R1RlPdNxTbtAI
Zdjęcie przedstawia po lewej stronie otwarty zeszyt w linie. Na środku pomiędzy kartkami leży długopis. Zeszyt leży na ciemnobrązowym drewnianym blacie.

Sprawozdanie z wizyty w teatrze

Zeszyt
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • rozpoznasz elementy charakteryzujące wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie sprawozdaniasprawozdaniesprawozdania,

  • zgromadzisz słownictwo wskazujące na następstwo czasowe,

  • napiszesz sprawozdanie z wizyty w teatrze lub w kinie.

Czym jest sprawozdanie? W odpowiedzi na to pytanie należy stwierdzić, że jest to tekst informacyjny, który ma na celu szczegółowe przedstawienie przebiegu danego zdarzenia. Na ogół pisane jest z punktu widzenia świadka lub uczestnika wydarzeń. Może dotyczyć imprez szkolnych, wycieczek do kina czy teatru, zawodów lub spotkań z ciekawymi ludźmi.

R137NbYkj89O8
Sprawozdanie: wstęp, część zasadnicza (rozwinięcie) i zakończenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JxRjVW12u8d
Ważne zasady podczas pisania sprawozdania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYIbdOHxdQNG41
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.

RwMnWVJbq3R9r
Animacja przedstawia trzy najważniejsze części, z jakich powinna składać się recenzja/sprawozdanie ze spektaklu: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Omówione zostało również słownictwo, jakiego powinno używać się w recenzji/sprawozdaniu
1
Polecenie 1

Wypisz, co powinna zawierać część analityczno–krytyczna recenzjirecenzjarecenzji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Wymień elementy, które składają się na scenografięscenografiascenografię spektaklu teatralnego.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni światło w spektaklu teatralnym.

uzupełnij treść
R1MDaj02mx5aS
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUeXfmRm3rqe6
Ćwiczenie 3
Podziel podane wyrażenia na takie, których można użyć, pisząc o kolejności wydarzeń i takie, które będą wyrażały opinie. grupa 1 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkYfVTu41Zxr6
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTFbAW4vZ5Eir
Ćwiczenie 5
Zaznacz kolorem czerwonym we fragmencie sprawozdania wyrażenie wskazujące na chronologię. 12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. Najpierw, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. Następnie dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...] Na zakończenie poszliśmy jeszcze na lody.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFjjUv8dR64RA
Ćwiczenie 5
12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...]
1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu poszliśmy jeszcze na lody.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2nOUiRZugEiI
Ćwiczenie 6
Zdania opisujące szczegółowo wydarzenie Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła. Zdania, których można użyć w czasie pisania sprawozdania Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UbfVFP4ndOz
Ćwiczenie 7
Dopasuj do siebie części zdań wyrażających ocenę lub opinię o wydarzeniu w kinie i teatrze. Sądzę, że spektakl był bardzo udany i ciekawy, gdyż Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi. Uważam, że był jeden z najmniej ciekawych filmów, jakie ostatnio widziałam, Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Stwórz plan sprawozdania ze zwiedzania teatru. Wypisz potrzebne informacje, przyporządkowując je do właściwych grup.

R1Rcsex6ZMIpO
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 9

Napisz sprawozdanie ze zwiedzania teatru. W razie potrzeby skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.

uzupełnij treść

Słownik

brawurowy
brawurowy

zuchwały, odważny

charyzmatyczny
charyzmatyczny

wyjątkowy, posiadający autorytet u innych ludzi

choreografia
choreografia

układ tańca lub ruchów tanecznych w spektaklu teatralnym

idylliczny
idylliczny

beztroski, pogodny

kreacja
kreacja

rola w filmie lub teatrze

musical
musical

spektakl teatralny, w którym dialogi aktorów przeplatane są tańcem i śpiewem

nietuzinkowy
nietuzinkowy

wyróżniający się, rzadko spotykany

obiektywizm
obiektywizm

przedstawianie i ocenianie czegoś w sposób zgodny ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych opinii, uczuć i interesów

realizm
realizm

wierne, zgodne z obserwacją odtwarzanie rzeczywistości

recenzja
recenzja

ocena utworu literackiego, naukowego, muzycznego, przedstawienia teatralnego, wystawy

rutyna
rutyna

wykonywanie jakichś czynności według utartych schematów

scenografia
scenografia

opracowanie plastycznej oprawy widowiska, zaliczamy do niej: oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty

sprawozdanie
sprawozdanie

opis, relacja z konkretnych wydarzeń

subiektywizm
subiektywizm

przedstawianie i ocenianie czegoś wyłącznie z własnego punktu widzenia

tuzinkowy
tuzinkowy

niczym się niewyróżniający

Notatki ucznia

R5od9EuhBpA9m
(Uzupełnij).

Bibliografia

Wolański A., (2008), Edycja tekstów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.