Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Napisz program, który dla trzech liczb naturalnych: a, b, c wypisuje dwie z nich, które mają największy wspólny dzielnik. Przetestuj jego działanie dla liczb 51, 34, 45.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • a, b, c – liczby naturalne dodatnie

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wypisuje dwie spośród trzech liczb, mające maksymalny NWD.

Jeśli wszystkie pary mają taki sam NWD, program wypisuje komunikat:

Linia 1. Pary mają taki sam NWD.

Przykładowe wyjście dla a=7, b=100, c=150:

Linia 1. 100 i 150.
R1TW8ObNSanIb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
21
Ćwiczenie 2

Firma Warzywa Inc produkuje włoszczyznę. Proces produkcji polega na umieszczeniu na plastikowej tacce marchewek, pietruszek, porów i selerów, owinięcie ich folią spożywczą i zapakowaniu w kartony zbiorcze. Firmie udało się zakontraktować u rolników a sztuk marchewek, b sztuk pietruszki, c sztuk porów i d sztuk selerów. Ile jednakowych paczek włoszczyzny może przygotować do sprzedaży filma Warzywa Inc, tak aby było ich jak najwięcej?

Prezes firmy, Jan Bajtek nie lubi marnowania żywności – zawsze zamawia warzywa w taki sposób, aby produkcja odbywała się bez strat i wykorzsytane były wszystkie warzywa.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla a = 210, b = 150, c = 90, d = 60.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • a – liczba marchewek; liczba naturalna dodatnia

  • b – liczba pietruszek; liczba naturalna dodatnia

  • c – liczba porów; liczba naturalna dodatnia

  • d – liczba selerów; liczba naturalna dodatnia

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wyświetla liczbę paczek włoszczyzny.

R78sPclgBOCjE
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
31
Ćwiczenie 3

Bajtazar chce wyremontować posadzkę w swojej kuchni o wymiarach x na y. W tym celu chce zakupić kwadratowe kafelki o boku długości a (jednostki są ustandaryzowane). Bajtazar chce kupić możliwie jak najmniej kafelek – zakładamy, że w sklepie będzie mógł dobrać dowolny rozmiar, który idealnie wpasuje się w podłogę kuchni (nie będzie konieczności docinania ani kupowania na zapas). Bajtazar nie lubi monotonii – kafelki będą w dwóch kolorach: morskim oraz fioletowym, ułożone w szachownicę.

Pomóż Bajtazarowi przy remoncie: policz jaki wymiar a powinny mieć kafelki oraz ile powinien ich kupić w każdym z kolorów. Bajtazar chciałby rozpocząć układanie kafelek od lewego górnego rogu kuchni. W tym miejscu wymarzył sobie morski kafelek.

Przykładowe rozwiązania:

Podłoga o wymiarach x=300y=400. Długość boku kafelka to a=100. Musi zakupić 6 kafelków morskich i 6 kafelków fioletowych.

Podłoga o wymiarach x=100 i y=100. Długość boku kafelka to a=100. Musi zakupić 1 kafelek morski.

Roa3F4O6yTLLY
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla x wynoszącego 640, y równego 400.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • x, y – szerokość i długość podłogi; liczby naturalne dodatnie

Wynik:

Na standardowym wyjściu program wyświetla w kolejnych wierszach: długość boku kafelka (a), liczbę kafelków morskich oraz liczbę kafelków fioletowych.

RwBvrZvHNKfdg
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.