Sprawdź się
Jaki związek uległ rekcji addycji elektrofilowej cząsteczki bromu w , jeśli produktem był ,-dibromo--metyloheptan? Przedstaw schemat reakcji, stosując wzory półstrukturalne, oraz podaj nazwę systematyczną użytego substratu. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.
Uzupełnij równania reakcji lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi. Podaj wzory i nazwy produktów reakcji, jeśli reakcje przebiegają w środowisku .
Zapisz nazwy produktów reakcji, jeśli reakcje przebiegają w środowisku .
Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie dwóch węglowodorów o wzorach strukturalnych uproszczonych:
Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie pentanu od pent--enu.
Wybierz odczynnik spośród przedstawionych poniżej:
wodorotlenek miedzi;
wodorotlenek sodu;
brom w roztworze ;
stężony roztwór .
Zanotuj, jakie obserwacje przewidujesz oraz określ typ rekcji, będący podstawą doświadczenia.
Nauczyciel polecił uczniom identyfikację dwóch próbek, zawierających olejki eteryczne – limonen oraz menton.
Realizując to zadanie, dodano do probówek zawierających po roztworu w chloroformie, roztworów zawierających limonen oraz menton. Próbki wstrząśnięto. W jednej z nich zaobserwowano zmianę barwy z brązowej na bezbarwną.
Na podstawie podanych informacji uzupełnij poniższy arkusz. Narysuj schematyczny rysunek doświadczenia i zapisz równania zachodzących reakcji. Określ przyczynę zmiany barwy roztworu. Podaj cel przeprowadzonego doświadczenia i wniosek, jaki z niego wypływa.
Na podstawie podanych informacji uzupełnij poniższy arkusz. Narysuj w zeszycie schematyczny rysunek doświadczenia i zapisz równania zachodzących reakcji. Określ przyczynę zmiany barwy roztworu. Podaj cel przeprowadzonego doświadczenia i wniosek, jaki z niego wypływa.
Schematyczny rysunek oraz równania reakcji