Zdjęcie przedstawia Budapeszt z perspektywy Góry Gellerta. Na pierwszym planie widoczne są zielone szczyty drzew. Przez środek kadru od góry do dołu przepływa Dunaj. Przez rzekę prowadzi Most Łańcuchowy. Po prawej stronie rzeki widoczne niskie zabudowania miejskie, po lewej poza zabudowaniami widoczny jest także Zamek Królewski. Na prawym brzegu poza niskimi zabudowaniami miejskimi jest też charakterystyczny budynek parlamentu. Ukazany jest jego brązowy dach, na którym znajdują się małe wieżyczki. Ponad nimi góruje, również brązowa, kopuła. Na lewo od niej, a frontem do rzeki znajdują się dwie jasne strzeliste wieże. Horyzont wyznaczają wzgórza.
Zdjęcie przedstawia Budapeszt z perspektywy Góry Gellerta. Na pierwszym planie widoczne są zielone szczyty drzew. Przez środek kadru od góry do dołu przepływa Dunaj. Przez rzekę prowadzi Most Łańcuchowy. Po prawej stronie rzeki widoczne niskie zabudowania miejskie, po lewej poza zabudowaniami widoczny jest także Zamek Królewski. Na prawym brzegu poza niskimi zabudowaniami miejskimi jest też charakterystyczny budynek parlamentu. Ukazany jest jego brązowy dach, na którym znajdują się małe wieżyczki. Ponad nimi góruje, również brązowa, kopuła. Na lewo od niej, a frontem do rzeki znajdują się dwie jasne strzeliste wieże. Horyzont wyznaczają wzgórza.
Sprawozdanie z pola bitwy
Budapeszt
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Twoje cele
poznasz zasady redagowania sprawozdania;
zastosujesz w sprawozdaniu słownictwo wskazujące na następstwo czasu,
ułożysz plan bitwy na Placu Broni,
dobierzesz słownictwo potrzebne do napisania wstępu i zakończenia sprawozdania.
Sprawozdanie to szczegółowe i wierne przedstawienie przebiegu jakichś wydarzeń. Jeśli jest pisane z perspektywy ich uczestnika lub świadka, zbliża się ku reportażowireportażreportażowi.
Jeśli jego celem ma być zaprezentowanie dzieła malarskiego, inscenizacji teatralnej lub filmu, wówczas zbliża się do recenzjirecenzjarecenzji.
Pisząc sprawozdanie, należy:
nadać sprawozdaniu tytuł;
dokładnie określić, jakich wydarzeń dotyczy (np. wycieczki, uroczystości, zawodów sportowych);
przedstawić uczestników wydarzeń;
opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;
przedstawić w kolejności chronologicznejchronologiachronologicznej ich przebieg, czyli odtworzyć przebieg wydarzeń, wybierając to, co istotne.
Pamiętaj! Sprawozdanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Warto zastosować różne formy czasowników i ich określeń. Słownictwo nacechowane emocjonalnie przyda się do opisu własnych wrażeń i oceny wydarzenia.
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Ferenca Molnára zatytułowany Przebieg bitwy i wykonaj ćwiczenia.
Przebieg bitwyFerenc Molnár
Ferenc MolnárPrzebieg bitwy
W dniu bitwy była piękna, wiosenna pogoda. Rano padał wprawdzie deszcz, więc na pauzie chłopcy z przygnębieniem wyglądali przez okna na dwór. Obawiali się, że deszcz pokona obie walczące strony. Ale w południe przestało padać i przejaśniło się. O godzinie pierwszej słońce świeciło już pełnym blaskiem, zrobiło się ciepło i wyschły chodniki. Kiedy chłopcy wracali ze szkoły, od strony wzgórz BudyBudaBudy wiał lekki, wiosenny wiatr. Lepszą pogodę na bitwę trudno było sobie wymarzyć! Piasek nagromadzony w fortecach stał się wilgotny i świetnie nadawał się do lepienia kartaczy.
