1
Show exercises:
1
Exercise 1

Choose the correct answer.

Wybierz prawidłową odpowiedź.

R1LMSaJpSJWqZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Choose the correct answer.

Wybierz prawidłową odpowiedź.

RJPU9WsrRBI5v
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 28.03.2023], https://www.pexels.com/ [dostęp 28.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RhGRrWlfFBDIr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://pexels.com/ [dostęp 28.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
R122Qlcf4citQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 28.03.2023], https://www.everypixel.com/ [dostęp 28.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
Rh2lq9itgLyBY
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 28.03.2023], https://www.everypixel.com/ [dostęp 28.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
R13LAfSHSsaqi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 28.03.2023], https://www.pexels.com/ [dostęp 28.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 2

Drag and drop the words into the correct categories.

Przeciągnij wyrazy do odpowiednich grup. 

RrbpfHRhQ3r8v
1. Equipment: Możliwe odpowiedzi: 1. coffee filters, 2. coal, 3. food colour, 4. stick, 5. a safety cutter, 6. trace, 7. cut out, 8. a stencil, 9. sticky tape 2. Materials: Możliwe odpowiedzi: 1. coffee filters, 2. coal, 3. food colour, 4. stick, 5. a safety cutter, 6. trace, 7. cut out, 8. a stencil, 9. sticky tape 3. Actions: Możliwe odpowiedzi: 1. coffee filters, 2. coal, 3. food colour, 4. stick, 5. a safety cutter, 6. trace, 7. cut out, 8. a stencil, 9. sticky tape
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Read the sentences below and choose the correct answer.

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz poprawną odpowiedź.

RWYhDVjAumxAa
  1. My classmate’s hypothesis procedure is that some flowers can grow without sunlight.

  2. First of all, our class need to do some display research before we start an experiment.

  3. Our teacher asked us to present the data on a round bar graph pie chart.

  4. My friend can’t draw well, so she was glad to have a stencil to trace stick a figure instead of drawing it on her own.

  5. My classmate wanted to cut it out, but the scissors were too weak so he had to use a sticky tape safety cutter.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Complete the crossword.

Uzupełnij krzyżówkę.

ReLy1CARL04Bk
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Płyn, 2. Wykres kołowy – pie …, 3. Taśma samoprzylepna, 4. Wykres słupkowy – bar
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Drag the words below to the appropriate places.

Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie miejsca. 

R1ad84ylCg5oH
My friends and I are going to take part in a     1. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research     fair at school. We need to follow a special     2. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research,     if we want to do a scientific project or experiment. Firstly, we need to choose a topic and do some     3. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research     about it. Then we should prepare some necessary     4. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research     for the experiment. It is a good idea to have a     5. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research     and try to prove it. Every day we should note the     6. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research     and after a few days of     7. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research, we can display it on a     8. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research.     It will be helpful for other people to see the     9. 1. data, 2. hypothesis, 3. materials, 4. results, 5. observations, 6. pie chart, 7. procedure, 8. science, 9. research.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Type the missing words in appropriate places.

Wpisz w luki brakujące wyrazy.

R166fQweQ1ho5
1. If you want two pieces of material to be together, you have to     sTu uzupełnij     them together. 2. If you want to cut a tough piece of material, you need to use a     sTu uzupełnij     cutter. 3. If you want to catch a mouse, you need to prepare a trap with     bTu uzupełnij     inside. 4. If you want to write a title on a CD, you should use a     pTu uzupełnij     marker. 5. If you want to present the data clearly, you need to put it on a     bTu uzupełnij     graph or pie chart.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the question in 4–5 sentences.

Odpowiedz na pytanie w 4–5 zdaniach.

Based on the projects mentioned in the e‑material, what is your opinion, are science projects always boring and impractical?

R1bUqxXdIESc2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Recently you have taken part in a school competition for the science project. In an email to your friend from England:

  • inform him/her about the school competition that you took part in;

  • describe the project that you did;

  • encourage your friend to do his/her own science project.

Write your email in 50–120 words.

Wziąłeś/wzięłaś udział w szkolnym konkursie na projekt naukowy. W e‑mailu do kolegi/koleżanki z Anglii:

  • poinformuj o szkolnym konkursie, w którym uczestniczyłeś/uczestniczyłaś;

  • opisz swój projekt;

  • zachęć kolegę/koleżankę do zrobienia własnego projektu naukowego.

Twój e‑mail powinien składać się z 50–120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RT3g5z2H4PUVl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.