Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Sprawnie, sprawniej, najsprawniej… stopniujemy przymiotniki!

Treści kształcenia:

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Świadomość językowa. Uczeń:

4) poprawnie stopniuje przymiotniki i używa ich we właściwych kontekstach.

Cele operacyjne:

  • Utrwalenie wiadomości o przymiotniku,

  • Kształcenie umiejętności stopniowania przymiotników,

  • Kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Poznaje słowa jako nośniki emocji,

  • Kształci umiejętność stopniowania przymiotników,

  • Uczy się współpracy z nauczycielem,

  • Wyraża swoje spostrzeżenia i myśli w sposób prawidłowy,

  • Kształci umiejętność posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się.

Środki dydaktyczne:

  • Krzyżówka (diagram narysowany na tablicy przed zajęciami),

  • Kartonowe koła,

  • Zasób multimedialny: film (animacja) „Stopniowanie przymiotników”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna.

Metody nauczania:

  • Podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie,

  • Praktyczna: ćwiczenia.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Prowadzący tuż przed zajęciami rysuje na tablicy diagram i w miarę możliwości zasłania go (np. skrzydłem tablicy). Krzyżówka zostanie rozwiązana po wprowadzeniu uczniów w temat zajęć.

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z dziećmi, sprawdza obecność i wprowadza w tematykę lekcji: „Kochani, znacie już kilka części mowy. Przypomnijcie jakie?”. Sugerowana odpowiedź uczniów: „Rzeczownik, czasownik i przymiotnik”.

Prowadzący kontynuuje wprowadzenie: „Właśnie dziś na lekcji utrwalimy wiadomości o jednej z nich i poznacie jeszcze pewien jej sekret. Najpierw jednak musicie odgadnąć, o jaką część mowy chodzi”. Odsłania narysowany na tablicy diagram i czyta hasła do krzyżówki: dzieci odpowiadają, nauczyciel wpisuje je w odpowiednie pola (litery z drugiej kolumny zaznacza innym kolorem pisaka/kredy).

  1. Twoja ojczyzna.

  2. Topola, świerk, dąb.

  3. Z niego chleb.

  4. Kwaśna do herbaty.

  5. Dzieło pszczół.

  6. Przed nazwiskiem.

  7. On, ona, …..

  8. Zgoda!

  9. Przeczenie.

  10. ….. Uszatek.

  11. „Przeciwnik” psa.

P

O

L

S

K

A

D

R

Z

E

W

O

Z

B

O

Ż

E

C

Y

T

R

Y

N

A

M

I

Ó

D

I

M

I

Ę

O

N

O

T

A

K

N

I

E

M

I

Ś

K

O

T

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę i podają hasło: PRZYMIOTNIK.

Prowadzący prosi, by chętny uczeń przypomniał definicję przymiotnika.

Sugerowana odpowiedź: „Przymiotnik to odmienna część mowy, która odpowiada na pytania: Jaki?, Jaka?, Jakie?. Odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje. Najczęściej określa rzeczownik”.

Etap realizacji

Nauczyciel przyczepia do tablicy kartonowe koła. Są one duże, w jednakowym rozmiarze, w zielonym kolorze, ale różniące się nasyceniem barwy. Prowadzący prosi o nazwanie cech kół. Sugerowana odpowiedź: „Koła są duże, zielone”.

Nauczyciel prosi o nazwanie koloru kół, pokazując wskaźnikiem koła od najmniej nasyconej zieleni do najbardziej nasyconej. Sugerowana odpowiedź: „Zielone, bardziej zielone, najbardziej zielone” lub: „Zielone, zieleńsze, najzieleńsze”.

Następnie prowadzący przymocowuje do tablicy koła o takiej samej barwie, ale różniące się wielkością. Koło pierwsze – duże, drugie – większe i największe. Uczniowie analogicznie nazywają pokazywane przez nauczyciela przedmioty.

Nauczyciel podsumowuje ćwiczenie: „Jak zauważyliście, przymiotnik potrafi wskazać na intensywność cech. I tak koło było duże, większe i największe. Także zielone, bardziej zielone i najbardziej zielone. To zjawisko nazywamy w gramatyce stopniowaniem”. Zapisuje wreszcie na tablicy temat lekcji, uczniowie przepisują go do zeszytu. Poniżej notują: „Stopniowanie, inaczej gradacja, to nasilanie cech przymiotnika”.

