Sprawdź się
Przyjrzyj się ilustracji i wskaż właściwe dokończenie zdania.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wskaż właściwe dokończenie zdania.

Fotografia przedstawia budowlę…
- renesansową.
- klasycystyczną.
- secesyjną.
- socrealistyczną.
Połącz teorie oraz odkrycia naukowe z przełomu XIX i XX w. z nazwiskami badaczy.
Dymitr Mendelejew, Karol Darwin, <span lang="en">Wilhelm Roentgen</span>, Ludwik Pasteur, Maria Skłodowska-<span lang="fr">Curie</span>
| teoria ewolucji | |
| układ okresowy pierwiastków | |
| szczepionka przeciw wściekliźnie | |
| odkrycie polonu i radu | |
| odkrycie promieni X |
Podaj określenie zwolenniczek ruchu, którego główny postulat zamieszczono na rysunku.
Podaj określenie zwolenniczek ruchu, którego główny postulat odczytasz z opisu rysunku.

Zwolenniczki tego ruchu to .........................
Przyporządkuj pojęcia do ich opisów.
nauczycielka domowa i wychowawczyni dzieci, zwolenniczka uniezależnienia się, równouprawnienia kobiet, działaczka domagająca się praw wyborczych dla kobiet, uczennica prywatnej szkoły przeznaczonej dla dziewcząt (pensji), feministka
| Opis | Pojęcie |
|---|---|
| nauczycielka domowa i wychowawczyni dzieci | |
| zwolenniczka uniezależnienia się, równouprawnienia kobiet | |
| działaczka domagająca się praw wyborczych dla kobiet | |
| uczennica prywatnej szkoły przeznaczonej dla dziewcząt (pensji) |
Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.

1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Telefon – Alexander Graham Bell
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Żarówka – Thomas Alva Edison
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Radio – Guglielmo Marconi
1. 1876, 2. 1903, 3. 1853, 4. 1895, 5. 1879 Lot samolotem – bracia Wright
Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytania.
Odpowiedz na pytania poniżej.

Zapoznaj się z poniższym opracowaniem historycznym i na jego podstawie wykonaj polecenia.
Zarys historii Europy (...)Pod koniec wieku niemal każde wielkie miasto europejskie miało operę, filharmonię i przynajmniej jedno muzeum.
Tego typu gmachy użyteczności publicznej były przynajmniej w teorii dostępne dla wszystkich, otwarte w określonych godzinach i zwykle utrzymywane z pieniędzy publicznych. Filharmonie i muzea, nawet gdy zachowywały związki z dworem, miały służyć całemu społeczeństwu i podobnie jak galerie i teatry narodowe zaświadczać o wykształconym w narodzie nawyku uczestnictwa w kulturze i przyswajaniu niesionych przez nią wartości. […]
Stopniowo znoszono ograniczenia prawne w dostępie do książek, muzeów, sal koncertowych. Wolność prasy, choć w niektórych krajach ciągle tłamszona, pozostawała ideałem, do którego dążyli ludzie światli. Rozwój szkolnictwa publicznego – jakiekolwiek były jego ułomności w praktyce – stał się celem wszystkich rządów.
Źródło: Zarys historii Europy (...) , red. T.C.W. Blanninga, Warszawa 2004, s. 155–156.