Sprawdzian wiedzy cz. 2. – Instrumenty.
Wprowadzenie
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
2) rozpoznaje ze słuchu:
A) brzmienie instrumentów muzycznych
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je;
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
dzielić instrumenty muzyczne ze względu na źródło dźwięku;
rozpoznawać instrumenty słuchem;
wymieniać i klasyfikować instrumenty orkiestry symfonicznej;
definiować pojęcia: instrumenty perkusyjninstrumenty perkusyjne, instrumenty strunoweinstrumenty strunowe, orkiestra symfonicznaorkiestra symfoniczna;
wymieniać elementy budowy instrumentów.
1.
I skrzypce
{audio}
2.
II skrzypce
3.
altówki
{audio}
4.
wiolonczele
{audio}
5.
kontrabasy
{audio}
6.
harfa
{audio}
7.
flety poprzeczne
{audio}
8.
klarnety
{audio}
9.
fagoty
{audio}
10.
oboje
{audio}
11.
trąbki
Trąbka jest często używana w muzyce jazzowej. Do najlepszych trębaczy jazzowych na świecie zalicza się Milesa Davisa, polskim trębaczem o sławie światowej był Tomasz Stańko.
{audio}
12.
puzony
Współczesne puzony posiadają dodatkowy zawór dołączający dodatkowy kanał zwiększający całkowitą długość instrumentu do ponad 3,5 m!
{audio}
13.
waltornie (rogi)
Prototypem waltorni był wczesnośredniowieczny instrument sygnałowy wykonany z rogu bydlęcego, wykorzystywany głównie przez ówczesnych myśliwych. Muzyk grający na waltorni to waltornista. Długość rury waltorni to ponad 3,5 m!
{audio}
14.
tuba
Tuba zawitała do orkiestry symfonicznej najpóźniej, dopiero w XIX wieku. Muzyk grający na tubie to tubista.
{audio}
15.
trójkąt
{audio}
16.
werbel
{audio}
17.
kotły
{audio}
18.
fortepian
{audio}
19.
talerze
{audio}
20.
flet piccolo
{audio}
Przenieś nazwy instrumentów do odpowiednich grup.
kontrafagot, flet piccolo, fagoty, oboje, trąbki, waltornie, klarnet basowy, puzony, rożek angielski, flety, klarnety, tuba
| Instrumenty dęte drewniane: | |
|---|---|
| Instrumenty dęte blaszane: |
Jak nazywa się instrument przedstawiony poniżej? Odpowiedź zapis z małej litery. Odsłuchaj przykładu muzycznego dla ułatwienia. Następnie zaznacz elementy budowy tego instrumentu.
Odpowiedź:
............
- gryf
- ślimak
- ustnik
- struny
- pedał
- manuały
Odpowiadaj na pytania i przechodź do kolejnych etapów gry.
-
Na jakim instrumencie gra altowiolista?
Akordeon
Czelesta
Altówka
Wiolonczela
-
Który instrument ma suwak?
Trąbka
Puzon
Fortepian
Kontrabas
-
Wskaż instrument, który ma duszę.
Harfa
Organy
Wielki bęben
Skrzypce
-
Wskaż najniżej brzmiący instrument dęty blaszany.
Puzon
Trąbka
Tuba
Waltornia
-
Wskaż idiofon.
Trójkąt
Kotły
Wielki bęben
Werbel
-
Wskaż instrument perkusyjny.
Lira korbowa
Skrzypce diabelskie
Bazuna
Suka biłgorajska
Który instrument wywodzi się z rogu myśliwskiego?
..................
Wskaż instrument, na którym gra się palcatkami.
- Cymbały
- Kotły
- Skrzypce diabelskie
- Gajdy
Wskaż wszystkie instrumenty, które wykonuje lutnik.
- Skrzypce
- Gitara
- Kontrabas
- Ligawka
Słownik pojęć
instrumenty muzyczne, z których dźwięk wydobywa się przez uderzanie lub potrząsanie.
instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku są napięte, drgające struny.
orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych.
Definicje słownikowe opracowano na podstawie: https://encyklopedia.pwn.pl/
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Ulrich Michels, Atlas muzyki, t. 1, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.
Ulrich Michels, Atlas muzyki, t. 2, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2003.