Rlb2CdUunOWmi
Zdjęcie przedstawia Budapeszt z perspektywy Góry Gellerta. Na pierwszym planie widoczne są zielone szczyty drzew. Przez środek kadru od góry do dołu przepływa Dunaj. Przez rzekę prowadzi Most Łańcuchowy. Po prawej stronie rzeki widoczne niskie zabudowania miejskie, po lewej poza zabudowaniami widoczny jest także Zamek Królewski. Na prawym brzegu poza niskimi zabudowaniami miejskimi jest też charakterystyczny budynek parlamentu. Ukazany jest jego brązowy dach, na którym znajdują się małe wieżyczki. Ponad nimi góruje, również brązowa, kopuła. Na lewo od niej, a frontem do rzeki znajdują się dwie jasne strzeliste wieże. Horyzont wyznaczają wzgórza.

Sprawozdanie z pola bitwy

Budapeszt
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz zasady redagowania sprawozdania;

  • zastosujesz w sprawozdaniu słownictwo wskazujące na następstwo czasu,

  • ułożysz plan bitwy na Placu Broni,

  • dobierzesz słownictwo potrzebne do napisania wstępu i zakończenia sprawozdania.

Sprawozdanie to szczegółowe i wierne przedstawienie przebiegu jakichś wydarzeń. Jeśli jest pisane z perspektywy ich uczestnika lub świadka, zbliża się ku reportażowireportażreportażowi.

Jeśli jego celem ma być zaprezentowanie dzieła malarskiego, inscenizacji teatralnej lub filmu, wówczas zbliża się do recenzjirecenzjarecenzji.

Pisząc sprawozdanie, należy:

  • nadać sprawozdaniu tytuł;

  • dokładnie określić, jakich wydarzeń dotyczy (np. wycieczki, uroczystości, zawodów sportowych);

  • przedstawić uczestników wydarzeń;

  • opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;

  • przedstawić w kolejności chronologicznejchronologiachronologicznej ich przebieg, czyli odtworzyć przebieg wydarzeń, wybierając to, co istotne.

Pamiętaj!
Sprawozdanie powinno mieć wstęp, rozwinięciezakończenie. Warto zastosować różne formy czasowników i ich określeń. Słownictwo nacechowane emocjonalnie przyda się do opisu własnych wrażeń i oceny wydarzenia.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Ferenca Molnára zatytułowany Przebieg bitwy i wykonaj ćwiczenia.

Przebieg bitwyFerenc Molnár
Ferenc Molnár Przebieg bitwy

W dniu bitwy była piękna, wiosenna pogoda. Rano padał wprawdzie deszcz, więc na pauzie chłopcy z przygnębieniem wyglądali przez okna na dwór. Obawiali się, że deszcz pokona obie walczące strony. Ale w południe przestało padać i przejaśniło się. O godzinie pierwszej słońce świeciło już pełnym blaskiem, zrobiło się ciepło i wyschły chodniki. Kiedy chłopcy wracali ze szkoły, od strony wzgórz BudyBudaBudy wiał lekki, wiosenny wiatr. Lepszą pogodę na bitwę trudno było sobie wymarzyć! Piasek nagromadzony w fortecach stał się wilgotny i świetnie nadawał się do lepienia kartaczy.

O godzinie pierwszej w szkole rozpoczęła się nerwowa krzątanina. Wszyscy pędzili do domu i już za kwadrans druga cała armia zebrała się na Placu. Niektórzy wyciągali z kieszeni zabrany z obiadu chleb i dojadali go. Chłopcy byli dziś znacznie spokojniejsi. Wczoraj nie wiedzieli jeszcze, co ich czeka. Pojawienie się posłów wyjaśniło sytuację, przestali się denerwować i w pełnym pogotowiu czekali na bitwę. Wiedzieli już, kiedy nadciągnie wróg i w jaki sposób będą z nim walczyć. Wszyscy płonęli wojennym zapałem i pragnęli jak najszybciej znaleźć się w ogniu walki. W ostatniej chwili w planach wojennych Boki zaszła istotna zmiana. Po przyjściu na Plac chłopcy ze zdumieniem stwierdzili, że przed fortecami numer cztery i pięć wykopano głęboki rów. Co bardziej strachliwi natychmiast pomyśleli, że to nieprzyjaciel przygotował jakąś zasadzkę, i przybiegli do Boki.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Przebieg bitwy, [w:] Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.
R1YLObhtvOhIS
Rzeźba wykonana przez Piotra Szanyi Chłopcy z Placu Broni znajduje się w Budapeszcie, w 8. dzielnicy, przy ul. Práter
Źródło: Wikimedia Commons, Piotr Szanyi, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z animacją pt. Wiadomości z Placu Broni, a następnie wykonaj polecenia.

