Sprawdzian gramatyczny
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
posiada informacje o odmianie i formach gramatycznych czasownika.
Umiejętności Uczeń:
potrafi pracować samodzielnie;
zna formy gramatyczne czasownika;
określa osobę, liczbę, czas, rodzaj, stronę oraz tryb czasownika;
odróżnia formy osobowe od nieosobowych czasownika;
potrafi określić aspekt czasownika;
odróżnia czasowniki przechodnie od nieprzechodnich;
potrafi przekształcić wypowiedzenie w stronie czynnej na wypowiedzenie w stronie biernej i na odwrót;
Metoda pracy praca samodzielna, praca z kartą pracy
Środki dydaktyczne karta pracy
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
sprawdzenie obecności;
rozdanie kart pracy;
prośba by uczniowie zwracali uwagę na poprawną ortografię i dbali o estetykę zapisu;
podanie instrukcji dotyczącej udzielania odpowiedzi na karcie pracy.
Podanie celu lekcji.
Zapisanie tematu zajęć.
Faza realizacyjna
Co wiem o czasowniku?Od podanych czasowników utwórz formy bezokoliczników.
zrobił – …………………………
znalazł – …………………………
rzekł – …………………………
niósł – …………………………
wziął – …………………………Określ czas, osobę, liczbę, a tam, gdzie to możliwe, również rodzaj czasownika.
czytacie – …………………………………………………………………………
biegało – …………………………………………………………………………
będą robili – ………………………………………………………………………
posprzątałyśmy – ……………………………………………………………………
wyjedziemy – ……………………………………………………………………Od podanych czasowników utwórz formy 1.osoby, liczby pojedynczej we wszystkich czasach.
Odmień w trybie przypuszczającym czasownik zdjąć.
Odmień w trybie rozkazującym czasownik brać.
Przekształć konstrukcję zdań, zmieniając stronę czynną czasownika na bierną.
Wezbrana rzeka zalała ulice miasta.
……………………………………………………………………………………..Jacek przygotował ciekawy referat.
……………………………………………………………………………………..Przekształć zdania, zmieniając stronę bierną czasownika na czynną.
Artykuły prasowe są pisane przez redaktorów.
……………………………………………………………………………………..Ciekawa lektura nie została przeczytana przez uczniów.
……………………………………………………………………………………..Podkreśl linią prostą czasowniki przechodnie, przerywaną czasowniki nieprzechodnie.
biegać, ..... bić, ..... rzeźbić, .... płakać, ..... mierzyć, ..... wierzyć
Uzupełnij tabelkę odpowiednimi formami czasownika.
Podkreśl linią prostą czasowniki w stronie zwrotnej, linią przerywaną czasowniki, które mają tylko formę zwrotną.
śmiać się, ..... znać się, ..... uczesać się, ..... napić się
Określ aspekt (postać) podanych czasowników.
zrobić – ……………………………………………………………………………
myśleć – ……………………………………………………………………………
chodzić – ……………………………………………………………………………
przyjść – ……………………………………………………………………………
pójść – ………………………………………………………………………………
Faza podsumowująca
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej sprawdzianu.
Bibliografia
Jaworski M., Podręczna gramatyka języka polskiego, WSiP, Warszawa, 1987.
Załączniki
Tekst ankiety.
Odpowiedz na pytania.
Które zadanie sprawiło Ci najwięcej trudności? …………
Które zadanie wydało Ci się najłatwiejsze? ………..
Sprawdzian wydał Ci się: [łatwy] ..... [trudny] ..... [umiarkowanie trudny]
Czy wystarczyło Ci czasu na wykonanie wszystkich poleceń? Tak / Nie
Czas trwania lekcji 45 minut