Sprawdzian wiedzy o imiesłowach
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, że imiesłowy są nieosobową formą czasownika;
zna imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe;
zna zasady tworzenia imiesłowów.
Umiejętności
Uczeń:tworzy imiesłowy od bezokoliczników;
potrafi określić formy imiesłowów odmiennych;
odnajduje imiesłowy w tekście;
pracuje samodzielnie z testem.
Metoda pracy pisanie, praca z tekstem, pytania, odpowiedzi.
Środki dydaktyczne odbite na ksero egzemplarze testu, przybory do pisania, odbite na ksero egzemplarze ankiety.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności,
podział uczniów na grupy.
Podanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Rozdanie uczniom egzemplarzy testów. Każda grupa ma inną wersję testu.Udzielenie wyjaśnień dotyczących pracy nad testem (określenie czasu pracy – 35 minut i odpowiedzi na pytania uczniów dotyczące spraw organizacyjnych lub zrozumienia poleceń).
Grupa A
imię i nazwisko
klasa
data
Co wiemy o imiesłowach?
1. Wypisz imiesłowy i nazwij ich typ.
Czytając książkę, myślał o wakacjach - __________________________________.
Ukończywszy szkołę, podjął pracę w szpitalu - ___________________________________.
Nikt nie widział przechodzącej obok sąsiadki - ___________________________________.
W tym podartym kapeluszu wyglądasz rozbrajająco - ___________________________________.2. Od podanych bezokoliczników utwórz imiesłowy.
3. Utwórz i wpisz odpowiednie imiesłowy.
Szedł ...................................... książkę. [czytać]............................................ to, wyszedł z pokoju. [powiedzieć]
4. Podkreśl niepoprawne zdania.
Wróciwszy do pokoju, zadzwonił telefon.
Słuchając wiadomości, wykipiało mleko.
Oglądając ten film, okropnie się nudziłem.
Spóźniwszy się na lekcję, dostałem uwagę.Grupa B
imię i nazwisko
klasa
data Co wiemy o imiesłowach? **1. Wypisz imiesłowy i nazwij ich typ.
Nagle usłyszałem cichy głos dochodzący zza drzwi - ___________________________________.
Kup ocieplaną skórzaną kurtkę - ___________________________________.
Spędziwszy tydzień w górach, poczuł się zdrowszy - ___________________________________.
Słuchając radia, zmywał naczynia - ___________________________________.2. Od podanych bezokoliczników utwórz imiesłowy.
3. Utwórz i wpisz odpowiednie imiesłowy.
Parzył ...................................... oczami. [wywracać] ............................................ książkę, oddał ją do biblioteki. [przeczytać] 4. Podkreśl niepoprawne zdania.
Czytając książkę, zadzwonił listonosz.
Wszedłszy na salę, miejsca były już zajęte.
Rozmyślając o filmie, słuchał muzyki.
Zjadłszy obiad, poszedł do kina.Faza podsumowująca
Zebranie wypełnionych przez uczniów testów.
Rozdanie uczniom do wypełnienia ankiety dotyczącej testu i jego przebiegu.
Bibliografia [1] B. Niemiecko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
[2] A. Gorzałczyńska – Mróz, M. Szulc, D. Różek, D. Chwastniewska, A. Halasz, P. Borys, Język polski. Nauka o języku dla klasy pierwszej gimnazjum. Część 1, GWO, Gdańsk 2000.
[3] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.Załączniki
Ankieta
Które pytanie sprawiło Ci najwięcej problemów?
Czy rozumiałeś polecenia w teście?
Czy miałeś/miałaś dość czasu na wykonanie wszystkich poleceń?
Jak oceniasz atmosferę panującą w klasie podczas pisania testu?przykład punktowania i oceniania
1.zadanie – 4 punkty
2. zadanie – 10 punktów
3. zadanie – 2 punkty
4. zadanie – 2 punkty
razem za wszystkie zadania – 18 punktów
ocena bardzo dobra – za 18 – 16 punktów
ocena dobra – za 15 – 13 punktów
ocena dostateczna – za 12 – 9 punktów
ocena dopuszczająca – za 8 – 6 punktów.
Czas trwania lekcji 45 minut