Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, że imiesłowy są nieosobową formą czasownika;

      2. zna imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe;

      3. zna zasady tworzenia imiesłowów.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. tworzy imiesłowy od bezokoliczników;

      2. potrafi określić formy imiesłowów odmiennych;

      3. odnajduje imiesłowy w tekście;

      4. pracuje samodzielnie z testem.

  2. Metoda pracy pisanie, praca z tekstem, pytania, odpowiedzi.

  3. Środki dydaktyczne odbite na ksero egzemplarze testu, przybory do pisania, odbite na ksero egzemplarze ankiety.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności,

        • podział uczniów na grupy.

      2. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna
      Rozdanie uczniom egzemplarzy testów. Każda grupa ma inną wersję testu.

      Udzielenie wyjaśnień dotyczących pracy nad testem (określenie czasu pracy – 35 minut i odpowiedzi na pytania uczniów dotyczące spraw organizacyjnych lub zrozumienia poleceń).

      Grupa A

      imię i nazwisko

      klasa

      data

      Co wiemy o imiesłowach?

      1. Wypisz imiesłowy i nazwij ich typ.
      Czytając książkę, myślał o wakacjach - __________________________________.
      Ukończywszy szkołę, podjął pracę w szpitalu - ___________________________________.
      Nikt nie widział przechodzącej obok sąsiadki - ___________________________________.
      W tym podartym kapeluszu wyglądasz rozbrajająco - ___________________________________.

      2. Od podanych bezokoliczników utwórz imiesłowy.

      3. Utwórz i wpisz odpowiednie imiesłowy.
      Szedł ...................................... książkę. [czytać]

      ............................................ to, wyszedł z pokoju. [powiedzieć]
      4. Podkreśl niepoprawne zdania.
      Wróciwszy do pokoju, zadzwonił telefon.
      Słuchając wiadomości, wykipiało mleko.
      Oglądając ten film, okropnie się nudziłem.
      Spóźniwszy się na lekcję, dostałem uwagę.

      Grupa B

      imię i nazwisko

      klasa

      data Co wiemy o imiesłowach? **1. Wypisz imiesłowy i nazwij ich typ.
      Nagle usłyszałem cichy głos dochodzący zza drzwi - ___________________________________.
      Kup ocieplaną skórzaną kurtkę - ___________________________________.
      Spędziwszy tydzień w górach, poczuł się zdrowszy - ___________________________________.
      Słuchając radia, zmywał naczynia - ___________________________________.

      2. Od podanych bezokoliczników utwórz imiesłowy.

      3. Utwórz i wpisz odpowiednie imiesłowy.
      Parzył ...................................... oczami. [wywracać] ............................................ książkę, oddał ją do biblioteki. [przeczytać] 4. Podkreśl niepoprawne zdania.
      Czytając książkę, zadzwonił listonosz.
      Wszedłszy na salę, miejsca były już zajęte.
      Rozmyślając o filmie, słuchał muzyki.
      Zjadłszy obiad, poszedł do kina.

    3. Faza podsumowująca
      Zebranie wypełnionych przez uczniów testów.
      Rozdanie uczniom do wypełnienia ankiety dotyczącej testu i jego przebiegu.

  5. Bibliografia [1] B. Niemiecko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
    [2] A. Gorzałczyńska – Mróz, M. Szulc, D. Różek, D. Chwastniewska, A. Halasz, P. Borys, Język polski. Nauka o języku dla klasy pierwszej gimnazjum. Część 1, GWO, Gdańsk 2000.
    [3] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.

  6. Załączniki

    1. Ankieta
      Które pytanie sprawiło Ci najwięcej problemów?
      Czy rozumiałeś polecenia w teście?
      Czy miałeś/miałaś dość czasu na wykonanie wszystkich poleceń?
      Jak oceniasz atmosferę panującą w klasie podczas pisania testu?

    2. przykład punktowania i oceniania
      1.zadanie – 4 punkty
      2. zadanie – 10 punktów
      3. zadanie – 2 punkty
      4. zadanie – 2 punkty
      razem za wszystkie zadania – 18 punktów
      ocena bardzo dobra – za 18 – 16 punktów
      ocena dobra – za 15 – 13 punktów
      ocena dostateczna – za 12 – 9 punktów
      ocena dopuszczająca – za 8 – 6 punktów.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

Rk9Md1HlhadT3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 135.48 KB w języku polskim
R8tkRDsmiFVGl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 901.50 KB w języku polskim