RPvhGNj3BwFL8
Animacja przedstawiająca spikera relacjonującego najnowsze wiadomości z Budapesztu. Ich tematem jest bitwa stoczona pomiędzy dwiema grupami chłopców.
Polecenie 1

Sprawdź na mapie i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką i jakiego kraju jest stolicą.

R1SrhU60qwXkQ
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Sprawdź w encyklopedii i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką
i jakiego kraju jest stolicą.

RMEqP1h3ARAsw
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Ustal, gdzie w Budapeszcie znajdował się Plac Broni. Określ jego położenie.

Rlm9EcB8CvGi4
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Podaj, jak nazywali się przywódcy obu grup chłopców. Wypisz ich imiona i nazwiska.

R15ZzCdjqy3uz
(Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Chłopcy z Placu Broni FerencMolnára zatytułowany Wspaniała przestrzeń i wykonaj ćwiczenia.

Wspaniała przestrzeń
Wspaniała przestrzeń

Plac, pusty plac... O, zdrowe i rumiane wiejskie dzieci z Wielkiej Niziny Węgierskiej! Żyjecie oto na rozległych przestrzeniach i wystarczy wam uczynić jeden tylko krok, aby znaleźć się w szczerym polu, pod błękitem cudownego nieboskłonu. Wasze spojrzenia przywykły do bezkresnych pól i szerokich horyzontów. Wy nie zostałyście wtłoczone w mury wysokich kamienic i nie domyślacie się nawet, jak wielkim skarbem jest dla budapeszteńskich chłopców zwykły, pusty plac. Taki plac to dla miejskich dzieci rozległa równina, to wspaniała przestrzeń! Słowem - ich Wielka Nizina. Taki plac to wolność, to pełna swoboda. I pomyśleć, że ów plac jest tylko zwykłym skrawkiem ziemi ogrodzonym z jednej strony rozwalającym się płotem, a z pozostałych stron zamkniętym przez szare mury kamienic, wznoszących się wysoko pod niebo.

[...]

Czy można było znaleźć piękniejsze miejsce do zabaw? Dla nas, chłopców z miasta, było to coś wspaniałego! Nie potrafiliśmy wyobrazić sobie bardziej indiańskiego, piękniejszego i rozleglejszego placu, który by tak doskonale zastępował amerykańską prerię. A położony na tyłach skład drzewa stawał się wszystkim tym, czego akurat potrzebowaliśmy. Bywał więc miasteczkiem na Dzikim Zachodzie, puszczą, górami skalistymi pełnymi kanionów, słowem tym, czym go w danej chwili mianowano. I nie myślcie, że był to wystawiony na ataki, bezbronny plac! Przeciwnie, był to Plac Broni! Szczyty sągów chłopcy zamienili bowiem w fortece i twierdze. O tym, które punkty trzeba umocnić, decydował Boka. Fortece natomiast budowali CzonakoszNemeczek. Znajdowały się one w czterech czy pięciu punktach. Każda z nich miała kapitana, porucznika i podporucznika. Oni stanowili armię.

[...]

Jeden z najważniejszych punktów obowiązującego na Placu regulaminu przewidywał, że każdy, kto tu wchodzi, winien starannie zamknąć za sobą furtkę. Kto tego obowiązku nie dopełnił, tego czekał areszt. A dyscyplina na Placu obowiązywała surowa. Jak w wojsku.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Przebieg bitwy, [w:] Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.
Ćwiczenie 1

Na podstawie fragmentu powieści określ, jaką rolę odgrywał Plac w życiu budapeszteńskich chłopców.

R171tGZwYWnPg
(Uzupełnij).
Ważne!

