Sprzątamy mieszkanie
W czystym mieszkaniu łatwiej uniknąć rozprzestrzeniania się zarazków wywołujących choroby. Pomóż rodzicom w utrzymaniu porządku. W domu jest wiele produktów, dzięki którym szybko można przywrócić czystość. Żeby były skuteczne i bezpieczne dla ludzi, trzeba je stosować zgodnie z instrukcją.
jak porządek w miejscu do nauki pomaga w uczeniu się;
że na opakowaniach produktów znajdują się etykiety z ważnymi informacjami dotyczącymi ich składu i stosowania.
wskażesz produkty służące do utrzymywania czystości;
określisz znaczenie wybranych symboli umieszczonych na opakowaniach niektórych produktów;
na podstawie instrukcji na opakowaniu wyjaśnisz, jak bezpiecznie używać środków czystości;
przeprowadzisz doświadczenie, w którym sprawdzisz, w jaki sposób środki czystości działają na tłuszcz.
1. Jak działają środki czystości?
Przebywanie w posprzątanych pomieszczeniach i używanie czystych przedmiotów nie tylko jest dobre dla zdrowia, ale też pozwala nam uczyć się i odpoczywać w komfortowych warunkach. Aby ten stan utrzymać, trzeba korzystać ze środków czystościśrodków czystości. Są to np.:
proszki i płyny do prania,
płyny do mycia naczyń, okien czy podłóg,
mydła,
żele i płyny do kąpieli,
szampony,
pasty do zębów.

Sprawdźmy, w jaki sposób środki czystości działają na tłuszcz.
Przeprowadź doświadczenie, w którym sprawdzisz działanie środków czystości na tłuszcz. Zapisz swoje obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.
Temat: Sprawdzenie, jak płyn do mycia naczyń działa na tłuszcz.
Co będzie potrzebne?
szklanka,
łyżeczka,
olej,
płyn do mycia naczyń,
woda.
Instrukcja:
Do szklanki napełnionej do połowy wodą wlej łyżeczkę oleju. Wymieszaj składniki. Zaobserwuj, co dzieje się z olejem.
Dodaj do szklanki kilka kropel płynu do mycia naczyń. Obserwuj, co dzieje się z olejem.
Wymieszaj łyżeczką składniki. Zaobserwuj, co dzieje się z olejem.
Obserwacje:
Opisz, jakie zmiany zaszły w poszczególnych etapach doświadczenia.
Wnioski:
2. Wpływ środków czystości na środowisko
Po czyszczeniu lub myciu wodę zawierającą środek czystości najczęściej wylewamy do zlewu lub toalety. Z mieszkania trafia ona do kanalizacji, a dalej do oczyszczalni ścieków. Stamtąd oczyszczona woda płynie do rzek i jezior.
Środki czystości mogą zawierać składniki, które są szkodliwe zarówno dla nas, jak i dla roślin i zwierząt. Na dodatek sama obecność takiego środka w wodzie zmienia jej właściwości. Czy wiesz, że na powierzchni rzek i jezior żyją maleńkie zwierzęta – nartniki? Jak myślisz, co się stanie, jeśli woda ze środkami czystości przedostanie się do środowiska?
Przeprowadź doświadczenie, w którym sprawdzisz jak zanieczyszczenie wody wpływa na przedmioty znajdujące się na jej powierzchni. Zapisz swoje obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.
Temat: Sprawdzenie, jak zanieczyszczenie wody wpływa na przedmioty znajdujące się na jej powierzchni.
Co będzie potrzebne?
2 talerze,
2 spinacze do papieru lub 2 igły,
płyn do mycia naczyń,
łyżeczka,
woda.
Instrukcja:
Do talerzy nalej taką samą ilość wody.
Ostrożnie nalej na łyżeczkę odrobinę płynu do mycia naczyń. Wlej go do jednego z talerzy i wymieszaj z wodą.
Ostrożnie połóż po jednym spinaczu na wodzie w każdym talerzu. Zapisz w zeszycie swoje spostrzeżenie.
Obserwacje:
Opisz, jakie zmiany zaszły w poszczególnych etapach doświadczenia.
Wnioski:
Powierzchnia wody przypomina cieniutką błonkę. Jest to związane z tym, że drobiny wody mocno się przyciągają. Niewielkie organizmy, jak nartniki i poślizgi, mogą się poruszać po powierzchni wody. Płyn do mycia naczyń wnika między drobiny wody i zmniejsza ich przyciąganie. Zwierzęta wodne nie mogą utrzymać się wówczas na jej powierzchni i toną, podobnie jak spinacz w naszym doświadczeniu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rk9ynRHc9tx2d
Nagranie wideo prezentujące nartnika poruszającego się po powierzchni wody.
Na opakowaniach produktów chemicznych znajdują się specjalne oznaczenia, mówiące o wpływie tych substancji na środowisko.
Wybrane oznaczenia określające związek środka chemicznego z przyrodą:
Oprócz powyższych symboli, na opakowaniach produktów chemicznych mogą znajdować się inne oznaczenia. Zwykle stanowią one zalecenia dotyczące prawidłowego i bezpiecznego użytkowania produktu.
Wybrane piktogramy bezpiecznego użytkowania:
Wiele zabrudzeń i plam da się usunąć zupełnie nieszkodliwymi dla człowieka i środowiska środkami. Na przykład ocet usuwa kamień z wanny, umywalki czy czajnika, natomiast sok z cytryny – niektóre plamy z ubrań.
Podsumowanie
Środki czystości zawierają składniki, które usuwają brud.
Na opakowaniach środków czystości znajdują się informacje dotyczące ich zastosowania oraz symbole, które dotyczą ich składu i bezpiecznego stosowania.
Przed użyciem środka czystości należy zapoznać się z informacjami umieszczonymi na opakowaniu.
Praca domowa
W obecności osoby dorosłej poszukaj w domu produktów, na których znajdują się symbole oznaczające substancję niebezpieczną. Napisz w zeszycie nazwę produktu, narysuj symbol i napisz, co on oznacza.
Słownik
produkty stosowane do sprzątania, prania oraz higieny osobistej
informacja przedstawiona za pomocą obrazka opracowanego w taki sposób, by był zrozumiały dla każdego niezależnie od kraju pochodzenia, np. znak drogowy, znak ostrzegawczy, znak przeciwpożarowy, oznaczenie na opakowaniu
Zadania
Wskaż osoby, które prawidłowo używają środków czystości.
- Pani Jola zawsze wsypuje taką ilość proszku do prania, jaka jest zalecana na opakowaniu.
- Pani Basia lubi wlewać dużo płynu do płukania tkanin, żeby ubrania ładnie pachniały.
- Michał wlewa do zlewu podwójną ilość płynu do mycia naczyń, żeby były czyste.
- Pan Jurek włącza pralkę wówczas, gdy jest załadowana do pełna.
Producent płynu do mycia podłóg zaleca użycie 3 nakrętek produktu na 6 litrów wody (to jest około pół wiadra). Ile płynu do mycia podłóg trzeba wlać do połowy sześciolitrowego wiadra? Wybierz prawidłową odpowiedź.
- trzy nakrętki
- półtorej nakrętki
- jedną nakrętkę
- dwie nakrętki