O godzinie pierwszej w szkole rozpoczęła się nerwowa krzątanina. Wszyscy pędzili do domu i już za kwadrans druga cała armia zebrała się na Placu. Niektórzy wyciągali z kieszeni zabrany z obiadu chleb i dojadali go. Chłopcy byli dziś znacznie spokojniejsi. Wczoraj nie wiedzieli jeszcze, co ich czeka. Pojawienie się posłów wyjaśniło sytuację, przestali się denerwować i w pełnym pogotowiu czekali na bitwę. Wiedzieli już, kiedy nadciągnie wróg i w jaki sposób będą z nim walczyć. Wszyscy płonęli wojennym zapałem i pragnęli jak najszybciej znaleźć się w ogniu walki. W ostatniej chwili w planach wojennych Boki zaszła istotna zmiana. Po przyjściu na Plac chłopcy ze zdumieniem stwierdzili, że przed fortecami numer cztery i pięć wykopano głęboki rów. Co bardziej strachliwi natychmiast pomyśleli, że to nieprzyjaciel przygotował jakąś zasadzkę, i przybiegli do Boki.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Przebieg bitwy, [w:] Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.
R1YLObhtvOhIS
Kolorowe zdjęcie przedstawia fragment chodnika i ceglanej kamienicy z drewnianymi drzwiami. Na chodniku znajduje się rzeźba, składająca się z figur dzieci. Pięciu chłopców gra w kulki. Rozsypane kulki leżą na chodniku, obok stoi teczka, którą w tamtych czasach chłopcy nosili do szkoły. Dwóch stoi przy drzwiach i przygląda się grze. Przed nimi, w odległości około dwóch metrów dwaj pochyleni chłopcy toczą kulki, przyglądając im się uważnie, trzeci oparł ręce na kolanach i odwrócił głowę w stronę stojących nieopodal kolegów. Za chłopcami leżą porzucone, związane paskiem zeszyty szkolne.
Rzeźba wykonana przez Piotra SzanyiChłopcy z Placu Broni znajduje się w Budapeszcie, w 8. dzielnicy, przy ul. Práter
Źródło: Wikimedia Commons, Piotr Szanyi, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z animacją pt. Wiadomości z Placu Broni, a następnie wykonaj polecenia.
RPvhGNj3BwFL8
Animacja przedstawiająca spikera relacjonującego najnowsze wiadomości z Budapesztu. Ich tematem jest bitwa stoczona pomiędzy dwiema grupami chłopców.
Animacja przedstawiająca spikera relacjonującego najnowsze wiadomości z Budapesztu. Ich tematem jest bitwa stoczona pomiędzy dwiema grupami chłopców.
Animacja przedstawiająca spikera relacjonującego najnowsze wiadomości z Budapesztu. Ich tematem jest bitwa stoczona pomiędzy dwiema grupami chłopców.
Polecenie 1
Sprawdź na mapie i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką i jakiego kraju jest stolicą.
R1SrhU60qwXkQ
(Uzupełnij).
Polecenie 1
Sprawdź w encyklopedii i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką i jakiego kraju jest stolicą.
RMEqP1h3ARAsw
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Ustal, gdzie w Budapeszcie znajdował się Plac Broni. Określ jego położenie.
Rlm9EcB8CvGi4
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Podaj, jak nazywali się przywódcy obu grup chłopców. Wypisz ich imiona i nazwiska.
R15ZzCdjqy3uz
(Uzupełnij).
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Chłopcy z Placu BroniFerenca Molnára zatytułowany Wspaniała przestrzeń i wykonaj ćwiczenia.
Wspaniała przestrzeń
Wspaniała przestrzeń
Plac, pusty plac... O, zdrowe i rumiane wiejskie dzieci z Wielkiej Niziny Węgierskiej! Żyjecie oto na rozległych przestrzeniach i wystarczy wam uczynić jeden tylko krok, aby znaleźć się w szczerym polu, pod błękitem cudownego nieboskłonu. Wasze spojrzenia przywykły do bezkresnych pól i szerokich horyzontów. Wy nie zostałyście wtłoczone w mury wysokich kamienic i nie domyślacie się nawet, jak wielkim skarbem jest dla budapeszteńskich chłopców zwykły, pusty plac. Taki plac to dla miejskich dzieci rozległa równina, to wspaniała przestrzeń! Słowem - ich Wielka Nizina. Taki plac to wolność, to pełna swoboda. I pomyśleć, że ów plac jest tylko zwykłym skrawkiem ziemi ogrodzonym z jednej strony rozwalającym się płotem, a z pozostałych stron zamkniętym przez szare mury kamienic, wznoszących się wysoko pod niebo.
[...]