Wielowyrazowe nazwy własne określające grupy ludzi piszemy dużymi literami  (z wyjątkiem wewnętrznych przyimków i spójników), np.: Czerwone Gitary (polski zespół muzyczny), Piwnica pod Baranami (kabaret założony w 1956 w Krakowie), Ruch dla Rzeczpospolitej (partia polityczna działająca w latach 1992‑1999).

RsnoUgmiur7nQ
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj imię bohatera powieści Chłopcy z Placu Broni do odpowiedniej grupy. Chłopcy z Placu Broni Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie Czerwone Koszule Możliwe odpowiedzi: 1. Sebenicz, 2. Gereb, 3. Janosz Boka, 4. Feri Acz, 5. Ernest Nemeczek, 6. Czele, 7. Barabasz, 8. Bracia Pastorowie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8JOlqLhHaXBm
Ćwiczenie 3
Uzupełnij podane zdania wyrazami. Każde sprawozdanie piszemy w czasie 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Jego tematem może być, np. 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym, a wydarzenia opisujemy w porządku 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym. Koniecznie, najlepiej we wstępie trzeba podać miejsce i 1. czas, 2. przyszłym, 3. wydarzeń, 4. chronologicznym, 5. wycieczka, 6. przeszłym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUAlnVkC8IwWi
Ćwiczenie 4
Uzupełnij podane poniżej zdania tak, aby Wydarzenia na Placu Broni miały miejsce w 


opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrRsGX6Po6YR0
Ćwiczenie 5
Pogrupuj podane poniżej słownictwo na takie, które użyjesz we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu sprawozdania. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Rozwinięcie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw Zakończenie Możliwe odpowiedzi: 1. w końcu, 2. na początku, 3. następnie, 4. później, 5. potem, 6. na wstępie, 7. na zakończenie, 8. na końcu, 9. najpierw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Popraw podany fragment sprawozdania w taki sposób, aby uniknąć powtórzeń.

Najpierw chłopcy zajęli wcześniej ustalone pozycje. Potem Boka zrobił przegląd batalionów i zajął pozycję na dachu budki, aby obserwować przebieg bitwy. Potem pojawili się wartownicy z informacją, że nadchodzą czerwone koszule. Potem rozpoczęła się bitwa.

RXAWM8eZ022dS
(Uzupełnij).
RSGSPyvAF1i2P
Ćwiczenie 7
Ułóż w odpowiedniej kolejności wydarzenia. Elementy do uszeregowania: 1. Zajęcie pozycji, 2. Przegrana i zamknięcie Pastora w szopie., 3. Atak oddziału starszego Pastora., 4. Przegląd batalionów, 5. Nadejście Czerwonych Koszul, 6. Nemeczek zwycięża Feriego Acza., 7. Zwycięstwo armii Janosza Boki, 8. Atak oddziały Feriego Acza.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUOwzTBhIa4N9
Ćwiczenie 8
Pogrupuj podane poniżej wyrażenia na takie, których użyjesz we wstępie sprawozdania i w jego zakończeniu. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. Zapowiadał się słoneczny dzień..., 2. Walka odbyła się w..., 3. Bitwa miała miejsce..., 4. Tego wiosennego dnia odbyła się..., 5. Był rok...
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Napisz wstęp sprawozdania z bitwy na Placu Broni.

R1anQq9lqUbzY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Napisz zakończenie sprawozdania z bitwy na Placu Broni.

R1YiB5BezAx4e
(Uzupełnij).
01

Słownik

Buda
Buda

część Budapesztu, dawniej odrębne miasto leżące na prawym brzegu Dunaju; na lewym brzegu znajduje się Peszt, który też był oddzielnym miastem; w wyniku połączenia Budy, Pesztu (i Óbudy) powstał Budapeszt

chronologia
chronologia

kolejność następowania po sobie wydarzeń

recenzja
recenzja

tekst, którego celem jest analiza i ocena dzieła artystycznego

reportaż
reportaż

gatunek z pogranicza dziennikarstwa i literatury pięknej, którego celem jest wiarygodna relacja z autentycznych wydarzeń i zjawisk

Notatki ucznia

RwvY6XOWrwNHO
(Uzupełnij).

Bibliografia

Molnár F., (2019) Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa.