1
Pokaż ćwiczenia:
RhrBC2IViqiTF1
Ćwiczenie 1
Wskaż fałszywe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Crossing‑over polega na wymianie odcinków chromatyd pomiędzy dwoma chromosomami homologicznymi, 2. Crossing-over zachodzi podczas anafazy I podziału mejotycznego jądra komórkowego, 3. Crossing-over zachodzi podczas wczesnej profazy I podziału mejotycznego jądra komórkowego
RablxS3f6ilVI1
Ćwiczenie 2
Połącz podane niżej sformułowania z ich prawidłowym opisem. Centromer Możliwe odpowiedzi: 1. Zestawienie genealogiczne obejmujące męskich i żeńskich przodków danej osoby, niekiedy w formie schematu graficznego, tzw. drzewa genealogicznego., 2. Jednostka odpowiadająca 1 procentowi częstotliwości crossing‑over., 3. Część chromosomu odpowiedzialna za segregację chromosomów podczas podziału komórki., 4. Fragment DNA (lub u niektórych wirusów RNA) kodujący określone białko lub RNA. Gen Możliwe odpowiedzi: 1. Zestawienie genealogiczne obejmujące męskich i żeńskich przodków danej osoby, niekiedy w formie schematu graficznego, tzw. drzewa genealogicznego., 2. Jednostka odpowiadająca 1 procentowi częstotliwości crossing‑over., 3. Część chromosomu odpowiedzialna za segregację chromosomów podczas podziału komórki., 4. Fragment DNA (lub u niektórych wirusów RNA) kodujący określone białko lub RNA. Rodowód Możliwe odpowiedzi: 1. Zestawienie genealogiczne obejmujące męskich i żeńskich przodków danej osoby, niekiedy w formie schematu graficznego, tzw. drzewa genealogicznego., 2. Jednostka odpowiadająca 1 procentowi częstotliwości crossing‑over., 3. Część chromosomu odpowiedzialna za segregację chromosomów podczas podziału komórki., 4. Fragment DNA (lub u niektórych wirusów RNA) kodujący określone białko lub RNA. 1 centymorgan Możliwe odpowiedzi: 1. Zestawienie genealogiczne obejmujące męskich i żeńskich przodków danej osoby, niekiedy w formie schematu graficznego, tzw. drzewa genealogicznego., 2. Jednostka odpowiadająca 1 procentowi częstotliwości crossing‑over., 3. Część chromosomu odpowiedzialna za segregację chromosomów podczas podziału komórki., 4. Fragment DNA (lub u niektórych wirusów RNA) kodujący określone białko lub RNA.
R1FfopAU8FP9H1
Ćwiczenie 3
Gorące miejsca rekombinacji to miejsca... Możliwe odpowiedzi: 1. w których crossing‑over zachodzi częściej, niż wynikałoby to z teoretycznych obliczeń., 2. w których zajście rekombinacji powoduje uszkodzenie DNA i śmierć organizmu.
R8oQRFEraRJYz2
Ćwiczenie 4
Wybierz odpowiednie słowa i uzupełnij poprawnie poniższy tekst. Istnieje zjawisko nazywane podwójnympotrójnym crossing‑over. Polega ono na tym, że kiedy ramiona chromosomów zostaną odcięte bliżejdalej centromeru i zamienią się miejscami, następuje drugie ich odcięcie, które ma miejsce bliżejdalej końców i ponowna zamiana.
2
Ćwiczenie 5

W tabeli przedstawiono dane dotyczące częstości zachodzenia crossing‑over pomiędzy czterema genami.

Para genów

Częstość crossing‑over

A – B

10%

A – C

25%

A – D

23%

B – C

15%

C – D

48%

RhSuopDXcBjqA
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R5PEVDWPkf1cX2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Znając częstość zachodzenia crossing-over między dwoma genami, można ocenić odległość między nimi na chromosomie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Częstość zachodzenia crossing-over wynosząca 25% oznacza, że zajdzie ono przy co trzeciej okazji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Graficzne przedstawienie umiejscowienia poszczególnych genów na chromosomie nazywa się mapą genetyczną tego chromosomu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
R4Wk2K9wc6vLf
Na podstawie informacji zdobytych podczas tej lekcji wyjaśnij, dlaczego muszka owocówka jest gatunkiem, na którego przykładzie można w łatwy i szybki sposób konstruować mapy genetyczne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
REBE1U2EnWKVy
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RL6XaQxGqt9Dj