Czy można było znaleźć piękniejsze miejsce do zabaw? Dla nas, chłopców z miasta, było to coś wspaniałego! Nie potrafiliśmy wyobrazić sobie bardziej indiańskiego, piękniejszego i rozleglejszego placu, który by tak doskonale zastępował amerykańską prerię. A położony na tyłach skład drzewa stawał się wszystkim tym, czego akurat potrzebowaliśmy. Bywał więc miasteczkiem na Dzikim Zachodzie, puszczą, górami skalistymi pełnymi kanionów, słowem tym, czym go w danej chwili mianowano. I nie myślcie, że był to wystawiony na ataki, bezbronny plac! Przeciwnie, był to Plac Broni! Szczyty sągów chłopcy zamienili bowiem w fortece i twierdze. O tym, które punkty trzeba umocnić, decydował Boka. Fortece natomiast budowali Czonakosz i Nemeczek. Znajdowały się one w czterech czy pięciu punktach. Każda z nich miała kapitana, porucznika i podporucznika. Oni stanowili armię.
[...]
Jeden z najważniejszych punktów obowiązującego na Placu regulaminu przewidywał, że każdy, kto tu wchodzi, winien starannie zamknąć za sobą furtkę. Kto tego obowiązku nie dopełnił, tego czekał areszt. A dyscyplina na Placu obowiązywała surowa. Jak w wojsku.
unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Przebieg bitwy, [w:] Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.
Ćwiczenie 1
Na podstawie fragmentu powieści określ, jaką rolę odgrywał Plac w życiu budapeszteńskich chłopców.
R171tGZwYWnPg
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, że chłopcy nadali Placowi szczególny charakter.
Puste, rozległe miejsce, jakim był Plac, stanowiło doskonałą przestrzeń do zabawy dla chłopców z miasta. To właśnie oni nadali mu wyjątkowe znaczenie. Chłopcy, przebywając tu, wymyślali różne zabawy, ćwiczyli sprawność, grali w gry. Był dla nich przestrzenią swobody, miejscem, które należy bronić.
Ważne!
Wielowyrazowe nazwy własne określające grupy ludzi piszemy dużymi literami (z wyjątkiem wewnętrznych przyimków i spójników), np.: Czerwone Gitary (polski zespół muzyczny), Piwnica pod Baranami (kabaret założony w 1956 w Krakowie), Ruch dla Rzeczpospolitej (partia polityczna działająca w latach 1992‑1999).
RsnoUgmiur7nQ
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj imię bohatera powieści Chłopcy z Placu Broni do odpowiedniej grupy. Chłopcy z Placu Broni Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie Czerwone Koszule Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie
Przyporządkuj imię bohatera powieści Chłopcy z Placu Broni do odpowiedniej grupy. Chłopcy z Placu Broni Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie Czerwone Koszule Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8JOlqLhHaXBm
Ćwiczenie 3
Uzupełnij podane zdania wyrazami. Każde sprawozdanie piszemy w czasie 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Jego tematem może być, np. 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym, a wydarzenia opisujemy w porządku 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Koniecznie, najlepiej we wstępie trzeba podać miejsce i 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym.
Uzupełnij podane zdania wyrazami. Każde sprawozdanie piszemy w czasie 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Jego tematem może być, np. 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym, a wydarzenia opisujemy w porządku 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Koniecznie, najlepiej we wstępie trzeba podać miejsce i 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUAlnVkC8IwWi
Ćwiczenie 4
Uzupełnij podane poniżej zdania tak, aby Wydarzenia na Placu Broni miały miejsce w
opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;
Uzupełnij podane poniżej zdania tak, aby Wydarzenia na Placu Broni miały miejsce w
opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrRsGX6Po6YR0
Ćwiczenie 5
Pogrupuj podane poniżej słownictwo na takie, które użyjesz we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu sprawozdania. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Rozwinięcie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Zakończenie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw
Pogrupuj podane poniżej słownictwo na takie, które użyjesz we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu sprawozdania. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Rozwinięcie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Zakończenie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Popraw podany fragment sprawozdania w taki sposób, aby uniknąć powtórzeń.
Najpierw chłopcy zajęli wcześniej ustalone pozycje. Potem Boka zrobił przegląd batalionów i zajął pozycję na dachu budki, aby obserwować przebieg bitwy. Potem pojawili się wartownicy z informacją, że nadchodzą czerwone koszule. Potem rozpoczęła się bitwa.
RXAWM8eZ022dS
(Uzupełnij).
Skorzystaj z wyrazów lub wyrażeń oznaczających następstwo czasowe.
Najpierw chłopcy zajęli wcześniej ustalone pozycje. Później Boka zrobił przegląd batalionów i zajął pozycję na dachu budki, aby obserwować przebieg bitwy. Następnie pojawili się wartownicy z informacją, że nadchodzą czerwone koszule. W końcu rozpoczęła się bitwa.
