczonej klasy we własnym konstruktorze oraz przesłaniać metodę wypiszDane() wypisującą wartości wszystkich właściwości (ma wykorzystywać implementację tej metody z klasy dziedziczonej). Dodaj do klasy Telefon metodę dodajKontakt(nazwaKontaktu). Metoda powinna dodawać do pola ksiazkaTelefoniczna nowy kontakt.

Na koniec stwórz w programie klasę Smartfon, która będzie dziedziczyła publicznie z klasy Telefon. Niech posiada ona również swoje właściwości: systemOperacyjny oraz iloscPamieciRAM. Klasa Smartfon powinna wykorzystywać konstruktor z odziedziczonej klasy we własnym konstruktorze oraz przesłaniać metodę wypiszDane() wypisującą wartości wszystkich pól (ma wykorzystywać implementację tej metody z klasy dziedziczonej).

Specyfikacja:

Dane:

Publiczne pola klasy Urzadzenie:

  • marka – łańcuch znaków

  • model – łańcuch znaków

  • rokProdukcji – liczba całkowita

Publiczne pola klasy Telefon:

  • iloscWbudowanejPamieciDyskowej – liczba naturalna z przedziału [2, 512]

  • ksiazkaTelefoniczna[] – dziesięcioelementowa tablica łańcuchów znaków

Publiczne pola klasy Smartfon:

  • systemOperacyjny – łańcuch znaków

  • iloscPamieciRAM – liczba naturalna z przedziału [4, 32]

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wypisuje wartości wprowadzone podczas tworzenia obiektu zgodnie ze schematem:
marka model rokProdukcji iloscWbudowanejPamieciDyskowej systemOperacyjny iloscPamieciRAM.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla obiektu typu Smartfon z następującymi wartościami: PhonX (marka), PhonX Big (model), 2021 (rok produkcji), 256 (wbudowana pamięć dyskowa), SuperOS (system operacyjny), 16 (pamięć RAM).

Ra6BfJmFmD7qs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.