Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1bjlVy5FDfs111
Ćwiczenie 1
Czym jest monada? Dopasuj pojęcia. Poprawne twierdzenia Możliwe odpowiedzi: 1. nie oddziałuje na zewnątrz, 2. odzwierciedla cały kosmos, 3. najmniejsza i niepodzielna cząstka bytu, 4. ulega wpływom z zewnątrz, 5. posiada duchową i myślącą naturę, 6. pary monad tworzą duszę, 7. ma zdolność poznania, 8. nie ulega wpływom z zewnątrz, 9. podzielna cząstka bytu, 10. posiada zdolność ruchu i działania, 11. jest rodzaju żeńskiego, 12. nie posiada zdolności poznania Niepoprawne twierdzenia Możliwe odpowiedzi: 1. nie oddziałuje na zewnątrz, 2. odzwierciedla cały kosmos, 3. najmniejsza i niepodzielna cząstka bytu, 4. ulega wpływom z zewnątrz, 5. posiada duchową i myślącą naturę, 6. pary monad tworzą duszę, 7. ma zdolność poznania, 8. nie ulega wpływom z zewnątrz, 9. podzielna cząstka bytu, 10. posiada zdolność ruchu i działania, 11. jest rodzaju żeńskiego, 12. nie posiada zdolności poznania
RDPoVumc3QETU1
Ćwiczenie 2
Czym według Leibniza jest dusza? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Dusza jest monadą centralną, którą otaczają monady tworzące ciała., 2. Dusza jest mikrokosmosem, w którym odbija się makrokosmos., 3. Dusza nie ma możliwości pożądania., 4. Wszystkie monady tworzące duszę są identyczne.
ROxRB0FIhqs4m11
Ćwiczenie 3
Co znaczy dla Leibniza, że Bóg jest bytem doskonałym? Uzupełnij tekst. Bóg, 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, dążąca do urzeczywistnienia 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, mógł stworzyć inny świat. Wybrał jednak ten, 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, a nie inny, ze względu na to, że każdy inny byłby 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, przeto świat będący kreacją Boga jest 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski. Nie oznacza to, że świat ten 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski. 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski: metafizyczne, fizyczne i moralne, czyli niedoskonałość, jest potrzebne do tego, by całość była 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski. Z punktu widzenia umysłu ludzkiego potrzeba zła jest 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, ponieważ człowiek jako 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski nie potrafi przeniknąć istoty świata. Leibniz sądził, że w ostatecznym rachunku 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski i proporcje między dobrem a złem są wyważone w sposób 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski. Bóg obdarzył ludzi 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski. Gdyby ludzie byli istotami pozbawionymi wolności wyboru, wytworzyliby zapewne 1. mniej harmonijny, 2. działająca, 3. wystarczająco dobry, 4. monada niedoskonała, 5. niewart ludzkiej uwagi, 6. całkowita suma dobra przeważa sumę zła, 7. mniej dobra, 8. pierwotna monada, 9. jest dobry, 10. najwyższego dobra, 11. Zło, 12. najdoskonalszy z możliwych, 13. doskonała, 14. najlepszym z możliwych, 15. który istnieje, 16. braki, 17. który uznał za wystarczający, 18. konieczna, 19. niemożliwa do uchwycenia, 20. możliwością wyboru pomiędzy dobrem a złem, 21. monada idealna, 22. swojej hierarchii, 23. jest wolny od zła, 24. byt boski, niż jako ludzie wolni, postawieni wobec wyboru między dobrem a złem.
11
Ćwiczenie 4

Dlaczego Leibniz uważa, że niemożliwe jest sformułowanie definicji pojęć prostych?

R1XJ8jxCjm5vE
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Na czym polega forma istnienia świata według Leibniza? Rozwiąż krzyżówkę, aby uzyskać hasło niezbędne do udzielenia właściwej odpowiedzi.

R6PmFbteFZ4e4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nieskończony; wiążący ze sobą przyczyny i skutki., 2. Miejsce urodzenia Leibniza., 3. Język, który chciał stworzyć Leibniz., 4. Pierwotna, pochodna lub faktyczna., 5. Najmniejsza, niepodzielna cząstka bytu., 6. Według Leibniza odbija się w duszy., 7. Nauka starająca się pogodzić istnienie dobrego Boga z istnieniem zła., 8. Prawda konieczna lub przypadkowa., 9. Dziedzina, która powstała w wyniku prób otrzymania języka uniwersalnego, zapoczątkowanych przez Leibniza., 10. Rozumowanie wychodzące od przyjętych jako oczywiste aksjomatów.
21
Ćwiczenie 6

Na czym polega rozróżnienie prawd faktycznych od prawd pochodnych?

R11TIt8orw3Zf
prawdy faktyczne (Uzupełnij). prawdy pochodne (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Jaki postulat etyczny stawia Leibniz człowiekowi? Jak sądzisz, co stoi na przeszkodzie w jego urzeczywistnianiu? Odpowiedz na to pytanie odwołując się do własnej wiedzy i doświadczeń.

RcsrcljRuaBoR
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, w którym przedstawisz argumenty przeciwko koncepcji „najlepszego z możliwych światów”, wykorzystaj znane ci polemiki z Leibnizem.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).