RSGSPyvAF1i2P
Ćwiczenie 7
Ułóż w odpowiedniej kolejności wydarzenia. Elementy do uszeregowania: 1. Zajęcie pozycji, 2. Przegrana i zamknięcie Pastora w szopie., 3. Atak oddziału starszego Pastora., 4. Przegląd batalionów, 5. Nadejście Czerwonych Koszul, 6. Nemeczek zwycięża Feriego Acza., 7. Zwycięstwo armii Janosza Boki, 8. Atak oddziały Feriego Acza.
Ułóż w odpowiedniej kolejności wydarzenia. Elementy do uszeregowania: 1. Zajęcie pozycji, 2. Przegrana i zamknięcie Pastora w szopie., 3. Atak oddziału starszego Pastora., 4. Przegląd batalionów, 5. Nadejście Czerwonych Koszul, 6. Nemeczek zwycięża Feriego Acza., 7. Zwycięstwo armii Janosza Boki, 8. Atak oddziały Feriego Acza.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUOwzTBhIa4N9
Ćwiczenie 8
Pogrupuj podane poniżej wyrażenia na takie, których użyjesz we wstępie sprawozdania i w jego zakończeniu. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. Zapowiadał się słoneczny dzień..., 2. Walka odbyła się w..., 3. Bitwa miała miejsce..., 4. Tego wiosennego dnia odbyła się..., 5. Był rok...
Pogrupuj podane poniżej wyrażenia na takie, których użyjesz we wstępie sprawozdania i w jego zakończeniu. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. Zapowiadał się słoneczny dzień..., 2. Walka odbyła się w..., 3. Bitwa miała miejsce..., 4. Tego wiosennego dnia odbyła się..., 5. Był rok...
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
Napisz wstęp sprawozdania z bitwy na Placu Broni.
R1anQq9lqUbzY
(Uzupełnij).
Zacznij pisać od określenia czasu, miejsca oraz celu wydarzenia. Pisz w czasie przeszłym.
Bitwa o Plac Broni, który był terenem zabaw budapeszteńskich chłopców, odbyła się wiosną 1889 roku. Dzień był ciepły i słoneczny. Na czele oddziałów stali Janosz Boka, dowódca chłopców broniących Placu Broni oraz Feri Acz dowódca Czerwonych Koszul, które chciały zająć Plac. Oddziały spotkały się o godzinie czternastej trzydzieści. Obrońcy przygotowali stanowiska bojowe, fortece i pociski z piasku. Opracowali plan bitwy i wyznaczyli zadania. Dźwięk trąbki oznajmił, że armia czerwonych koszul przybyła na Plac Broni, jeden oddział stanął przy bramie od ulicy Marii, drugi od ulicy Pawła.
Ćwiczenie 10
Napisz zakończenie sprawozdania z bitwy na Placu Broni.
R1YiB5BezAx4e
(Uzupełnij).
W zakończeniu podsumuj wydarzenie i wyraź o nim swoją opinię.
Bitwa zakończyła się zwycięstwem chłopców pod dowództwem Janosza Boki. Wygrali, ponieważ przygotowali dobrą strategię obrony Placu. Krok po kroku realizowali plan, przewidzieli ruchy przeciwnika, wykonywali zaskakujące manewry oraz walczyli uczciwie. Szalę zwycięstwa przechyliło pokonanie Feriego Acza przez Nemeczka. Armia Czerwonych Koszul rozpierzchła się, widząc upadek wodza, pozostałych wypchnięto za furtkę. W szeregach zwycięzców zapanowała euforia, chłopcy wiwatowali i bardzo się cieszyli.
01
Ferenc Molnár [czyt. ferenc molnar]
Słownik
Buda
Buda
część Budapesztu, dawniej odrębne miasto leżące na prawym brzegu Dunaju; na lewym brzegu znajduje się Peszt, który też był oddzielnym miastem; w wyniku połączenia Budy, Pesztu (i Óbudy) powstał Budapeszt
chronologia
chronologia
kolejność następowania po sobie wydarzeń
recenzja
recenzja
tekst, którego celem jest analiza i ocena dzieła artystycznego
reportaż
reportaż
gatunek z pogranicza dziennikarstwa i literatury pięknej, którego celem jest wiarygodna relacja z autentycznych wydarzeń i zjawisk
Notatki ucznia
RwvY6XOWrwNHO
(Uzupełnij).
Bibliografia
Molnár F., (2019) Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa.