Na ilustracji niebieska grafika przedstawiająca zakończenie nauki w szkole. Niebieskie kontury postaci trzymają w dłoniach zwinięte w rulon dokumenty i wyrzucają w górę birety. Temat lekcji: Sprawdzian wiedzy część czwarta. Tańce i folklor różnych narodów.
Wprowadzenie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1cvHiYEjsKSz
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
2) rozpoznaje ze słuchu:
A) brzmienie instrumentów muzycznych
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je;
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
Nauczysz się
dzielić instrumenty muzyczne ze względu na źródło dźwięku;
rozpoznawać instrumenty słuchem;
wymieniać i klasyfikować instrumenty orkiestry symfonicznej;
Wymień cztery główne grupy instrumentów orkiestry symfonicznej oraz podaj przykłady instrumentów tych grup.
Wymień cztery główne grupy instrumentów orkiestry symfonicznej oraz podaj przykłady instrumentów tych grup.
Wymień cztery główne grupy instrumentów orkiestry symfonicznej oraz podaj przykłady instrumentów tych grup.
Na podstawie grafiki interaktywnej wymień cztery główne grupy instrumentów orkiestry symfonicznej oraz przyporządkuj do tych grup instrumenty.
RBydZCmR2KYUH1
R1cZIL143RGB7
Polecenie 2
Na jakie mniejsze grupy instrumentów dzielą się instrumenty strunowe? Wymień te grupy i podaj przykłady instrumentów należących do tych grup.
Na jakie mniejsze grupy instrumentów dzielą się instrumenty strunowe? Wymień te grupy i podaj przykłady instrumentów należących do tych grup.
Na jakie mniejsze grupy instrumentów dzielą się instrumenty strunowe? Wymień te grupy i podaj przykłady instrumentów należących do tych grup.
Jak dzielą się instrumenty strunowe ze względu na sposób wydobycia dźwięku? Wysłuchaj przykładu muzycznego, które pomoże Ci w rozwiązaniu tego polecenia.
RjK576mHoTcat
RutJrCYLEtJhS
Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na wysokość dźwięku?
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na wysokość dźwięku?
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na wysokość dźwięku?
Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na wysokość dźwięku?
RGjTcaxS8BdGH
Polecenie 4
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na źródło dźwięku?
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na źródło dźwięku?
Odpowiedz na pytanie: Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na źródło dźwięku?
Jak dzielą się instrumenty perkusyjne ze względu na źródło dźwięku?
RBYIbUuIBNQrq
Polecenie 5
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się grupa instrumentów, w które się dmie?
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się grupa instrumentów, w które się dmie?
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się grupa instrumentów, w które się dmie?
Jak nazywa się grupa instrumentów, w które się dmie? Dla ułatwienia wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego.
R15fMZyL6JFzZ
R3HszkpHe16th
Polecenie 6
Wymień znane Ci instrumenty dęte blaszane.
Wymień znane Ci instrumenty dęte blaszane.
Wymień znane Ci instrumenty dęte blaszane.
Wysłuchaj poniższego tematu utworu Bolero, Maurice Ravela. Wymień instrument, który w nim występuje.
R1AH6QZco912v
R10aX4MbBxTa5
RaZkTDtC1up0j1
Ćwiczenie 1
R1G6DnESrUbdS
Ćwiczenie 2
Sklasyfikuj instrumenty jako instrumenty dęte drewniane lub dęte blaszane. Instrumenty do sklasyfikowania: 1. klarnet, 2. puzon, 3. tuba, 4. obój, 5. trąbka, 6. rożek angielski, 7. kontrafagot, 8. fagot, 9. klarnet basowy, 10. flet, 11. waltornia, 12. flet piccolo
Sklasyfikuj instrumenty jako instrumenty dęte drewniane lub dęte blaszane. Instrumenty do sklasyfikowania: 1. klarnet, 2. puzon, 3. tuba, 4. obój, 5. trąbka, 6. rożek angielski, 7. kontrafagot, 8. fagot, 9. klarnet basowy, 10. flet, 11. waltornia, 12. flet piccolo
Jak nazywa się instrument przedstawiony poniżej? Odpowiedź zapis z małej litery. Odsłuchaj przykładu muzycznego dla ułatwienia. Następnie zaznacz elementy budowy tego instrumentu.
RznPVYFgYEzpX
R1H5cPEtvwLmZ
R1dpCMtw612AX
1
Ćwiczenie 4
R1WCbdpnQMBEV1
R13aE0TKcfdGI
Ćwiczenie 5
R2wqBN6EDydI5
Ćwiczenie 6
R2XiXXlOkLYND
Ćwiczenie 7
R1KFKjItXJpqW
Ćwiczenie 8
Słownik pojęć
Instrumenty perkusyjne
Instrumenty perkusyjne
instrumenty muzyczne, z których dźwięk wydobywa się przez uderzanie lub potrząsanie.
Instrumenty strunowe
Instrumenty strunowe
instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku są napięte, drgające struny.
Orkiestra symfoniczna
Orkiestra symfoniczna
orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych.