1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się ze zdjęciami i wykonaj polecenie.

Źródło 1.

R2GWjINSVo0O9
Źródło: DaniKauf, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło 2.

R1V0k7flJuq1A
Źródło: Velvet, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Źródło 3.

R1aTsjwjfcC7W
Źródło: Mbzt, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Rf9NIr19pC9oK
Każdej budowli przyporządkuj nazwę. Źródło 1 - 1. Pałac Westminsterski, 2. Budynek Parlamentu w Budapeszcie, 3. Katedra w Kolonii, 4. Kościół Saint-Clotilde w Paryżu
Źródło 2 - 1. Pałac Westminsterski, 2. Budynek Parlamentu w Budapeszcie, 3. Katedra w Kolonii, 4. Kościół Saint-Clotilde w Paryżu
Źródło 3 - 1. Pałac Westminsterski, 2. Budynek Parlamentu w Budapeszcie, 3. Katedra w Kolonii, 4. Kościół Saint-Clotilde w Paryżu
Ćwiczenie 1
R1cTy1xMUiPlL
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się ze zdjęciami i wykonaj polecenia:

Źródło 1.

RJs7TntTmcqxJ
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło 2.

R1477rHFNbPVk
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SdryCvUL7NR
Rozstrzygnij, która z rzeźb – zaprezentowana w źródle 1 czy w źródle 2 jest reprezentatywna dla cech rzeźby okresu romantyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Źródło 1, 2. Źródło 2
RBJUvLXtu2pGO
Uzasadnij odpowiedź wskazując odczytane w rzeźbie cechy. (Uzupełnij).
R1O2zy9yHVczi
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z obrazem i wykonaj polecenia.

R16GFbZoWzjYr
Szarża w wąwozie Somosierra
Źródło: P. Michałowski, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RV4QC5JzAt7Gr
Zaznacz cechy charakterystyczne dla malarstwa romantycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. statyczność., 2. żywa kompozycja, 3. gwałtowność uczuć, 4. racjonalizm, 5. empiryzm., 6. bohaterem bojownik o wolność
RrAThkrt6zqSW
Rozstrzygnij, czy zaprezentowany w źródle obraz prezentuje wskazane przez Ciebie wyżej cechy. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RFUONauBI7zhI
Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści źródła. (Uzupełnij).
ROLJ2NhlfmGFq
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z trzema fragmentami muzycznymi i wykonaj polecenie.

Źródło 1.

RUXmNdnDodZtH
Nagranie

Źródło 2.

R1Cc367tICZ6M
Nagranie

Źródło 3.

R1Prdyaop34Y9
Nagranie
R1Udjj0CuaJkA
Każdemu utworowi muzycznemu przyporządkuj kompozytora. Źródło 1 - 1. Stanisław Moniuszko, 2. Karol Kurpiński, 3. Franz Peter Schubert, 4. Ludwig van Beethoven
Źródło 2 - 1. Stanisław Moniuszko, 2. Karol Kurpiński, 3. Franz Peter Schubert, 4. Ludwig van Beethoven
Źródło 3 - 1. Stanisław Moniuszko, 2. Karol Kurpiński, 3. Franz Peter Schubert, 4. Ludwig van Beethoven
R1WlUwngyFmWz
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem i wykonaj polecenie.

D. Gwizdalanka Historia muzyki 2

Muzyka miała koić, wprawiać w niezwykły nastrój albo dodawać podniety, jakby służąc rekompensatą za brak mocniejszych wrażeń w ustabilizowanym, codziennym życiu. [...] Ideałem słuchacza obwołano uczuciowego entuzjastę i postawiono go ponad wnikliwym i krytycznym znawcą. Zalecano poddawać się dźwiękom i zatracać w muzyce, nie dociekając jej sensu. Wykonanie, a jeszcze bardziej słuchanie muzyki, stało się mistyczną celebracją, źródłem przeżyć nieomal metafizycznych. […]

A Źródło: D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, Kraków 2006, s. 214.
Rb1YodobGATU7
Uzasadnij, że w tekście opisana została muzyka okresu romantyzmu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z obrazem i wykonaj polecenie.

RpSsJJ6T3MbnE
Ilustracja do księgi XII Pana Tadeusza
Źródło: Jan Marcin Szancer, Archiwum Ilustracji WN PWN SA.
R1JhI8HUQAJNN
Uzasadnij, że treść obrazu nawiązuje do cech polskiego romantyzmu. Podaj dwa argumenty. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
RvyeBCyQI7Hof
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 7
RmD5XeTRBek9I
Każdej sztuce teatralnej przyporządkuj autora. „Faust” - 1. Juliusz Słowacki, 2. Zygmunt Krasiński, 3. Goethe, 4. Byron
„Manfred” - 1. Juliusz Słowacki, 2. Zygmunt Krasiński, 3. Goethe, 4. Byron
„Nie-Boska komedia” - 1. Juliusz Słowacki, 2. Zygmunt Krasiński, 3. Goethe, 4. Byron
31
Ćwiczenie 8
REqBlWZcNzNS9
Łączenie par. . Malarstwo romantyczne zostało zapoczątkowane we Włoszech. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z najbardziej popularnych rodzajów tańca epoki romantyzmu był walc. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z kierunków była fascynacja kulturą ludową i chłopską. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz