Średnia arytmetyczna, mediana, dominanta I
Temat zajęć: Średnia arytmetyczna, mediana, dominanta (lekcja pierwsza)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie średniej arytmetycznej.
Uczeń zna pojęcia : mediana, dominanta.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi obliczyć średnią arytmetyczną.
Uczeń potrafi wyznaczyć medianę i dominantę.
Uczeń potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności do rozwiązywania zadań.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, dyskusja, ćwiczenia. Praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
kalkulator graficzny wraz z panelem projekcyjnym Casio, kalkulatory graficzne (opcjonalnie, mogą być dowolne, gdy dysponujemy panelem projekcyjnym RM), rzutnik multimedialny, karty pracy, prezentacja Power Point.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wprowadzenie do tematu zajęć, wyjaśnienie słowa statystyka, krótki rys historyczny. Statystyka wywodzi się z łaciny, słowo „status” oznaczało „państwo”. Statystyka jest nauką, która zajmuje się gromadzeniem, przetwarzaniem i wykorzystywaniem danych przez państwo. Kilka ciekawostek dotyczących obliczeń statystycznych znajduje się w podręczniku do matematyki dla klasy II liceum str. 234.
b) Faza realizacyjna
Wyjaśnienie pojęć: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, zapisanie podstawowych informacji jako notatka. Przykłady do każdego zagadnienia znajdują się w prezentacji do tego scenariusza
Przykład 1
Tabela przedstawia wyniki pomiaru wzrostu w pewnej klasie. Oblicz, jaki jest średni wzrost dziewcząt, a jaki chłopców w tej klasie. Oblicz średni wzrost uczniów całej klasy.
Wzrost | 164 | 166 | 167 | 168 |
Ilość dziewcząt | 8 | 3 | 1 | 1 |
Ilość chłopców | 3 | 5 | 5 | 7 |
Obliczamy średni wzrost dziewcząt: 165 cm.
Następnie średni wzrost chłopców: 166,65 cm.
Na koniec średni wzrost uczniów całej klasy: 166 cm.
Średnia arytmetyczna
Średnią arytmetyczną liczb obliczamy na podstawie wzoru:
Uwaga!
Nie wolno obliczać średniej arytmetycznej dodając do siebie średnie kilku zestawów danych i dzieląc przez ich ilość
Przykład: gdybyśmy policzyli średni wzrost uczniów klasy z poprzedniego przykładu dzieląc sumę średnich przez 2, to otrzymalibyśmy błędny wynik (poniżej): 165,825cm
Mediana
Niech oznacza uporządkowany rosnąco ciąg liczb ()
Dla n nieparzystego medianą liczb nazywamy środkowy wyraz w tym ciągu
Dla n parzystego medianą liczb nazywamy średnią arytmetyczną dwóch środkowych wyrazów tego ciągu.
Znajdźmy medianę wzrostu dziewcząt, chłopców i wszystkich uczniów klasy, której dane przedstawiono w poprzedniej tabeli.
Dziewcząt jest 13, więc medianą będzie siódmy wyraz uporządkowanego ciągu danych, czyli 164cm
Chłopców mamy 20, mediana to średnia arytmetyczna wyrazów dziesiątego i jedenastego, czyli 167cm
Wszystkich uczniów jest 33, stąd medianą wszystkich uczniów jest siedemnasty wyraz, czyli 166cm
Dominanta
Dominanta zestawu danych to taka wartość w tym zestawie, która występuje najczęściej. W przypadku, gdy w zestawie występuje kilka wartości z ta samą częstością, to każda wartość jest dominantą. Dominanta nazywana jest również modą lub wartością modalną.
Podaj dominantę wzrostu znanych już Ci uczniów z tabeli.
Dominanta dla tego zestawu to 164cm
Część ćwiczeniowa, rozwiązywanie zadań indywidualnie na kartach pracy, następnie prezentacja przez uczniów na tablicy lub przy pomocy panela projekcyjnego z kalkulatorem
Zadania w podręczniku str. 238 – 241.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć, powtórzenie podstawowych wiadomości dotyczących obliczeń statystycznych takich, jak średnia arytmetyczna, mediana, dominanta zestawu danych liczbowych.
5. Bibliografia
Podręcznik do matematyki dla klasy II liceum i technikum wyd. GWO Gdańsk 2004.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przeprowadź własne badania statystyczne, oblicz średnią arytmetyczną Twojego zestawu danych, wskaż medianę i dominantę.
Opracuj całość na plakacie