Zdjęcie przedstawia po lewej stronie otwarty zeszyt w linie. Na środku pomiędzy kartkami leży długopis. Zeszyt leży na ciemnobrązowym drewnianym blacie.
Zdjęcie przedstawia po lewej stronie otwarty zeszyt w linie. Na środku pomiędzy kartkami leży długopis. Zeszyt leży na ciemnobrązowym drewnianym blacie.
Sprawozdanie z wizyty w teatrze
Zeszyt
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
rozpoznasz elementy charakteryzujące wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie sprawozdaniasprawozdaniesprawozdania,
zgromadzisz słownictwo wskazujące na następstwo czasowe,
napiszesz sprawozdanie z wizyty w teatrze lub w kinie.
Czym jest sprawozdanie? W odpowiedzi na to pytanie należy stwierdzić, że jest to tekst informacyjny, który ma na celu szczegółowe przedstawienie przebiegu danego zdarzenia. Na ogół pisane jest z punktu widzenia świadka lub uczestnika wydarzeń. Może dotyczyć imprez szkolnych, wycieczek do kina czy teatru, zawodów lub spotkań z ciekawymi ludźmi.
R137NbYkj89O8
Grafika podzielona na cztery poziome pola umieszczone kolejno. Treść na pierwszym polu: w sprawozdaniu można wyróżnić: wstęp, część zasadniczą i zakończenie. Treść na polu drugim: Wstęp. Ogólny opis wydarzenia ujęty w taki sposób, aby odpowiadał na pytania: kto?, co?, kiedy?, gdzie?. Pasek trzeci: Część zasadnicza. Poszczególne etapy wydarzenia przedstawione w takiej kolejności, w jakiej miały miejsce. Pole czwarte: Zakończenie. Podsumowanie i ocena.
Sprawozdanie: wstęp, część zasadnicza (rozwinięcie) i zakończenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JxRjVW12u8d
Grafika podzielona na pięć poziomych pól ułożonych kolejno jeden pod drugim. Treść pola pierwszego: Podczas pisania sprawozdania należy pamiętać o kilku zasadach. Niżej wymienione zostały te zasady: pisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej, aby czytelnik miał pewność, że autor był świadkiem lub uczestnikiem wydarzeń; pamiętaj, żeby przekazać informacje o miejscu wydarzenia, jego czasie oraz innych uczestnikach np. wycieczki; zachowaj chronologię zdarzeń, stosując zwroty podkreślające następstwo czasu: na początku, najpier, potem, po chwili, następnie, z kolei, na zakończenie, na końcu; swoje przemyślenia i opinie przedstaw w zakończeniu.
Ważne zasady podczas pisania sprawozdania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYIbdOHxdQNG41
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.
RwMnWVJbq3R9r
Animacja przedstawia trzy najważniejsze części, z jakich powinna składać się recenzja/sprawozdanie ze spektaklu: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Omówione zostało również słownictwo, jakiego powinno używać się w recenzji/sprawozdaniu
Animacja przedstawia trzy najważniejsze części, z jakich powinna składać się recenzja/sprawozdanie ze spektaklu: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Omówione zostało również słownictwo, jakiego powinno używać się w recenzji/sprawozdaniu
Animacja pt.: „Jak napisać sprawozdanie z wycieczki do teatru?”
Animacja pt.: „Jak napisać sprawozdanie z wycieczki do teatru?”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Animacja przedstawia trzy najważniejsze części, z jakich powinna składać się recenzja/sprawozdanie ze spektaklu: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Omówione zostało również słownictwo, jakiego powinno używać się w recenzji/sprawozdaniu
1
Polecenie 1
Wypisz, co powinna zawierać część analityczno–krytyczna recenzjirecenzjarecenzji.
uzupełnij treść
1
Polecenie 2
Wymień elementy, które składają się na scenografięscenografiascenografię spektaklu teatralnego.
uzupełnij treść
1
Polecenie 3
Wyjaśnij, jaką funkcję pełni światło w spektaklu teatralnym.
uzupełnij treść
R1MDaj02mx5aS
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUeXfmRm3rqe6
Ćwiczenie 3
Podziel podane wyrażenia na takie, których można użyć, pisząc o kolejności wydarzeń i takie, które będą wyrażały opinie. grupa 1 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei
Podziel podane wyrażenia na takie, których można użyć, pisząc o kolejności wydarzeń i takie, które będą wyrażały opinie. grupa 1 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. uważam, 2. jestem przekonana/y, 3. sądzę, 4. następnie, 5. wydaje mi się, 6. najpierw, 7. potem, 8. według mnie, 9. z kolei
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkYfVTu41Zxr6
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniu.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTFbAW4vZ5Eir
Ćwiczenie 5
Zaznacz kolorem czerwonym we fragmencie sprawozdania wyrażenie wskazujące na chronologię. 12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. Najpierw, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. Następnie dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...] Na zakończenie poszliśmy jeszcze na lody.
Zaznacz kolorem czerwonym we fragmencie sprawozdania wyrażenie wskazujące na chronologię. 12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. Najpierw, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. Następnie dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...] Na zakończenie poszliśmy jeszcze na lody.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFjjUv8dR64RA
Ćwiczenie 5
12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...]
1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu poszliśmy jeszcze na lody.
12 czerwca nasza klasa pojechała na wycieczkę do Koszalina. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu, o godz. 8.00, spotkaliśmy się przed szkołą i wsiedliśmy do autobusu. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu dwie godziny jechaliśmy do miejsca naszej wycieczki i to była bardzo przyjemna jej część. 1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu na miejsce rozpoczęliśmy zwiedzanie. [...]
1. Następnie, 2. Najpierw, 3. Na zakończenie, 4. Po dotarciu poszliśmy jeszcze na lody.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2nOUiRZugEiI
Ćwiczenie 6
Zdania opisujące szczegółowo wydarzenie Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła. Zdania, których można użyć w czasie pisania sprawozdania Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła.
Zdania opisujące szczegółowo wydarzenie Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła. Zdania, których można użyć w czasie pisania sprawozdania Możliwe odpowiedzi: 1. Spektakl był nudny i nieciekawy., 2. Przedstawienie opowiadało o czasach współczesnych., 3. W przedstawieniu odwoływano się do czasów starożytnych,, 4. Scena wyglądała jak łąka, tak była ukwiecona spadającymi z góry drobnymi kwiatkami., 5. Miejsce, w którym mieszkali główni bohaterowie, było trzydzieści kilometrów od najbliżej miejscowości, droga był trudna i wyboista, dlatego rzadko przyjeżdżali do miasta., 6. Szczególnie podobała mi się scenografia., 7. Na miejscu byliśmy po upływie dwóch godzin., 8. Wyjechaliśmy całą grupą o godzinie 10.00., 9. Przedstawienie było niezmiernie ciekawe i bardzo mnie zachwyciło., 10. Bardzo mi się podobał ostatni film szwedzkiego reżysera i mam nadzieję, że wkrótce wybiorę się na następny., 11. Aktorzy ubrani byli w długie kolorowe stroje, które mieniły się pod wpływem światła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UbfVFP4ndOz
Ćwiczenie 7
Dopasuj do siebie części zdań wyrażających ocenę lub opinię o wydarzeniu w kinie i teatrze. Sądzę, że spektakl był bardzo udany i ciekawy, gdyż Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi. Uważam, że był jeden z najmniej ciekawych filmów, jakie ostatnio widziałam, Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi.
Dopasuj do siebie części zdań wyrażających ocenę lub opinię o wydarzeniu w kinie i teatrze. Sądzę, że spektakl był bardzo udany i ciekawy, gdyż Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi. Uważam, że był jeden z najmniej ciekawych filmów, jakie ostatnio widziałam, Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. akcja długa, nudna i nieprzyciągająca uwagi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Stwórz plan sprawozdania ze zwiedzania teatru. Wypisz potrzebne informacje, przyporządkowując je do właściwych grup.
R1Rcsex6ZMIpO
Miejsce na notatki ucznia.
Skorzystaj z zawartych w tej lekcji informacji i przypomnij sobie, co powinno zostać zawarte w poszczególnych częściach sprawozdania.
Przykładowa odpowiedź:
Wstęp
data: 12 września 2021 roku,
uczestnicy: ja wraz z moją klasą Vb i wychowawcą,
miejsce: teatr w Poznaniu, cel: zwiedzenie teatru.
Rozwinięcie
podróż z miasteczka do Poznania,
odwiedzenie garderoby i charakteryzatorni,
obejrzenie magazynów teatralnych,
rozmowa z technikami zajmującymi się nagłośnieniem i oświetleniem,
przejście się po scenie teatralnej,
powrót do domu.
Zakończenie
samopoczucie po zwiedzaniu,
opis wrażeń,
ocena wycieczki.
