Sprawozdanie z sali sądowej z procesu przeciwko córkom ojca Goriot
Sprawozdanie z sali sądowej z procesu przeciwko córkom ojca Goriot
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna problematykę powieści Ojciec Goriot,
zna zadania prokuratora, obrońcy, sędziego, świadków, ławy przysięgłych, wygląd sali sądowej.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
scharakteryzować i oceniać działania bohaterów powieści,
właściwie dobierać argumenty, wcielając się w rolę wybranej postaci powieściowej,
zabierać głos w dyskusji, przestrzegając etykiety językowej.
2. Metoda i forma pracy
Debata w formie fingowanego posiedzenia sądu – symulacja
3. Środki dydaktyczne
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są teksty powieści Ojciec Goriot Balzaca, a także uprzednio przygotowane przez uczniów przemówienia, zeznania itp. Układ krzeseł w sali lekcyjnej powinien przypominać porządek sali sądowej – uczniowie przed lekcją przygotowują klasę do zajęć.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku jeden z uczniów zapisuje z tablicy temat lekcji: „Sprawozdanie z sali sądowej z procesu przeciwko córkom ojca Goriot”. Nie przewiduje się specjalnego wprowadzenia. Uczniowie zostali wcześniej zapoznani z formą zajęć, więc lekcja od początku przebiega w konwencji posiedzenia sądu. Prowadzący zajęcia przypomina o zajęciu odpowiednich miejsc, we właściwym porządku siadają:
sędziowie,
ława przysięgłych (12 osób – lub więcej, przydział ról przeprowadzono tak, by zaangażować jak najwięcej uczniów),
oskarżone – córki p. Goriot – Anastazja de Restaud i Delfina de Nucingen,
prokurator,
oskarżyciel posiłkowy,
obrońcy,
świadkowie – postaci z powieści, np. Vautrin, pani Vauquer, Rastignac, panna Taillefer, służąca Sylwia.
W miarę możliwości wszyscy uczniowie w klasie powinni wcielić się w jakąś rolę. W tym celu w domu przygotowują notatki zawierające cytaty, przykładową argumentację itp.
b) Faza realizacyjna
Uczeń sprawujący funkcję sędziego prowadzącego rozprawę przedstawia oskarżenie Anastazji i Delfiny – córek nieżyjącego pana Goriota o zaniedbanie ojca, ograbienie go z majątku, brak troski i opieki, które przyczyniły się do śmierci.
Sędzia oddaje głos prokuratorowi, prezentującemu treść oskarżenia, w którym powinna się znaleźć wysokość oczekiwanej kary dla Anastazji i Delfiny.
Następnie sędzia powołuje na świadków postacie z powieści, które wypowiadają się o stosunku oskarżonych do ojca. Warto, by uczniowie, przygotowując się do zajęć, zaznaczyli cytaty w tekście utworu bądź je wypisali. W przypadku zdolniejszej klasy można zaproponować, by sędziowie i prokuratorzy znaleźli przykłady autentycznych wyroków sądowych, zajrzeli do kodeksu prawa karnego itp., aby jak najmocniej uprawdopodobnić inscenizację.
Sędzia oddaje głos Delfinie i Anastazji. Oskarżone powinny podważać argumenty oskarżenia, bronić własnych racji – oczywiście w oparciu o treść książki.
W tym miejscu może poprosić o głos oskarżyciel posiłkowy, wskazujący na nieprawdziwość zeznań oskarżonych.
Na koniec głos zabierają obrońcy z uzasadnieniem łagodzącym wymiar kary.
Przerwa – ok. 5 minut, podczas której obraduje ława przysięgłych, wypracowując swoje stanowisko.
Ogłoszenie wyroku kończy proces.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, czego się nauczyli na zajęciach. Zwraca uwagę, że ocena postępowania ludzi jest bardzo trudna i łączy się z odpowiedzialnością. Nie sposób żyć bez oceniania, ale nie wolno osądzać tak, by ostatecznie kogoś potępić. Jeśli starczy czasu, warto zapytać młodzież, czy współcześnie zdarzają się sytuacje podobne do opisanej przez Balzaca – pisarza żyjącego w XIX w.
5. Bibliografia
H. Balzac, Ojciec Goriot, przełożył i wstępem opatrzył T. Boy‑Żeleński, Czytelnik, Warszawa 1984.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz notatkę prasową będącą sprawozdaniem z procesu przeciwko córkom ojca Goriot. Zwróć uwagę na uzasadnienie wyroku, racje obrony, wypowiedzi świadków i samych oskarżonych.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla klasy drugiej liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego. Może stanowić wprowadzenie do cyklu lekcji poświęconego omówieniu powieści H. Balzaca.