Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1947k95KFoMY1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary terminy z ich objaśnieniami. Ślad ekologiczny Możliwe odpowiedzi: 1. Wszelkie substancje, zjawiska, procesy, obiekty lub urządzenia, które mogą być wykorzystane – bezpośrednio lub po zrealizowaniu odpowiednich przemian energetycznych – do zaspokajania potrzeb energetycznych człowieka. 2. Sposób gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. 3. Miara umożliwiająca oszacowanie zużycia zasobów naturalnych w stosunku do możliwości ich odtworzenia przez Ziemię; najczęściej podawana w jednostkach powierzchni koniecznych do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych na osobę. 4. Całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Źródła energii Możliwe odpowiedzi: 1. Wszelkie substancje, zjawiska, procesy, obiekty lub urządzenia, które mogą być wykorzystane – bezpośrednio lub po zrealizowaniu odpowiednich przemian energetycznych – do zaspokajania potrzeb energetycznych człowieka. 2. Sposób gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. 3. Miara umożliwiająca oszacowanie zużycia zasobów naturalnych w stosunku do możliwości ich odtworzenia przez Ziemię; najczęściej podawana w jednostkach powierzchni koniecznych do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych na osobę. 4. Całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Ślad węglowy Możliwe odpowiedzi: 1. Wszelkie substancje, zjawiska, procesy, obiekty lub urządzenia, które mogą być wykorzystane – bezpośrednio lub po zrealizowaniu odpowiednich przemian energetycznych – do zaspokajania potrzeb energetycznych człowieka. 2. Sposób gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. 3. Miara umożliwiająca oszacowanie zużycia zasobów naturalnych w stosunku do możliwości ich odtworzenia przez Ziemię; najczęściej podawana w jednostkach powierzchni koniecznych do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych na osobę. 4. Całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Zrównoważony rozwój Możliwe odpowiedzi: 1. Wszelkie substancje, zjawiska, procesy, obiekty lub urządzenia, które mogą być wykorzystane – bezpośrednio lub po zrealizowaniu odpowiednich przemian energetycznych do zaspokajania potrzeb energetycznych człowieka. 2. Sposób gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. 3. Miara umożliwiająca oszacowanie zużycia zasobów naturalnych w stosunku do możliwości ich odtworzenia przez Ziemię; najczęściej podawana w jednostkach powierzchni koniecznych do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych na osobę. 4. Całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt.
RAUxMLErzpI6n1
Ćwiczenie 2
Spośród wymienionych poniżej gazów zaznacz te, których emisja wliczana jest do szacowania śladu węglowego. Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla, 2. Tlen, 3. Freony, 4. Argon, 5. Podtlenek azotu, 6. Metan, 7. Gazy przemysłowe
R1eBOeZDMgpnS1
Ćwiczenie 3
Jedną z metod służącą określeniu śladu ekologicznego jest przyjęcie za jednostkę miarową zużycia energii na jedną osobę. Biorąc pod uwagę, że wciąż większość energii pozyskiwana jest z nieodnawialnych źródeł, to uzyskujemy czytelny obraz wyczerpywania zasobów przyrody oraz jednocześnie powstających zanieczyszczeń środowiska.

Spośród wymienionych poniżej zasobów naturalnych, uporządkuj je wpisując ich numery do odpowiedniej kolumny tabeli. Zasoby nieodnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. Węgiel kamienny, 2. Ropa naftowa, 3. Woda, 4. Drewno, 5. Biogaz, 6. Gaz ziemny Zasoby odnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. Węgiel kamienny, 2. Ropa naftowa, 3. Woda, 4. Drewno, 5. Biogaz, 6. Gaz ziemny
RQ1rznJVhg8hv2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst właściwymi określeniami. Według norm i dokumentów Organizacji Narodów Zjednoczonych: „Zrównoważony rozwój Ziemi to rozwój, który zaspokaja 1. ekosystemu, 2. przyszłych, 3. pojemności, 4. zasobności, 5. podstawowe potrzeby, 6. obecnych, 7. populacji, 8. wszystkie potrzeby wszystkich ludzi oraz zachowuje, chroni i przywraca zdrowie i integralność 1. ekosystemu, 2. przyszłych, 3. pojemności, 4. zasobności, 5. podstawowe potrzeby, 6. obecnych, 7. populacji, 8. wszystkie potrzeby Ziemi, bez zagrożenia możliwości zaspokojenia potrzeb 1. ekosystemu, 2. przyszłych, 3. pojemności, 4. zasobności, 5. podstawowe potrzeby, 6. obecnych, 7. populacji, 8. wszystkie potrzeby pokoleń i bez przekraczania długookresowych granic 1. ekosystemu, 2. przyszłych, 3. pojemności, 4. zasobności, 5. podstawowe potrzeby, 6. obecnych, 7. populacji, 8. wszystkie potrzeby ekosystemu Ziemi.
R1ILH87ISqKD22
Ćwiczenie 5
193 państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych osiągnęło konsensus w sprawie dokumentu końcowego nowej agendy zrównoważonego rozwoju zatytułowanej „Przekształcanie naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”, która zawiera 17 celów.