Prowadzący zajęcia tłumaczy zasady stopniowania: „Niektóre przymiotniki stopniują się w sposób regularny. Spójrzcie”. Zapisuje na tablicy pierwszą kolumnę z przymiotnikami. Następnie zachęca uczniów, aby sami uzupełnili pozostałe kolumny:

STOPNIOWANIE REGULARNE

STOPIEŃ RÓWNY

STOPIEŃ WYŻSZY

STOPIEŃ NAJWYŻSZY

PIĘKNY

PIĘKNIEJSZY

NAJPIĘKNIEJSZY

CIEKAWY

CIEKAWSZY

NAJCIEKAWSZY

GRZECZNY

GRZECZNIEJSZY

NAJGRZECZNIEJSZY

Wyjaśnia: „Zauważcie metodę tworzenia kolejnych stopni w stopniowaniu regularnym. Do przymiotnika w stopniu równym, podstawowym dodajemy końcówki -szy, -ejszy. Tak powstaje stopień wyższy. Do przymiotnika w stopniu wyższym dodajemy przedrostek naj- i w ten sposób tworzymy stopień najwyższy”. Prosi o przepisanie przykładu stopniowania z tablicy do zeszytów. Następnie kontynuuje wykład, zapisując informacje na tablicy: „Niektóre przymiotniki stopniują się w sposób nieregularny”. Podobnie jak poprzednio zapisuje na tablicy pierwszą kolumnę z przymiotnikami i zachęca uczniów, aby sami uzupełnili pozostałe kolumny.

STOPNIOWANIE NIEREGULARNE

STOPIEŃ RÓWNY

STOPIEŃ WYŻSZY

STOPIEŃ NAJWYŻSZY

DOBRY

LEPSZY

NAJLEPSZY

ZŁY

GORSZY

NAJGORSZY

DUŻY

WIĘKSZY

NAJWIĘKSZY

MAŁY

MNIEJSZY

NAJMNIEJSZY

Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie „nieregularności” stopniowania. Sugerowane odpowiedzi: „Stopień wyższy przymiotnika nie przypomina stopnia równego, zmienia się cały wyraz. Dopiero stopień najwyższy tworzy się, podobnie jak w przypadku stopniowania regularnego, przez dodanie przedrostka naj- do stopnia wyższego”.

Prowadzący zajęcia poleca dzieciom przepisanie stopniowania nieregularnego do zeszytu wraz z przykładami. Następnie mówi: „Czas na ostatnią odsłonę stopniowania przymiotników. To stopniowanie opisowe”. Zapisuje pierwszą kolumnę na tablicy. Podobnie jak poprzednio zachęca dzieci do uzupełniania kolejnych stopni.

STOPNIOWANIE OPISOWE

STOPIEŃ RÓWNY

STOPIEŃ WYŻSZY

STOPIEŃ NAJWYŻSZY

KOLOROWY

BARDZIEJ KOLOROWY

NAJBARDZIEJ KOLOROWY

UPARTY

BARDZIEJ UPARTY

NAJBARDZIEJ UPARTY

ZADOWOLONY

BARDZIEJ ZADOWOLONY

NAJBARDZIEJ ZADOWOLONY

Nauczyciel prosi uczniów o podanie zasady tworzenia stopniowania opisowego. Sugerowane odpowiedzi: „Do przymiotnika w stopniu równym dodajemy wyraz bardziej, a w stopniu najwyższym – najbardziej. Sam przymiotnik się nie zmienia”. Prowadzący prosi uczniów o przepisanie przykładów stopniowania opisowego.

Nauczyciel zaprasza teraz uczniów do obejrzenia materiału filmowego z zasobu. Prosi, by zanotowali podane w nim przykłady stopniowania przymiotników.

Po filmie prowadzący informuje dzieci, że są takie przymiotniki, których się nie stopniuje, bo mają tzw. cechy stałe, np.: drewniany, metalowy, skórzany, uliczny itp. Na zakończenie tej części zaprasza uczniów do prostej zabawy: wybrane dziecko mówi przymiotnik, kolejne podaje jego wyższy, następne najwyższy stopień (uwaga: można używać „podchwytliwych”, niestopniowalnych przymiotników), potem następny uczestnik wymienia kolejne słowo itd. Kto się pomyli, odpada z gry – ostatnich np. pięciu uczniów powinno się nagrodzić plusem lub dobrą oceną.

Etap końcowy

Na zakończenie lekcji nauczyciel podaje uczniom zadanie domowe:

Przestopniuj następujące przymiotniki: gorzki, zdolny, brudny, płaski, duży, słodki. Napisz, w czym jesteś dobry, w czym lepszy, a w czym najlepszy.

Dodatkowo:

Zadanie domowe dla chętnych:

Uzupełnij tekst przymiotnikami i następnie przestopniuj je:

„W lesie rosło drzewo, w którym można było dostrzec dziuplę. Janka intrygowało pytanie, kto może w niej mieszkać. Czy to ptak? A może wiewiórka? Czy jeszcze inne zwierzę? Chciał zajrzeć do dziupli, ale wiedział, że byłoby to nierozsądne. Postanowił obserwować dziuplę z odległości. Po czasie jego cierpliwość została nagrodzona”.

R15KoMvhf4AfE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 131.00 KB w języku polskim
R102YQ0n8zpEG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 86.43 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3