Sprawdzian wiedzy cz. 1. – Kompozytorzy.
Ważne daty
Lata życia kompozytorów.
ok. 1535‑1591 lub 1609 – Mikołaj Gomółka
1678‑1741 – Antonio Vivaldi
1685‑1750 – Jan Sebastian Bach
1732‑1809 – Joseph Haydn
1756‑1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart
1770‑1827 – Ludvig van Beethoven
1810‑1849 – Fryderyk Chopin
1819‑1872 – Stanisław Moniuszko
1833‑1887 – Aleksandr Borodin
1835‑1880 – Henryk Wieniawski
1839‑1881 – Modest Musorgski
1840‑1893 –Piotr Czajkowski
1843‑1907 – Edvard Grieg
1882‑1937 – Karol Szymanowski
1844‑1908 – Nikołaj Rimski‑Korsakow
1913‑1994 – Witold Lutosławski
1932‑2013 – Wojciech Kilar
1933‑2010 – Henryk Górecki
1933‑Krzysztof Penderecki
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości): reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności), muzyki jazzowej i rozrywkowej, polskich pieśni artystycznych i patriotycznych, utworów ludowych w postaci oryginalnej i artystycznie opracowanej;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
7. Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: np. Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki i inni).
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
porządkować chronologicznie postacie kompozytorów;
przyporządkowywać postacie kompozytorów do epok w muzyce;
przyporządkowywać do kompozytorów ich twórczość i wątki biograficzne.

1. Antonio Vivaldi – 1678-1741 (Barok)
2. Jan Sebastian Bach –1685-1750 (Barok)
3. Georg Friedrich Händel – 1685-1759 (Barok)
4. Joseph Haydn – 1732-1809 (Klasycyzm)
5. Wolfgang Amadeusz Mozart – 1756-1791 (Klasycyzm)
6. Ludvig van Beethoven –1770-1827 (Klasycyzm)
7. Niccolò Paganini – 1782-1840 (Romantyzm)
8. Fryderyk Chopin –1810-1849 (Romantyzm)
9. Stanisław Moniuszko - 1819-1872 (Romantyzm)
10. Aleksandr Borodin – 1833-1887 (Romantyzm)

1. Henryk Wieniawski – 1835-1880 (Romantyzm)
2. Modest Musorgski – 1839-1881 (Romantyzm)
3. Piotr Czajkowski – 1840-1893 (Romantyzm)
4. Edvard Grieg – 1843-1907 (Romantyzm)
5. Nikołaj Rimski-Korsakow – 1844-1908 (Romantyzm)
6. Maurice Ravel – 1875-1937 (Impresjonizm)
7. Karol Szymanowski – 1882--1937 (Młoda Polska)
8. Witold Lutosławski –1913-1994 (Muzyka współczesna)
9. Wojciech Kilar – 1932-2013 (Muzyka współczesna)
10. Henryk Górecki – 1933-2010 (Muzyka współczesna)
11. Krzysztof Penderecki – 1933- (Muzyka współczesna)
Wskaż portrety wybranych kompozytorów.
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora
- portret kompozytora








Który z kompozytorów jest nazywany ojcem polskiej opery narodowej? Wpisz w okienko jego imię i nazwisko.
Odpowiedź:
........................................
Na jakim instrumencie grał Niccolò Paganini? Wpisz w okienko jego nazwę.
Ten instrument to: ................
Wskaż miasto, w którym odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.
- Poznań
- Warszawa
- Gdańsk
- Kraków
- Łódź
- Wrocław
- Katowice
Zapisz imię i nazwisko kompozytora baletu Harnasie.
Odpowiedź:
..................................
Wskaż przedstawiciela impresjonizmu.
- Maurycy Ravel
- Witold Lutosławski
- Krzysztof Penderecki
- Edward Grieg
Uszereguj kompozytorów w porządku chronologicznym (od daty urodzenia).
- Edvard Grieg
- Henryk Wieniawski
- Fryderyk Chopin
- Antonio Vivaldi
- Wojciech Kilar
- Nicolo Paganini
- Jan Sebastian Bach
Słownik pojęć
twórca utworów muzycznych.
[łac.], concerto, utwór muzyczny na instrument solo (koncert skrzypcowy, fortepianowy itp.) lub 2–4 instrumenty solowe (koncert podwójny, potrójny itd.) i orkiestrę.
Definicje słownikowe opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.