Przyporządkuj właściwie treści wybranych celów agendy zrównoważonego rozwoju. Zapewnić wszystkim dostęp do stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i warunków sanitarnych Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Chronić, przywrócić oraz promować zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych, zrównoważone gospodarowanie lasami, Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom. Chronić oceany, morza Możliwe odpowiedzi: 1. i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony., 2. energii po przystępnej cenie., 3. zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej., 4. i produkcji., 5. oraz wspierać innowacyjność., 6. poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi., 7. i ich skutkom.
RzsuAR1afyseT2
Ćwiczenie 6
Co roku wyznaczany jest Dzień Długu Ekologicznego, wskazując ten moment w ciągu roku, w którym zużyliśmy roczne zasoby Ziemi.

W roku 2020 dzień długu ekologicznego przypadł na 22 sierpnia. Od tego dnia żyjemy na tzw. ekologiczny kredyt, który spłacać będą kolejne pokolenia. Oznacza to, że w przeciągu ciągu około 8 miesięcy zużywamy zasoby, które powinny wystarczyć na cały rok – od tego dnia żyjemy „pożyczając” zasoby od przyszłych pokoleń. Jeśli nie ograniczymy naszej konsumpcji oraz nie zmienimy naszych codziennych nawyków, Ziemia nie będzie w stanie nas utrzymać.

Wybierz negatywne skutki rosnącego śladu ekologicznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Zmniejszanie się powierzchni lasów, 2. Kurczenie się zasobów wody pitnej, 3. Efektywniejsze wykorzystanie odpadów., 4. Zmiany klimatyczne, 5. Degradacja gleby, 6. Wpływ innowacyjności na efektywność energetyczną, 7. Zwiększanie się bioróżnorodności

Informacje do ćwiczeń nr 7 i 8

Ślad ekologiczny określa nasz wpływ na środowisko, a dokładnie to, ile hektarów lądów i oceanów potrzeba do zaspokojenia naszych potrzeb oraz absorpcji produkowanych przez nas odpadów.

Ekologiczny odcisk stopy jest narzędziem, które pozwala nam zmierzyć i zrozumieć, jak dużo bierzemy z zasobów środowiska. Potrzeba przestrzeni zaspokajająca nasz styl życia obejmuje różnorodne kategorie konsumpcji ludzkiej, sprowadzającej się głównie do: pożywienia, transportu, zamieszkania, wytwarzania odpadów itd. Korzystając z tzw. kalkulatorów śladu ekologicznego, by zmierzyć swój własny ślad ekologiczny, możemy wyobrazić sobie, jaka część Ziemi jest „naszym kawałkiem”, z którego czerpiemy, aby móc żyć.

Indeks górny Na podstawie: Jak duży jest Twój ślad środowiskowy?, strona internetowa MPGK w Jeleniej Górze. Indeks górny koniec

31
Ćwiczenie 7
R16BBZJ074xIv
Na podstawie powyższej informacji wyjaśnij, dlaczego każdy z nas powinien być świadomy, jaki pozostawia ekologiczny odcisk stopy? I jak to może wpłynąć na nasze codzienne nawyki w kontekście ekologicznym? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RE2Ef742xJR54
Na podstawie powyższej informacji podaj po jednym przykładzie sposobu z kategorii konsumpcji ludzkiej (pożywienie, transport, zamieszkanie, wytwarzanie odpadów), w jaki możesz zmniejszyć swój ślad ekologiczny. (Uzupełnij).