Sprawdzian szóstoklasisty – czytanie ze zrozumieniem
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:zna treść Podania o Popielu.
Umiejętności
Uczeń:potrafi pracować samodzielnie;
czyta ze zrozumieniem;
umie zredagować notatkę prasową, ogłoszenie;
potrafi poprawnie zacytować fragment tekstu literackiego;
posługuje się poprawną polszczyzną;
potrafi dokonać ogólnej oceny bohatera;
odróżnia tekst prozatorski od poetyckiego.
Metoda pracy
praca samodzielna,
praca z tekstem literackim.
Środki dydaktyczne
karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
rozdanie kart pracy;
podanie instrukcji, dotyczącej udzielania odpowiedzi na karcie pracy.
Podanie celu lekcji.
Zapisanie tematu zajęć.
Faza realizacyjna
TEST SZÓSTOKLASISTY
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj poniższe polecenia.
PODANIE O POPIELU Niedaleko od Gniezna, nad jeziorem Gopłem, wznosił się gród Kruszwica. Tam mieszkał książę Popiel, jeden z następców Lecha, i rządził krajem groźnie i surowo. Chciał większej władzy, niż mieli jego poprzednicy. Chciał rządzić sam, nie pytając nikogo o radę. Żona Niemka opowiadała mu nieraz, że tak rządzą książęta w Niemczech.
A w Polsce z dawna był obyczaj, że kniaź w ważniejszych sprawach zwoływał na radę starszych kmieci, czyli gospodarzy, właścicieli ziemi. Taka rada, z kmieci złożona, nazywała się wiecem.
Popiel nie chciał zwoływać wieców, a kmiecie rozgniewani o to, nie chcieli z nim chodzić na wojnę, odmawiali mu posłuszeństwa.
Popiel się obawiał, że z tego zatargu skorzystają jego stryjowie: połączą się z kmieciami i odbiorą mu władzę. Zaprosił więc stryjów na ucztę, żona przyprawiła trucizną miód i wino i otruła wszystkich.
Trupy wrzucono do Gopła. Zbrodnia jednak została prędko ukarana. Z ciał potopionych stryjów wylęgły się tysiące myszy i wyruszyły wszystkie do Kruszwicy, prosto na dwór zbrodniarza.
Przerażony Popiel, nie umiejąc walczyć z takim nieprzyjacielem, ratował się ucieczką i z całą rodziną szukał schronienia w murowanej wieży, wznoszącej się pośród jeziora na wyspie. Lecz myszy popłynęły za nim, dopadły go na wieży i zagryzły.Odpowiedz na pytania.
Wiecem nazywano:
radę starszych kmieci,
zebrania doradców władcy,
demonstracje przed zamkiem władcy.
Popiel był następcą:
Rusa,
Lecha,
Czecha.
Kruszwica znajdowała się:
w Polsce,
nie wiadomo,
w Niemczech.
Myszy wylęgły się z:
z ciał książąt niemieckich,
z ciał zatopionych w Gople,
z ciał poprzedników Popiela.
Popiel nie chciał zwoływać wieców, gdyż:
chciał rządzić sam,
uważał innych za głupców,
tak rządzą książęta w Niemczech.
Wypisz z tekstu fragment, w którym opisane zostały okoliczności zabójstwa stryjów Popiela.……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………Podkreśl wyrażenia, które dotyczą cech tekstu Podanie o Popielu. pisany prozą, pisany wierszem,
o wydarzeniach opowiada narrator,
o wydarzeniach opowiada podmiot liryczny,
opis, opowiadanie, bajka, baśń, legenda, podanie,
utwór wielowątkowy, utwór jednowątkowy.Podaj po trzy cechy Popiela i jego żony.
Popiel……………………………………………………………………………………………
żona……………………………………………………………………………………………..Jaką przestrogą są dla nas losy Popiela? W odpowiedzi użyj najwyżej dwóch zdań.
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………Ułóż dwuzdaniową wypowiedź Popiela namawiającego żonę do otrucia gości.
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………Zredaguj tekst ogłoszenia o poszukiwaniu nowego władcy, które mogłoby się pojawić w Kruszwicy.
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………Zredaguj notatkę prasową zawierającą informacje o tym, co się wydarzyło w Kruszwicy. ………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
Faza podsumowująca
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej sprawdzianu.
Bibliografia
Cecylia Niewiadomska, Podanie o Popielu, [w:] Hanna Kostyrko, Podania i legendy polskie, Warszawa 1970.
Załącznikia.
Ankieta
Odpowiedz na pytania:Czy tekst Podanie o Popielu jest dla Ciebie interesujący?
Tak
Nie
Które zadanie sprawiło Ci najwięcej trudności?
...................................................................................................................................Które zadanie wydało Ci się najłatwiejsze?
...................................................................................................................................Sprawdzian wydał Ci się:
łatwy
trudny
umiarkowanie trudnyCzy wystarczyło Ci czasu na wykonanie wszystkich poleceń?
Tak
Nie
Instrukcja dla ucznia.
Przeczytaj uważnie tekst Podanie o Popielu.
Czytaj uważnie wszystkie polecenia.
Poprawne odpowiedzi na pytania w poleceniu 2. zaznaczaj krzyżykiem. Jeśli się pomylisz, obwiedź krzyżyk kółkiem i ponownie zaznacz prawidłową odpowiedź krzyżykiem.
Na wykonanie zadania wymagającego dłuższej odpowiedzi jest miejsce pod poleceniem.
Pracuj samodzielnie.
POWODZENIA
Czas trwania lekcji
45 minut