Rmb4quxH0nhLK
Zdjęcie przedstawia białą kartkę na której są zapisane pismem drukowanym, w języku angielskim wyrazy np: data, mobile, radio, people, youtube, friends, online, web, social.

Środki masowego przekazu

Radio, telewizja i prasa są nieodłącznym elementem naszego życia
Źródło: pixaby, domena publiczna.

Ludzie porozumiewają się ze sobą na dwa sposoby: bezpośrednio, czyli twarzą w twarz, albo pośrednio, czyli za pomocą medium, które pełni rolę pośrednika. Mediami są wszystkie wytwory człowieka, które służą szeroko rozumianej komunikacji.

Nauczysz się
  • definiować pojęcie „mass media”,

  • przedstawiać przykłady mass mediów,

  • oceniać wpływ środków masowego przekazu na opinię społeczną,

  • uzasadniać pozytywne i negatywne skutki korzystania z środków masowego przekazu,

  • analizować teksty źródłowe i dane statystyczne dotyczące mass mediów.

Mass media

Środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, internet to nic innego jak środki masowego przekazu inaczej mass media. Są one elementem kultury masowejKultura masowakultury masowej. Mass media we współczesnym świecie oddziałują na każdy obszar życia człowieka. Rozwój nowoczesnych technologii z pewnością sprzyja szerokiemu spektrum wpływu mass mediów na człowieka i jego życie.

Media umożliwiają realizację jednego z najważniejszych praw obywatelskich – wolności słowawolność słowawolności słowa.

R1HBQmLxwmTKw
Przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu zajmują się dziennikarze.
Źródło: domena publiczna.
RsiF5ApsNCOha
Ćwiczenie 1
Wskaż, przykład mediów interaktywnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Książka, 2. Prasa, 3. Radio, 4. Internet
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

W myśl art. 54 ust. 1 Konstytucji RP, każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Wyjaśnij, gdzie twoim zdaniem powinny leżeć granice wolności.

Rghk5pW7h6DnB
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

15 lipca obchodzony jest Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. To nieformalne święto zostało zapoczątkowane przez łańcuszek internautów - wyzwanie, zachęcające do wyłączenia komórki na 24 godziny.

RZolNu3kUhMcE
Popularność smartfonów w dużej mierze wynika z możliwości używania internetu. Dzięki niemu te urządzenia stają się naszymi małymi centrami dowodzenia, które ułatwiają nam wykonywanie codziennych zadań.
Źródło: domena publiczna.

Rozwój środków masowego przekazu

R43EQSzLrbX3u
Film opisujący rozwój środków masowego przekazu i wyjaśniający rolę i znaczenie komunikacji masowej.
Polecenie 1

Oblicz, ile lat po wysłaniu pierwszego e‑maila na świecie, został wysłany e‑mail w Polsce.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Podaj, kto oprócz Guglielmo Marconi przyczynił się do powstania radia.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Podaj rok nadania pierwszego programu telewizyjnego w Polsce.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).

Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i) informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie?

R1NCyoFLTgXGz
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:Miasto: Z telewizji (również oglądanej w internecieIV 2017: 64%IV 2019: 58%2. zestaw danych:Miasto: Z internetuIV 2017: 21%IV 2019: 27%3. zestaw danych:Miasto: Z radiaIV 2017: 8%IV 2019: 9%4. zestaw danych:Miasto: Z prasyIV 2017: 632020IV 2019: 4000005. zestaw danych:Miasto: Z żadnego z powyższych źródełIV 2017: 4%IV 2019: 2%6. zestaw danych:Miasto: Trudno powiedziećIV 2017: 1%IV 2019: 2%
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_070_19.PDF, licencja: CC BY 4.0.

Wykres słupkowy: Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i) informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie?

Z telewizji (również oglądanej w internecie):  IV 2017 - 64%, IV 2019 - 58%

Z internetu: IV 2017 - 21%, IV 2019 - 27%

Z radia: IV 2017 - 8%, IV 2019 - 9%

Z prasy: IV 2017 - 4%, IV 2019 - 2%

Z żadnego z powyższych źródeł: IV 2017 - 2%, IV 2019 - 2%

Trudno powiedzieć: IV 2017 - 1%, IV 2019 - 2%

R1W8SBNtMAiNL
Ćwiczenie 3
Skąd obecnie czerpiemy wiedzę o świecie i Polsce. Odczytaj dane z wykresu i ułóż je wg. odpowiedzi respondentów z 2019 r. Elementy do uszeregowania: 1. Z radia, 2. Z internetu, 3. Z prasy, 4. Z telewizji
ĆWICZENIE: Uporządkuj elementy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Funkcje mediów

  1. Funkcja rozrywkowa – dostarczenie widzom rozrywki, zabawy, głównie poprzez zamieszczanie wywiadów z gwiazdami, różnego rodzaju produkcji serialowych, teleturniejów, muzycznych audycji radiowych.

  2. Funkcja informacyjna – przekazywanie wiadomości o najważniejszych wydarzeniach ze świata polityki, kultury czy ekonomii w kraju i na świecie.

  3. Funkcja opiniotwórcza – kształtowanie postaw obywateli i ich poglądów na różne tematy.

  4. Funkcja edukacyjno‑kulturotwórcza – przekazanie odbiorcom określonej wiedzy, wyedukowanie widzów oraz rozpropagowywanie wydarzeń z życia kulturalnego.

  5. Funkcja kontrolna – ujawnianie faktów związanych z nagannymi zrachowaniami i czynami pracowników publicznych, kontrolowanie porządku społecznego.

R6Xi1tUex7lRd
Funkcje mediów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Mapa myśli

Mapa myśli w obrazowy sposób ukazuje opisane powyżej funkcje mediów.

Polecenie 4

Podaj nazwę funkcji mediów, o której mowa w poniższym opisie.

„Funkcja ta pozwalają ocenić postępowanie jednostek, np. zajmujących wysokie państwowe stanowiska”.

R6MhrXwzCUj2K
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Twój tata codziennie czyta w prasie lub internecie, informacje o aktualnych wydarzeniach w kraju i na świecie. Podaj nazwy funkcji mediów, które będą miały w tym przypadku zastosowanie.

R6MhrXwzCUj2K
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Jedną z roli mediów jest funkcja edukacyjno‑kulturotwórczą. Podaj m.in dwa argumenty potwierdzające, że ma ona zastosowanie w twoim przypadku.

R6MhrXwzCUj2K
(Uzupełnij).

Mass media w pandemii

Pandemia COVID‑19 zasadniczo zmieniła wszystkie obszary życia: od pracy, wypoczynku i podróży po naukę szkolną. Podczas lockdownu [czyt.: lokdałnu] zamknięto szkoły podstawowe, średnie i wyższe, a nauczanie zdalne stało się nową normą. Pandemia przyczyniła się do popularyzacji internetu. Wymusiła na wielu firmach przyjęcie nowego sposobu funkcjonowania i wdrożenie metod pracy zdalnej.  Jedną z zauważalnych konsekwencji ograniczenia swobody przemieszczania się oraz zmiany sposobu funkcjonowania działalności gospodarczej był wzrost świadomości uzależnienia od internetu. Znacząco przyspieszone zostały, obserwowane już wcześniej, procesy przenoszenia się aktywności i interakcji pomiędzy ludźmi do przestrzeni cyfrowej.

RHG3dOZuNpOS0
W czasie pandemii zakaźnej choroby COVID‑19 wywoływanej przez koronawirusa SARS‑CoV‑2, wykorzystywano mass media do przekazywania aktualnych informacji np. o liczbie osób zakażonych.
Źródło: domena publiczna.

Korzystanie z internetu przez dzieci i ich rodziców, 2020 r.

RunUJ6sVOyJ6t
Wersja alternatywna: Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Kto: Dzieci
    • Tak: 97
    • Nie: 3
  • 2. zestaw danych:
    • Kto: Rodzice
    • Tak: 97
    • Nie: 3
Korzystanie z internetu przez dziecko, 2020 r.
Źródło: Learnetic SA, dostępny w internecie: https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraz-nauczycieli-2020,14.html, licencja: CC BY 4.0.
Pokolenie szklanych ekranów – netoholizm i fonoholizm u dzieci

Dziecko nie pyta, skąd wziął się Internet, bo nie zna życia bez niego. To takie jego okno na świat. Tu pojawia się niezwykle istotna rola rodzica, którego zadaniem jest edukacja w zakresie zagrożeń, na jakie narażone jest dziecko korzystające z sieci. [...] neto- i fonoholizm to przede wszystkim poważne uzależnienia behawioralne i nie należy ich lekceważyć, a powinno się leczyć, podobnie jak alkoholizm czy uzależnienie od hazardu.

Osoby dotknięte takim uzależnieniem wykazują niemal identyczne objawy, co osoby uzależnione od substancji chemicznych. W obu przypadkach obserwuje się kompulsywne zaspokajanie określonej potrzeby, połączone z utratą kontroli nad nią i  podporządkowaniem jej codziennego życia. Takie zachowanie może wynikać z  wielu czynników. Dziecko stara się w ten sposób zredukować stres i złe samopoczucie związane z brakiem samoakceptacji i niskim poczuciem wartości. Korzystaniem ze smartfona i obecnością w sieci rekompensuje sobie także brak więzi z rodzicami i problemy w nawiązywaniu oraz utrzymaniu kontaktów. Za pomocą smartfona coraz więcej czasu spędza w sieci, ponieważ nie radząc sobie z trudnymi emocjami (lękiem, złością, samotnością), ucieka w tej sposób od rzeczywistości.

Co ciekawe, pomimo podobieństw do uzależnienia od narkotyków, uzależnienie behawioralne, jakim jest np. fonoholizm czy netoholizm, jest społecznie akceptowalne.

Siecioholizm, sieciozależność, cyberzależność, fonoholizm – to niektóre z nazw zaburzeń, funkcjonujących obecnie w specjalistycznej literaturze przedmiotu. Uzależnienie od Internetu przejawia się w nadmiernym korzystaniu nie tylko z komputera, ale przede wszystkim ze smartfona, który – w  przeciwieństwie do komputera – pozostaje w zasięgu naszej ręki przez całą dobę. Kiedy możemy mówić o uzależnieniu od smartfona?

Fonoholik odczuwa potrzebę nieustannego sięgania po telefon nawet, jeśli nie ma ku temu żadnej przesłanki. Co chwilę sprawdza powiadomienia, a jeśli nie ma takiej możliwości, odczuwa niepokój i rozdrażnienie, mogące przerodzić się nawet w agresję lub autoagresję. Istnieją przynajmniej trzy obszary, w obrębie których można diagnozować problem.

KRP2041997 Źródło: Pokolenie szklanych ekranów – netoholizm i fonoholizm u dzieci, dostępny w internecie: https://www.niebywalesuwalki.pl/2020/07/pokolenie-szklanych-ekranow-netoholizm-i-fonoholizm-u-dzieci/ [dostęp 5.05.2022].
R1RaPM1vOiNsX
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1F6NwdnTEIr1
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij jakie są negatywne skutki nadmiernego korzystania z telefonu komórkowego. Podaj m.in 3 przykłady.

RbznJHL4HHejq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Pozytywne strony korzystania z internetu

1
RIROLW9PZUwq6
Pozytywne strony korzystania z internetu.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraz-nauczycieli-2020,14.html, licencja: CC BY 4.0.

Wykres słupkowy

Jakie Twoim zdaniem są pozytywne strony korzystania z internetu? Wybierz 3 najbardziej pasujące odpowiedzi. / Jakie Pana/Pani zdaniem są pozytywne strony korzystania z internetu? Proszę wybrać 3 najbardziej pasujące odpowiedzi.

Dzieci. Podstawa procentowania: wszyscy respondenci, N=508

Rodzice. Podstawa procentowania: wszyscy respondenci, N=508

Rodzice

  • źródło rozrywki (np. muzyka, filmy, gry online), e‑mail: 63%,

  • pomoc w odrabianiu prac domowych: 54%,

  • łatwa i szybka komunikacja z rodziną/ze znajomymi: 54%,

  • możliwość poszerzenia wiedzy (dostęp do wielu informacji): 54%,

  • dostęp do bieżących informacji z kraju i ze świata: 23%,

  • możliwość nawiązania nowych znajomości: 9%,

  • możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu: 17%,

  • możliwość publikowania własnych treści (np. prowadzenie bloga, prowadzenie kanału YouTube): 4%,

  • nie wiem, trudno powiedzieć: 2%.

Dzieci ogólnie

  • źródło rozrywki (np. muzyka, filmy, gry online), e‑mail: 74%,

  • pomoc w odrabianiu prac domowych: 60%,

  • łatwa i szybka komunikacja z rodziną/ze znajomymi: 55%,

  • możliwość poszerzenia wiedzy (dostęp do wielu informacji): 27%,

  • dostęp do bieżących informacji z kraju i ze świata: 9%,

  • możliwość nawiązania nowych znajomości: 17%,

  • możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu: 6%,

  • możliwość publikowania własnych treści (np. prowadzenie bloga, prowadzenie kanału YouTube): 12%,

  • nie wiem, trudno powiedzieć: 3%.

Dzieci w wieku 7‑9 lat

  • źródło rozrywki (np. muzyka, filmy, gry online), e‑mail: 77%,

  • pomoc w odrabianiu prac domowych: 64%,

  • łatwa i szybka komunikacja z rodziną/ze znajomymi: 52%,

  • możliwość poszerzenia wiedzy (dostęp do wielu informacji): 25%,

  • dostęp do bieżących informacji z kraju i ze świata: 9%,

  • możliwość nawiązania nowych znajomości: 12%,

  • możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu: 4%,

  • możliwość publikowania własnych treści (np. prowadzenie bloga, prowadzenie kanału YouTube): 7%,

  • nie wiem, trudno powiedzieć: 3%.

Dzieci w wieku 10‑12 lat

  • źródło rozrywki (np. muzyka, filmy, gry online), e‑mail: 68%,

  • pomoc w odrabianiu prac domowych: 61%,

  • łatwa i szybka komunikacja z rodziną/ze znajomymi: 60%,

  • możliwość poszerzenia wiedzy (dostęp do wielu informacji): 28%,

  • dostęp do bieżących informacji z kraju i ze świata: 7%,

  • możliwość nawiązania nowych znajomości: 19%,

  • możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu: 5%,

  • możliwość publikowania własnych treści (np. prowadzenie bloga, prowadzenie kanału YouTube): 12%,

  • nie wiem, trudno powiedzieć: 4%.

Dzieci w wieku 13‑15 lat

  • źródło rozrywki (np. muzyka, filmy, gry online), e‑mail: 76%,

  • pomoc w odrabianiu prac domowych: 56%,

  • łatwa i szybka komunikacja z rodziną/ze znajomymi: 54%,

  • możliwość poszerzenia wiedzy (dostęp do wielu informacji): 28%,

  • dostęp do bieżących informacji z kraju i ze świata: 11%,

  • możliwość nawiązania nowych znajomości: 22%,

  • możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu: 10%,

  • możliwość publikowania własnych treści (np. prowadzenie bloga, prowadzenie kanału YouTube): 18%,

  • nie wiem, trudno powiedzieć: 2%.

R1FBElDraJBx2
Ćwiczenie 6
Wskaż, prawidłowe odpowiedzi ankietowanych. Możliwe odpowiedzi: 1. 17% ankietowanych rodziców korzysta z Internetu w celu zrobienia zakupów, 2. Tyle samo procent rodziców i dzieci nawiązuje nowe znajomości w Internecie, 3. Więcej dzieci niż rodziców ceni internet jako możliwość poszerzenia wiedzy o świecie, 4. Najwięcej dzieci w wieku 7-9 lat korzysta z pomocy internetu podczas odrabiania prac domowych
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Skutki korzystania z mass mediów

Ze względu na swoją popularność i szybkość przekazywania informacji media odgrywają dużą rolę w życiu publicznym. Umożliwiają obywatelom wyrażanie własnego zdania, opinii. Wpływają na szeroko pojętą wolność słowa. Ułatwiają nawiązywanie kontaktów międzyludzkich. Social media [czyt.: soszial media] gromadzą ludzi o podobnych zainteresowaniach. Ułatwiają znalezienie mieszkania czy pracy. Pomagają w adopcji zwierząt. Ułatwiają organizację różnych działań np. protestów czy zbiórek. Media społecznościowe umożliwiają rozpowszechnianie tzw: fake news, [czyt.: fejk nius] czyli nieprawdziwych lub częściowo nieprawdziwych wiadomości, często o charakterze sensacyjnym. Media są tzw. zjadaczami czasu. Mogą prowadzić do powstawania zaległości edukacyjnych, w obowiązkach domowych czy – w dalszej kolejności – obowiązkach zawodowych. Ułatwiają różnym grupom, osobom manipulowanie użytkownikami.

Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzystasz? Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzysta Pana/Pani dziecko?, grudzień 2020 r.

1
RD49KiDDyEOGd1
Badanie ankietowe opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz oceny preferencji konsumentów Urząd Komunikacji Elektronicznej, Grudzień 2020.
Źródło: dostępny w internecie: https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraz-nauczycieli-2020,14.html, domena publiczna.

Wykres słupkowy: Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzystasz?

YouTube: dzieci - 86%, rodzice - 89%

Facebook: dzieci 60%, rodzice - 60%

Instagram: dzieci - 36%, rodzice - 41%

Snapchat: dzieci - 32%, rodzice - 30%

Spotify: dzieci - 20%, rodzice - 21%

Google+: dzieci - 16%, rodzice - 18%

Twitter: dzieci - 9%, rodzice - 11%

VoD.pl: dzieci - 9%, rodzice - 9%

Apple Music: dzieci - 5%, rodzice - 8%

Nie korzystam: dzieci - 3%, rodzice - 2%

Nie wiem, trudno powiedzieć: dzieci - 0%, rodzice - 1%

Tabela: Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzysta Pana/Pani dziecko?

YouTube: 7‑9 lat - 86%, 10‑12 lat - 86%, 13‑15 lat - 87%

Facebook: 7‑9 lat - 35%, 10‑12 lat - 63%, 13‑15 lat - 85%

Instagram: 7‑9 lat - 14%, 10‑12 lat - 37%, 13‑15 lat - 61%

Snapchat: 7‑9 lat - 13%, 10‑12 lat - 34%, 13‑15 lat - 51%

Spotify: 7‑9 lat - 6%, 10‑12 lat - 22%, 13‑15 lat -33%

Google+: 7‑9 lat - 7%, 10‑12 lat - 22%, 13‑15 lat - 21%

Twitter: 7‑9 lat - 3%, 10‑12 lat - 11%, 13‑15 lat - 15%

VoD.pl: 7‑9 lat - 7%, 10‑12 lat - 11%, 13‑15 lat - 8%

Apple Music: 7‑9 lat - 1%, 10‑12 lat - 7%, 13‑15 lat - 7%

RAed16Ra6JYV6
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z danymi statystycznymi " Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzystasz?". Wstaw podane informacje w odpowiednie miejsce Badania pokazują, że największą popularnością wśród dzieci i rodziców cieszy się YouTube, co przekłada się na na 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama poparcia wśród rodziców i 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama wśród dzieci w grupie wiekowej 13-15 lat. Takie same poparcie wśród dorosłych i dzieci ma Facebook. Wynosi ono 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama. Aplikacją, która cieszy się większą popularnością wśród dzieci niż rodziców jest 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama, z której korzysta 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama dzieci. Największą różnicę pomiędzy odpowiedziami dzieci i rodziców odnotowano w korzystaniu z 1. 89%, 2. 87%, 3. 60%, 4. Snapchat, 5. 32%, 6. Instagrama.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16KFdVR9wcrC
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisem danych statystycznych " Z jakich serwisów i portali społecznościowych korzystasz?". Wstaw podane informacje w odpowiednie miejsce
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

Środki masowego przekazu są ważnym i nieustannie rozwijającym się sektorem życia zbiorowego, rodzajem działalności gospodarczej. Dostarczają pracy różnym kategoriom specjalistów, wytwarzają poszukiwane produkty kulturalne. Tworzą podstawę systemu komunikowania się w kulturze masowej i w wysokim stopniu określają jej charakter. Stymulują rozwój kultury, zarówno w jej aspekcie symbolicznym, artystycznym jak obyczajowym i normatywnym, promują nowe tendencje, np. w sztuce, modzie i obyczajach. Aby nie zatracić się w korzystaniu z mass mediów należy mieć jasno określony cel. Ustalać czas i porę, jaki w nich spędzamy, by zachować odpowiedni balans między obowiązkami i rozrywką.

R1PbZNGuGGVsH
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj w odpowiednie miejsca skutki korzystania z mediów. Skutki pozytywne Możliwe odpowiedzi: 1. Pozyskiwanie najnowszych informacji o wydarzeniach w mieście, regionie, kraju i na świecie, 2. „Zabijanie wolnego czasu”, 3. Mniejsza aktywność w innych obszarach, 4. Fragmentaryczny obraz świata, 5. Uwrażliwienie na problemy występujące we współczesnym świecie, 6. Wzbogacanie, uzupełnianie posiadanej wiedzy Skutki negatywne Możliwe odpowiedzi: 1. Pozyskiwanie najnowszych informacji o wydarzeniach w mieście, regionie, kraju i na świecie, 2. „Zabijanie wolnego czasu”, 3. Mniejsza aktywność w innych obszarach, 4. Fragmentaryczny obraz świata, 5. Uwrażliwienie na problemy występujące we współczesnym świecie, 6. Wzbogacanie, uzupełnianie posiadanej wiedzy
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wymień z jakich środków masowego przekazu, najczęściej korzystasz. Uzasadnij, co według ciebie wpływa na ich atrakcyjność.

RWORMD8y4fVal
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słowniczek

kultura masowa
kultura masowa

rodzaj kultury popularnej odpowiadający modelowi społeczeństwa masowego, w którym korzysta się powszechnie ze środków masowego przekazu

wolność słowa
wolność słowa

wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji przynależna każdemu; prawo do wolności słowa przysługuje człowiekowi, niezależnie od tego, jakie stanowiska zajmuje i jakie poglądy reprezentuje

Bibliografia

Adam Balicki, Tadeusz Guz, Wojciech Lis, Środki przekazu Informacja czy manipulacja, Lublin 2008

Rozwój internetu a zmiany w mediach, systemach medialnych oraz społecznych pod red. Anny Jaskiernia, Katarzyny Gajlewicz‑Korab, Warszawa 2016

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/srodki-masowego-przekazu;3984263.html

http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/oddzialywanie_mass_mediow/oddzialywanie_mass_mediow.pdf

https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/tanas-v.-welskop-w.-red.-mass-media-we-wspolczesnym-swiecie.pdf

R19Zde5yryVSW
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.