1
Pokaż ćwiczenia:
R1P1r6XdLgKy71
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w poniższym tekście. Addycją nazywa się proces przyłączania do atomów 1. potrójnym, 2. podwójnym, 3. pojedynczym, 4. węgla, 5. zmniejsza, 6. zwiększa, 7. wodoru, 8. substraty, 9. atomy połączonych wiązaniem podwójnym lub 1. potrójnym, 2. podwójnym, 3. pojedynczym, 4. węgla, 5. zmniejsza, 6. zwiększa, 7. wodoru, 8. substraty, 9. atomy cząsteczek homo- lub heteroatomowych, w wyniku czego 1. potrójnym, 2. podwójnym, 3. pojedynczym, 4. węgla, 5. zmniejsza, 6. zwiększa, 7. wodoru, 8. substraty, 9. atomy się krotność wiązania w cząsteczce organicznego substratu. Reakcja addycji zachodzi wtedy, gdy dwa 1. potrójnym, 2. podwójnym, 3. pojedynczym, 4. węgla, 5. zmniejsza, 6. zwiększa, 7. wodoru, 8. substraty, 9. atomy łączą się ze sobą, tworząc jeden produkt.
1
Ćwiczenie 2
Rvp7HxTLBQzhh1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Produkt polimeryzacji., 2. Powstaje w wyniku eliminacji wody z etanolu., 3. Ogólny wzór ich szeregu homologicznego to CnH2n+2, 4. Jego cząsteczka ma budowę tetraedryczną., 5. Reguła obowiązująca w reakcjach addycji., 6. Związki, które „powiększają dziurę ozonową”.
R10dWzI0E3AFG
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RIk0MSgDa1wJw11
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RsEbO5RCUWT6Y2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
311
Ćwiczenie 5

Jaki związek uległ rekcji addycji elektrofilowej cząsteczki bromu w CCl4, jeśli produktem był 2,3-dibromo-4-metyloheptan? Przedstaw schemat reakcji, stosując wzory półstrukturalne, oraz podaj nazwę systematyczną użytego substratu. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii.

RlLGhcGVEfz1K1
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 5
Rwx0YgjYIezin
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
31
Ćwiczenie 6

Uzupełnij równania reakcji lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi. Podaj wzory i nazwy produktów reakcji, jeśli reakcje przebiegają w środowisku CCl4.

RlP4NyhnHHEub
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R670tYoLGpZjT
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 6

Zapisz nazwy produktów reakcji, jeśli reakcje przebiegają w środowisku CCl4.

RvJNhqhtSvsm6
a) propenu z chlorem b) 1,3-butadienu z bromem c) difenyloetenu z bromem d) cykloheksenu z fluorem
31
Ćwiczenie 7

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie dwóch węglowodorów o wzorach strukturalnych uproszczonych:

R16HoaW3nlSK6
Wzory węglowodorów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie pentanu od pent-2-enu.

Wybierz odczynnik spośród przedstawionych poniżej:

  • wodorotlenek miedziII;

  • wodorotlenek sodu;

  • brom w roztworze CCl4;

  • stężony roztwór HNO3.

Zanotuj, jakie obserwacje przewidujesz oraz określ typ rekcji, będący podstawą doświadczenia.

R1FMcWx5AEerh
Odczynnik (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Typ reakcji (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Nauczyciel polecił uczniom identyfikację dwóch próbek, zawierających olejki eteryczne – limonen oraz menton.

R1Zv5Qi3sV1gS
Wzory limonenu i mentonu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Realizując to zadanie, dodano do probówek zawierających po 5 cm3 5% roztworu Br2 w chloroformie, 2 cm3 roztworów zawierających limonen oraz menton. Próbki wstrząśnięto. W jednej z nich zaobserwowano zmianę barwy z brązowej na bezbarwną.

Na podstawie podanych informacji uzupełnij poniższy arkusz. Narysuj schematyczny rysunek doświadczenia i zapisz równania zachodzących reakcji. Określ przyczynę zmiany barwy roztworu. Podaj cel przeprowadzonego doświadczenia i wniosek, jaki z niego wypływa.

Na podstawie podanych informacji uzupełnij poniższy arkusz. Narysuj w zeszycie schematyczny rysunek doświadczenia i zapisz równania zachodzących reakcji. Określ przyczynę zmiany barwy roztworu. Podaj cel przeprowadzonego doświadczenia i wniosek, jaki z niego wypływa.

R1KxRoueNnSOT
Problem badawczy (Uzupełnij). Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).

Schematyczny rysunek oraz równania reakcji

R1CBJ2FgwYiPR
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.