Sprawdź się
Hegla nie da się zrozumieć, można co najwyżej nauczyć się go na pamięć, oznacza, że... Możliwe odpowiedzi: 1. Hegel czasami sam nie rozumiał swojej teorii, przez co powtarzał w nieskończoność najtrudniejsze w niej kwestie., 2. Hegel celowo pisał swe dzieła w sposób niezrozumiały, aby czytelnik musiał jak najwięcej zapamiętywać., 3. dzieła Hegla należy czytać cierpliwie, krok po kroku, nadążając za każdą kolejno poruszaną kwestią., 4. dzieła Hegla należy czytać w odpowiedniej kolejności, bo inaczej nie zrozumiemy jego systemu ani żadnej jego części.
Stara anegdota głosząca, iż „Hegla nie da się zrozumieć, można co najwyżej nauczyć się go na pamięć”, oznacza, że...
- Hegel czasami sam nie rozumiał swojej teorii, przez co powtarzał w nieskończoność najtrudniejsze w niej kwestie.
- Hegel celowo pisał swe dzieła w sposób niezrozumiały, aby czytelnik musiał jak najwięcej zapamiętywać.
- dzieła Hegla należy czytać cierpliwie, krok po kroku, nadążając za każdą kolejno poruszaną kwestią.
- dzieła Hegla należy czytać w odpowiedniej kolejności, bo inaczej nie zrozumiemy jego systemu ani żadnej jego części.
Do cech Heglowskiej historiozofii należą...
- czteroczęściowy podział dziejów.
- przekonanie o rozumnym charakterze procesu dziejowego.
- konieczność dokładnego opisywania losów wszystkich istniejących dotychczas narodów.
- dążenie ludzkości do powszechnego zbawienia.
- apoteoza państwa pruskiego.
Wykłady z filozofii dziejówAlbowiem dzieje powszechne są obrazem boskiego, absolutnego rozwoju ducha w jego najwyższych postaciach, kolejnego następstwa tych szczebli, po których wstępując duch dochodzi do swej prawdy, do swej samowiedzy.
Źródło: Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, t. 1, tłum. A. Landman, Warszawa 1958, s. 130.
- Dzieje są bezładnym naporem faktów historycznych.
- Dzieje są procesem racjonalnym i celowym.
- Dzieje, w każdym swym wydarzeniu, zostały dokładnie zaplanowane przez Boga.
- Dzieje są procesem nieskończonym, acz celowym.
Wykłady z filozofii dziejówAmeryka jest więc krajem przyszłości, którego dziejowa doniosłość ma dopiero objawić się w nadchodzącej epoce – możliwe, że w konflikcie Ameryki Północnej z Południową. Jest to kraj, do którego tęsknią ci wszyscy, których nudzi historyczna zbrojownia starej Europy. (…) Wszystko, co stało się dotychczas na jej ziemi, jest echem Starego Świata i wyrazem obcej siły życiowej, a jako kraj przyszłości nie obchodzi nas tu wcale.
Źródło: Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, t. 1, tłum. A. Landman, Warszawa 1958, s. 130.
- USA będą kolejnym krajem, który będzie dalej rozwijał idee rozumności i wolności w postępie dziejowym.
- Z perspektywy procesu dziejowego historia USA nie ma znaczenia.
- Historia USA jest przedłużeniem historii Europy.
- Dla wielu Europejczyków USA jawi się jako kraj, do którego można uciec.
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące historiozofii. Oceń ich prawdziwość.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Historiozofia należy do sześciu tak zwanych klasycznych dyscyplin filozoficznych. | □ | □ |
| Synonimiczną nazwą dla historiozofii jest filozofia dziejów. | □ | □ |
| Historiozofia i filozofia historii to dziś dwie różne dziedziny filozoficzne. | □ | □ |
| Historiozofia musi wskazywać podmiot dziejów. | □ | □ |
| Historiozofia uważa dzieje ludzkie za proces sensowny. | □ | □ |
Własnymi słowami określ, w czym heglowskie ujmowanie Absolutu przypomina wizję Boga u średniowiecznych teologów i filozofów.