1
Ćwiczenie 9
Napisz sprawozdanie ze zwiedzania teatru. W razie potrzeby skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
uzupełnij treść
Pamiętaj o stosowaniu słownictwa wskazującego na następstwo czasu oraz wyrażeniu na końcu swojej opinii o wycieczce.
Przykładowe sprawozdanie:
12 września 2021 roku pojechałam wraz ze swoją klasą Vb i wychowawcą do Poznania. Celem naszego wyjazdu było zwiedzenie teatru. Spotkaliśmy się na dworcu o godzinie 8.00. Po sprawdzeniu obecności weszliśmy do pociągu, który właśnie nadjechał. Po godzinie byliśmy w Poznaniu.
Najpierw tramwajem spod Dworca Głównego udaliśmy się w kierunku Alei Karola Marcinkowskiego. Po dziesięciu minutach dotarliśmy prawie pod sam gmach teatru. Po drugiej stronie ulicy równolegle do budynku była alejka, w której usiedliśmy na ławkach, by zjeść drugie śniadanie i napić się ciepłej herbaty z termosów. W końcu weszliśmy do budynku teatru. W szatni zostawiliśmy torby i kurtki. Pan przewodnik przywitał się z nami i zaprowadził nas do garderoby aktorów. Mieliśmy okazję porozmawiać z charakteryzatorkami oraz garderobianymi. Kolejną częścią zwiedzania było pójście do magazynu, w którym znajdują się dekoracje i rekwizyty z różnych spektakli. Panował tam nieskazitelny porządek. Każdy rekwizyt był podpisany i zabezpieczony. Następnie pan przewodnik zaprowadził nas do pomieszczeń, w których pracują oświetleniowcy i akustycy. Mieliśmy możliwość zadania im pytań, dotyczących sprzętu, wykorzystywanego w czasie spektakli. Duże wrażenie wywarły na nas urządzenia, które pozwalają technikom na sterowanie głośnością dźwięku. Na zakończenie mieliśmy okazję wejść na scenę i poczuć się jak aktorzy ćwiczący na próbie przed spektaklem. Po zwiedzaniu teatru udaliśmy się do centrum na lody, następnie tramwajem pojechaliśmy na dworzec kolejowy. Na peronie pierwszym stał już nasz pociąg. Po upływie godziny dotarliśmy do naszej miejscowości.
To był bardzo udany wyjazd do teatru, pogoda dopisała. Ciekawe było to, że mogliśmy poznać pracowników teatru i dowiedzieć się wiele o funkcjonowaniu tej instytucji. Mnie najbardziej zainteresowała praca garderobianych i charakteryzatorów. Moją uwagę przykuły makijażowe sztuczki, dzięki którym z młodej aktorki można zrobić staruszkę. Lubię rysować, więc może w przyszłości zostanę charakteryzatorką. Mam nadzieję, że wkrótce wybierzemy się na jakiś spektakl, aby móc poobserwować pracę zatrudnionych tam osób.
Słownik
brawurowy
brawurowy
zuchwały, odważny
charyzmatyczny
charyzmatyczny
wyjątkowy, posiadający autorytet u innych ludzi
choreografia
choreografia
układ tańca lub ruchów tanecznych w spektaklu teatralnym
idylliczny
idylliczny
beztroski, pogodny
kreacja
kreacja
rola w filmie lub teatrze
musical
musical
spektakl teatralny, w którym dialogi aktorów przeplatane są tańcem i śpiewem
nietuzinkowy
nietuzinkowy
wyróżniający się, rzadko spotykany
obiektywizm
obiektywizm
przedstawianie i ocenianie czegoś w sposób zgodny ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych opinii, uczuć i interesów
realizm
realizm
wierne, zgodne z obserwacją odtwarzanie rzeczywistości
recenzja
recenzja
ocena utworu literackiego, naukowego, muzycznego, przedstawienia teatralnego, wystawy
rutyna
rutyna
wykonywanie jakichś czynności według utartych schematów
scenografia
scenografia
opracowanie plastycznej oprawy widowiska, zaliczamy do niej: oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty
sprawozdanie
sprawozdanie
opis, relacja z konkretnych wydarzeń
subiektywizm
subiektywizm
przedstawianie i ocenianie czegoś wyłącznie z własnego punktu widzenia
tuzinkowy
tuzinkowy
niczym się niewyróżniający
Notatki ucznia
R5od9EuhBpA9m
(Uzupełnij).
Bibliografia
Wolański A., (2008), Edycja tekstów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.