Średniowieczni mieszczanie.
Autor/autorka
URSZULA WARMUZ
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Średniowieczni mieszczanie.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK jest doskonałym sposobem na zaciekawienie ucznia tematyką zajęć, skupia uwagę i zainteresowanie, motywuje do nauki i poszerzania wiedzy.
7. Cel ogólny zajęć
Średniowieczne miasto i jego mieszkańcy.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń potrafi omówić wygląd średniowiecznego miasta - najważniejsze budowle
uczeń zna główne zajęcia mieszkańców średniowiecznych miast
uczeń zna grupy społeczne zamieszkujące średniowieczne miasto
uczeń potrafi wyjaśnić, kto i w jaki sposób zarządzał średniowiecznym miastem
uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie cechów w życiu gospodarczym miasta
uczeń rozumie pojęcia - baszta, mury miejskie, rynek, ratusz, mieszczanin, patrycjat, pospólstwo, plebs, rada miejska, cech, pańszczyzna, prawa miejskie, czeladnik, majstersztyk,
9. Metody i formy pracy
Metody aktywizujące uczniów (ćwiczenia interaktywne - epodreczniki.pl, learningapps.org, interankiety.pl), rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem (ikonografika).
Formy pracy - indywidulana i zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela.
10. Środki dydaktyczne
Praca na aplikacji MS Teams.
Podręcznik do Historii, GWO, kl. 5
epodreczniki.pl
youtube.com
learningapps.org
interankiety.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja prowadzona - nauczanie zdalne na aplikacji MS Teams.
Dla ucznia i nauczyciela: komputer, tablet lub smartfon wyposażony w kamerę, mikrofon i głośnik z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematu lekcji – Średniowieczni mieszczanie.
Powitanie uczniów, czynności organizacyjne.
Zapoznanie uczniów z celem lekcji.
Rekapitulacja wtórna – jak dzieliło się społeczeństwo w średniowieczu?
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne - https://learningapps.org/9759196
Wprowadzenie do tematu – projekcja filmu https://www.youtube.com/watch?v=EKZRqwNQzew
Sformułowanie NaCoBeZu.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - analiza doświadczenia
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Po obejrzeniu filmu uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Czym zajmowali się mieszkańcy miasta?
- Kto zakładał miasta?
- Jak wyglądało średniowieczne miasto (budowle)?
- Które budowle miały zapewnić bezpieczeństwo miastu?
- Kto rządził miastem?
- Na jakie grupy dzielili się średniowieczni mieszczanie?
- Jak można było zostać mistrzem?
Aktywność 3
Temat: Teoria - zebranie faktów/wniosków w ogólną teorię.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z nowymi pojęciami - baszta, mury miejskie, rynek, ratusz, mieszczanin, patrycjat, pospólstwo, plebs, rada miejska, cech, prawa miejskie, czeladnik, mistrz, majstersztyk. Wygląd średniowiecznego miasta, mieszkańcy, zajęcia, warunki życia, kto rządził miastem.
Materiały prezentacyjne wykorzystane na lekcji:
Mieszkańcy średniowiecznego miasta. https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/750326
Jak zostać mistrzem? https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/666075
Kto rządził w mieście? https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/551810
Rynek - centrum średniowiecznego miasta. https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/410078
Ikonografika - podręcznik str.124 – 125 (Histori, GWO)
Aktywność 4
Temat: Praktyka - wykorzystanie wiedzy z teorii w działaniu.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Utrwalenie i podsumowanie zajęć – ćwiczenia interaktywne. Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia interaktywne
Omówienie wykonanych przez uczniów ćwiczeń.
https://learningapps.org/17759761
https://learningapps.org/17760185
https://learningapps.org/9718198
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniją ankietę ewaluacyjną.
https://www.interankiety.pl/f/7G9aWjeG
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia mogą być rownież przeprowadzone stacjonarnie w szkole.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna