Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

URSZULA WARMUZ

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Średniowieczni mieszczanie.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie TIK jest doskonałym sposobem na zaciekawienie ucznia tematyką zajęć, skupia uwagę i zainteresowanie, motywuje do nauki i poszerzania wiedzy.

7. Cel ogólny zajęć

Średniowieczne miasto i jego mieszkańcy.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń potrafi omówić wygląd średniowiecznego miasta - najważniejsze budowle

  2. uczeń zna główne zajęcia mieszkańców średniowiecznych miast

  3. uczeń zna grupy społeczne zamieszkujące średniowieczne miasto

  4. uczeń potrafi wyjaśnić, kto i w jaki sposób zarządzał średniowiecznym miastem

  5. uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie cechów w życiu gospodarczym miasta

  6. uczeń rozumie pojęcia - baszta, mury miejskie, rynek, ratusz, mieszczanin, patrycjat, pospólstwo, plebs, rada miejska, cech, pańszczyzna, prawa miejskie, czeladnik, majstersztyk,

9. Metody i formy pracy

Metody aktywizujące uczniów (ćwiczenia interaktywne - epodreczniki.pl, learningapps.org, interankiety.pl), rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem (ikonografika).

Formy pracy - indywidulana i zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela.

10. Środki dydaktyczne

Praca na aplikacji MS Teams.

Podręcznik do Historii, GWO, kl. 5

epodreczniki.pl

youtube.com

learningapps.org

interankiety.pl

11. Wymagania w zakresie technologii

Lekcja prowadzona - nauczanie zdalne na aplikacji MS Teams.

Dla ucznia i nauczyciela: komputer, tablet lub smartfon wyposażony w kamerę, mikrofon i głośnik  z dostępem do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Wprowadzenie do tematu lekcji –  Średniowieczni mieszczanie.

      Powitanie uczniów, czynności organizacyjne.

      Zapoznanie uczniów z celem lekcji.

      Rekapitulacja wtórna – jak dzieliło się społeczeństwo w średniowieczu?

      Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne - https://learningapps.org/9759196

      Wprowadzenie do tematu – projekcja filmu https://www.youtube.com/watch?v=EKZRqwNQzew

      Sformułowanie NaCoBeZu.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - analiza doświadczenia

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Po obejrzeniu filmu uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

      - Czym zajmowali się mieszkańcy miasta?

      - Kto zakładał miasta?

      - Jak wyglądało średniowieczne miasto (budowle)?

      - Które budowle miały zapewnić bezpieczeństwo miastu?

      - Kto rządził miastem?

      - Na jakie grupy dzielili się średniowieczni mieszczanie?

      - Jak można było zostać mistrzem?

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniją ankietę ewaluacyjną.

https://www.interankiety.pl/f/7G9aWjeG

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia mogą być rownież przeprowadzone stacjonarnie w szkole. 

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna